Plan: | Noord |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0513.0400BPNoord-VA02 |
Beleidskader
De kwaliteit van de buitenlucht moet voldoen aan de kwaliteitseisen die zijn gesteld in titel 5.2 van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen). De normen zijn gebaseerd op de Europese Richtlijn luchtkwaliteit. De luchtkwaliteit wordt getoetst aan de hand van grenswaarden voor een aantal luchtverontreinigende stoffen. Omdat stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10) de meest kritische stoffen ten gevolge van het verkeer zijn, is dit onderzoek gericht op deze twee stoffen. Waar grenswaarden voor andere stoffen mogelijk overschreden worden wordt hier apart aandacht aan besteed.
In 2010 moet aan de grenswaarden (jaargemiddelde en uurgemiddelde concentratie) voor NO2 en in 2005 aan de grenswaarden voor PM10 (jaargemiddelde en 24-uursgemiddelde) worden voldaan.
Situatie
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat langs de beschouwde wegen voldaan wordt aan de grenswaarden voor PM10. In 2010 treedt volgens berekening met het CAR II rekenmodel overschrijding op van de grenswaarde van NO2 ter hoogte van de Spoorstraat. Echter uit meer gedetailleerde berekeningen met het Geostacksrekenmodel blijkt dat ter hoogte van de beschouwde locaties wel voldaan kan worden aan de grenswaarde voor NO2 in 2010.
De vaststelling van het bestemmingsplan stuit niet op bezwaren wat betreft luchtkwaliteit. Indien specifieke ontwikkelingen in het bestemmingsplangebied plaats zullen vinden, dient een luchtonderzoek voor die ontwikkelingen uitgevoerd te worden.