Plan: | Dalem |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0512.BP2011110-8100 |
De Wet geluidhinder regelt de mate waarin geluid woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen mag belasten. Andere geluidsgevoelige bestemmingen zijn bijvoorbeeld scholen, ziekenhuizen en verpleeghuizen.
Er zijn grenswaarden voor wegverkeerslawaai, spoorweglawaai en industrielawaai. De grenswaarden zijn van toepassing binnen de wettelijk bepaalde zones langs wegen, spoorwegen en gezoneerde industrieterreinen. Wegen met een maximum snelheid van 30 km/u hebben geen geluidszone.
Indien nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen een geluidszone worden toegestaan of als er sprake is van de aanleg of wijziging van een weg stelt de Wet geluidhinder de verplichting om een akoestisch onderzoek te verrichten. De bestaande situatie hoeft niet getoetst te worden bij het vaststellen van een bestemmingsplan. Van een bestaande situatie is sprake wanneer geluidsgevoelige bestemmingen al zijn voorzien in het geldende bestemmingsplan. De feitelijke realisatie is hierbij niet bepalend. Bij realisatie dient voldaan te worden aan de wettelijke binnenwaarde.
Het plangebied Dalem ligt niet binnen een zone langs een spoorweg of rond een industrieterrein. De wegen in het plangebied hebben een maximumsnelheid van 30 km/u en zijn niet gezoneerd.
De buiten het plangebied gelegen Graaf Reinaldweg is deels 50 km/u en 80 km/u en heeft aan weerszijden van de weg een geluidszone van 250 meter. Een deel van het plangebied ligt binnen deze zone.
Het bestemmingsplan Dalem is conserverend van aard. Het bestemmingsplan legt de bestaande situatie vast en maakt geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk binnen een zone. Evenmin is er in het bestemmingsplan sprake van aanleg of wijziging van wegen. Akoestisch onderzoek voor dit bestemmingsplan is volgens de Wet geluidhinder dan ook niet nodig.
Afbeelding - Geluidsbelasting 2020 t.g.v. alle wegen samen
Volledigheidshalve wordt navolgend, op basis van onderzoek naar het akoestisch klimaat binnen de gemeente Gorinchem, een beschrijving gegeven van de geluidssituatie in het plangebied (Signaleringskaarten Geluid 2008 en 2020, HK Consultants, 20 juli 2010).
Uit het onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting in het plangebied als gevolg van spoorweglawaai en industrielawaai van gezoneerde industrieterreinen onder de voorkeursgrenswaarde van de Wet geluidhinder ligt.
De geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai ligt in het grootste deel van het plangebied ook onder de voorkeursgrenswaarde (48 dB). Langs enkele drukkere wegen kan de geluidsbelasting meer dan 48 dB bedragen ter hoogte van de bestaande (eerstelijns)bebouwing. Dit bestemmingsplan maakt daar geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk.
De resultaten van het onderzoek zijn ingetekend op kaarten. De kaart van het wegverkeerslawaai in 2020 is hierboven weergegeven.