direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Gorinchem-Noord
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0512.BP2010105-8100

3.4 Gemeentelijk beleid

Al lange tijd is bestuurlijk en ambtelijk overleg gevoerd over de realisatie van de in het voormalige streekplan Zuid-Holland Oost genoemde en in de provinciale structuurvisie herbevestigde regionale taken. Zo is in regionaal verband van de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden gewerkt aan de ontwikkeling van het bedrijventerrein Schelluinen - West, als opvang voor regionale transportbedrijven. Groote Haar heeft een soortgelijke functie, maar dan als opvangtaak voor bedrijfsvestiging in algemene zin. Het bedrijfsterrein is bedoeld ter ontlasting van de overige kernen in genoemd gebied.

Gemeentelijke Structuurvisie Gorinchem 2005 - 2015

In de structuurvisie wordt gemeld dat grootschalige groei in inwonertal zoals in de voorgaande decennia niet meer gewenst wordt. De aandacht in de periode tot 2015 zal uitgaan naar het verbeteren van de woon- en leefkwaliteit in de huidige wijken. Tegelijk wil Gorinchem haar identiteit als vestingstad en de ligging in een cultuurhistorisch en landschappelijk uniek gebied waarborgen en beter benutten. Inspelend op demografische ontwikkelingen als huishoudensverdunning en vergrijzing in combinatie met renovatie van stadsdelen staat in de structuurvisie een zoekopgave van circa 2.000 woningen. Deze moeten worden gerealiseerd in de transformatielocaties in west en in Gorinchem-oost (bij Hoog Dalem). De gemeentelijke structuurvisie is door de raad vastgesteld d.d. 26 augustus 2004. Hiermee is ingestemd door provincie Zuid-Holland in maart 2005.

Samen met regio, provincie en rijk wil Gorinchem oplossingen vinden voor de congestieproblematiek op de A27 en A15. In het kader van de capaciteitsvergroting van de betreffende wegen, kan door middel van een nieuwe aansluiting op de A27 ook een oplossing worden geboden voor Gorinchem-Noord. Hiermee wordt ook invulling gegeven aan de gemeentelijke structuurvisie, waarin wordt gesteld dat Gorinchem haar economische functie voor de regio wil bestendigen. De regio zet in op de stimulering van de innovatieve maakindustrie en gelieerde activiteiten. Het onderhavige bedrijventerrein Groote Haar is als zodanig ook in de structuurvisie genoemd. De oude bedrijventerreinen langs de Merwedezone worden gerevitaliseerd. Op Avelingen-Oost gaat dit gepaard met het faciliteren van de watergebonden bedrijvigheid in combinatie met meer ruimte voor de rivier.

De inmiddels vastgestelde Structuurvisie 2015 is opgesteld om te voldoen aan de (nieuwe) Wet ruimtelijke ordening, die op 1 juli 2008 in werking is getreden. Tevens wordt de structuurvisie gebruikt om het op resp. 26 oktober 2006 en 24 januari 2007 op de locaties bedrijventerrein Groote Haar/Papland en Hoog Dalem gevestigde voorkeursrecht (op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten) te bestendigen conform artikel 9.4.4 Invoeringswet Wro. De structuurvisie omvat om bovenstaande redenen geen nieuw beleid. Het structuurplan uit 2004 is hiertoe uitgebreid met het sindsdien door het gemeentebestuur vastgesteld beleid. Een geheel nieuwe gemeentelijke structuurvisie is momenteel in voorbereiding.

Kaderstelling Gorinchem-Noord

In de eerder genoemde rapportage Kaderstelling Gorinchem-Noord (vastgesteld door de raad op 1 maart 2007 en herbevestigd in voorjaar 2010) zijn voor het plangebied Gorinchem-Noord de volgende beleidsuitgangspunten genoemd:

  • ontwikkeling van een duurzaam bedrijventerrein Groote Haar met een zorgvuldige landschappelijke inpassing en mede bedoeld voor kantoorachtige bedrijvigheid. Het betreft geen bedrijventerrein met een vastgestelde geluidcontour en zonder BEVI-activiteiten. De bestaande woningen en het gebruik in en om het plangebied worden zoveel mogelijk gerespecteerd;
  • de locatie van het voormalig verkeersoefencentrum aan de Haarweg als zoeklocatie bestemmen als zoeklocatie voor bedrijvigheid;
  • het wegbestemmen van de twee kynologenclubs aan de Haarweg, gelet op de niet passend- en wenselijkheid van deze maatschappelijke activiteit onder de voorwaarde dat een alternatieve locatie wordt gevonden. Daarmee komen zij onder het overgangsrecht te vallen. Tot het moment dat de alternatieve locatie beschikbaar is, kunnen de kynologenclubs gebruik blijven maken van hun huidige verenigingslocaties ten zuiden van de Haarweg;
  • het afronden van het scholengebied inclusief het vinden van een parkeeroplossing voor de Hoefslag;
  • uitbreiding van de begraafplaats aan de Haarweg in oostelijke richting;
  • medewerking verlenen aan de plannen voor de realisatie van de halte van de MerwedeLingelijn ter plaatse van de Haarbrug met parkeervoorzieningen;
  • gelet op de herinrichting en functiewijziging van delen van het plangebied dient de verkeersafwikkeling te worden verbeterd. De hoofdontsluiting van het bedrijventerrein Groote Haar loopt vanaf de A27 via de te reconstrueren Hoogbloklandseweg. Op termijn zou de verbindingsweg vanaf de A27 kunnen worden doorgetrokken naar het Merwedekanaal met aftakkingen naar het bedrijventerrein en de Haarwijk en Papland inclusief een nieuwe rechtsreekse verbinding naar de Vlietskade in combinatie met het autoluw maken van de Haarweg. Deze op lange termijn denkbare verkeersontwikkeling zou tevens uitstekend passen in de ten noorden van de A15 gewenste rondweg. Tot die tijd wordt het bedrijventerrein alleen ontsloten via de A27.

In hoofdstuk 4 zijn deze beleidsuitgangspunten nader vertaald bij de planbeschrijving en de visiekaart voor Gorinchem-Noord. In de separate bijlage 25 is de rapportage Kaderstellende uitgangspunten Gorinchem-Noord opgenomen.