direct naar inhoud van 4.2 Beleid en Onderzoek
Plan: Schieoevers Noord
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0016-2001

4.2 Beleid en Onderzoek

4.2.1 Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro)

Op 30 december 2011 is het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) in werking getreden. Voortaan moeten gemeenten bij het vaststellen van bestemmingsplannen, wijzigings- of uitwerkingsplannen maar ook bij projectuitvoeringsbesluiten (Crisis- en herstelwet) rekening houden met het Barro.

In het Barro worden dertien nationale belangen genoemd. Het kabinet heeft in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (zie paragraaf 4.2.2) vastgelegd dat ten aanzien van deze belangen normstelling voor lagere overheden gewenst is. Deze structuurvisie vormt het beleidskader van het ruimtelijke beleid van het kabinet, en vervangt een aantal ruimtelijke nota's en planologische kernbeslissingen. In het Barro zijn vooralsnog ten aanzien van zes van de dertien belangen normen uitgewerkt. Het gaat om de belangen Project Mainportontwikkeling Rotterdam, Kustfundament, Grote rivieren, Waddenzee en waddengebied, Defensie, en Erfgoederen van uitzonderlijke universele waarde.

De belangen genoemd in het Barro hebben geen betrekking op dit bestemmingsplan.

4.2.2 Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte

De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) is sinds 13 maart 2012 van kracht. Deze Structuurvisie vervangt verschillende nota's, waaronder de Nota Ruimte en de Structuurvisie Randstad 2040.

In de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte geeft het Rijk haar visie op de ruimtelijke en mobiliteitsopgaven voor Nederland richting 2040 en op de manier waarop zij hiermee om zal gaan. Het Rijk richt zich in de SVIR met name op het versterken van de internationale positie van Nederland en het behartigen van de nationale belangen. Het Rijk investeert dáár waar de nationale economie er het meest bij gebaat is, in de stedelijke regio's rond de main-, brain-, greenports en valleys inclusief de achterlandverbindingen.

Het TIC Delft maakt deel uit van één van de concentraties van bedrijven en kennisinstellingen in de topsectoren high tech en life sciences, die het Rijk verder wil versterken, onder andere door het creëren van goede (achterland)verbindingen en een aantrekkelijk vestigingsklimaat.

Het bedrijventerrein Schieoevers is een herstructureringsproject dat als onderdeel van het TIC Delft (Technologische Innovatieve Campus Delft) kan bijdragen aan het realiseren van de nationale economische belangen in de metropoolregio Den Haag-Rotterdam. De gemeente zal bij toekomstige herstructureringsprojecten, die niet passen binnen het bestemmingsplan, maar wel bijdragen aan de doelen van de gebiedsvisie Schieoevers (zie ook paragraaf 4.2.5 en 4.2.6) meewerken aan een wijziging van het bestemmingsplan.

4.2.3 Provinciaal- en regionaal beleid

Ten aanzien van het regionaal beleid zijn de volgende beleidsnota's richtinggevend geweest bij het opstellen van het bestemmingsplan.

Structuurvisie Visie op Zuid-Holland (2010)

De provinciale visie op Zuid-Holland is vastgesteld op 2 juli 2010. Hiermee zijn de streekplannen vervallen.

De Visie op Zuid Holland bestaat uit:

  • Structuurvisie
  • Verordening Ruimte
  • Uitvoeringsagenda structuurvisie 2010-2020

In de structuurvisie presenteert de provincie de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van Zuid-Holland. Vijf integrale hoofdopgaven zijn ruimtelijk relevant:

  • Aantrekkelijk en concurrerend internationaal profiel.
  • Duurzame en klimaatbestendige delta provincie.
  • Divers en samenhangend stedelijk netwerk.
  • Vitaal, divers en aantrekkelijk landschap
  • Stad en land verbonden.

Het plangebied is op de functiekaart aangeduid als Bedrijventerrein en transformatiegebied

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0016-2001_0002.jpg"

figuur 2: Kaartuitsnede Functiekaart 2020 uit Provinciale Structuurvisie Zuid-Holland (2010)

Transformatie in het stedelijk gebied

De provinciale structuurvisie geeft voor Schieoevers Delft de volgende transformatieopgave: het gebied Schieoevers is een verouderd bedrijventerrein dat getransformeerd wordt naar een gemengd stedelijk gebied met wonen, werken en voorzieningen, gekoppeld aan de Schie. Dit is overeenkomstig het Regionaal Structuurplan Haaglanden.

Op de kwaliteitskaart is het bestemmingsplangebied aangeduid als stedelijk netwerk met hoogwaardig openbaar vervoer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0016-2001_0003.jpg"

figuur 3: Kaartuitsnede Kwaliteitskaart 2020 uit Provinciale structuurvisie Zuid-Holland (2010)

Het bestemmingsplan Schieoevers Noord is een conserverend bestemmingsplan. Het wordt gemaakt in het kader van de wettelijke verplichting tot actualisering van bestemmingsplannen. De transformatieopgave zal te zijner tijd in ontwikkelende bestemmingsplannen worden mogelijk gemaakt.

Verordening Ruimte

In de Verordening Ruimte worden de beleidskaders vastgelegd waarbinnen de provincie regels stelt aan de inhoud van gemeentelijke bestemmingsplannen. Veelal betreffen deze regels het buitengebied. Binnen stedelijk gebied worden eisen gesteld aan het mogelijk maken van nieuwe kantoorlocaties en detailhandel. De provincie stelt ook eisen in de verordening aan het beschikbaar blijven van bedrijfsterreinen. Dit bestemmingsplan onttrekt in de planperiode tot 2022 geen bedrijventerreinen en maakt geen nieuwe PDV locaties mogelijk.

In de Uitvoeringsagenda structuurvisie 2010-2020, worden programma's en projecten benoemd die ingezet gaan worden om de 5 hoofdopgaven en 3 bovenregionale opgaven aan te pakken.

In dit bestemmingsplan zijn nu geen grote ontwikkelingen aan de orde. Mocht dit in de toekomst wel zo zijn dan zijn voor het bestemmingsplangebied Schieoevers Noord twee bovenregionale opgaven relevant:

  • Behouden en aantrekken van bedrijvigheid en werkgelegenheid
  • Versterken Zuidvleugelnet als stedelijk netwerk.

Het stedelijk gebied heeft een verdichtings- en intensiveringsopgave die gepaard moet gaan met de verbetering van ruimtelijke kwaliteit en groei van de werkgelegenheid. Nieuwe stedelijke ontwikkelingen moeten zich concentreren rond wegen en knooppunten van openbaar vervoer.

Regionaal Structuurplan Haaglanden (RSP)

Het Regionaal Structuurplan Haaglanden (RSP) is op 16 april 2008 vastgesteld door het stadsgewest Haaglanden. Het plan geeft de regionale visie weer op de ruimtelijke ontwikkeling van de regio Haaglanden tot 2020 met een doorkijk naar 2030. Haaglanden kiest in het RSP voor een beperkte uitbreiding van het stedelijk gebied. De nadruk ligt op de binnenstedelijke opgave. Verdere verstedelijking gaat namelijk ten koste van het goud van Haaglanden, zoals de groene kwaliteiten worden aangeduid. Uitbreiding van de woningvoorraad moet zoveel mogelijk plaatsvinden binnen het bestaand stedelijk gebied. Binnen bestaand stedelijk gebied moet gezocht worden naar verdichtingsmogelijkheden.

Schieoevers Noord is in het RSP aangeduid als locatie waar bedrijventerreinen op termijn worden omgevormd tot gemengd stedelijk gebied. Dit is in de programmering voor de beschikbare regionale bedrijventerreinen meegenomen. In het RSP wordt gestreefd naar een meer efficiënt ruimtegebruik. Innovatief gebruik van ruimte is nodig. Herstructurering en intensiever gebruik van verouderde terreinen, dubbel grondgebruik, functiemenging en het ontwikkelen van milieumaatregelen die hinder van bedrijven verminderen zijn hierbij belangrijke aangrijpingspunten. Bedrijven en kantorenlocaties moeten niet zonder meer worden getransformeerd naar woongebieden, maar waar mogelijk worden behouden en gemoderniseerd.

Vanwege de hoge onrendabele top van de herstructurering zijn rijksinvesteringen noodzakelijk. De voorgenomen rijksbezuinigingen staan haaks op de regionale ambitie. Het kan zijn dat deze ambities in de komende tijd moeten worden bijgesteld.

Het bestemmingsplan Schieoevers Noord is een conserverend bestemmingsplan. Het wordt gemaakt in het kader van de wettelijke verplichting tot actualisering van bestemmingsplannen. De eventuele transformatieopgave zal te zijner tijd in ontwikkelende bestemmingsplannen worden mogelijk gemaakt.

4.2.4 Gemeentelijk beleid, Ruimtelijke structuurvisie: Ontmoetingen met Delft 2030 (2009)

Ontmoetingen met Delft 2030 is de gemeentelijke visie op de gewenste (ruimtelijke) ontwikkeling van Delft, vastgesteld in december 2009. Met deze structuurvisie zet de gemeente de koers uit voor het ruimtelijk ordeningsbeleid in de komende decennia. De structuurvisie is niet bedoeld als blauwdruk voor de toekomst. De gemeente Delft wil met de structuurvisie een inspiratiebron bieden voor het nemen van nieuwe initiatieven en het inpassen van toekomstige ontwikkelingen in de stad.

Tegelijkertijd geeft de structuurvisie de ruimtelijke principes aan die sturend zullen zijn bij het nemen van beslissingen over de verdere ontwikkeling van de stad. De structuurvisie vormt daarmee het toetsingskader voor het initiëren, beoordelen, afwegen en vaststellen van nieuwe ruimtelijke plannen zoals bestemmingsplannen. De structuurvisie is voor de gemeente ook de grondslag voor het verhalen van kosten op basis van de grondexploitatiewet. De ruimtelijke consequenties van sectorale beleidsvisies zijn geïntegreerd in de structuurvisie. Voor de periode tot 2030 is de structuurvisie daarmee kaderstellend.

Gelaagde stad

Delft is een gelaagde stad. De structuurvisie biedt voor Delft 3 perspectieven. Deze perspectieven geven de gewenste toekomst richting per schaalniveau.

Op het schaalniveau van de stad: Delft 2030 Verbonden stad met eigen identiteit.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0016-2001_0004.jpg"

figuur 4: Verbonden stad met eigen identiteit

Op het schaalniveau van de stadsdelen: Delft 2030 Veelkleurig palet van buurten en wijken

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0016-2001_0005.jpg"

figuur 5: Veelkleurig palet van buurten en wijken

Op het schaalniveau van de regio: Delft 2030 Veelzijdig knooppunt in de Randstad en Zuidvleugel

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0016-2001_0006.jpg"

figuur 6: Veelzijdig knooppunt in de Randstad en Zuidvleugel

Voor dit bestemmingsplan zijn een aantal elementen uit de drie perspectieven van belang.

Delft verbonden stad met een eigen identiteit

Boulevards

Het stelsel van boulevards, dat al enige tijd in ontwikkeling is, wordt verder uitgebouwd. De boulevards worden aantrekkelijke routes met een mix aan stedelijke functies. In Schieoevers Noord is het beleid een nieuwe boulevard aan te leggen parallel aan het spoor. Deze verbindt de spoorzone met de Kruithuisweg en verbindt Schieoevers Noord met Schieoevers Zuid.

Groene vingers

Delft is vanouds met groene vingers verbonden met het omliggende landschap. Voor de leefbaarheid van Delft is het van essentieel belang dat deze groene structuur met nieuwe parken en brede groenstroken verder wordt versterkt. De meest bijzondere verbinding is de Schie. Het water en de kades verbinden de binnenstad met het buitengebied. De Schie is ook aangemerkt als sleutelopgave in de structuurvisie.

Delft veelkleurig palet van buurten

Aantrekkelijke woon- en leefmilieus

De buurten zijn de sociale en ruimtelijke bouwstenen van Delft. Elke wijk heeft zijn eigen herkenbare ruimtelijke identiteit. Dit palet van buurten wil de gemeente Delft versterken. Bij de herstructurering van de Schieoevers naar een gemengd stedelijk milieu is de ligging in de nabijheid van de TU Delft van belang. In de Structuurvisie wordt het gebied aangeduid als groene stadscampus.

Kris kras netwerk

De verdeling van Delft in buurten wordt door parkstroken, bermen, oevers en taluds vormgegeven. De verbindingen van deze groene routes vormen een kris-kras netwerk. Dit biedt de kans om veel bestemmingen dicht bij huis fietsend of lopend te bereiken. Voor Schieoevers Noord is realisatie van de Gelatinebrug van belang om een meer fijnmazig netwerk te realiseren.

In het verlengde van de nieuwe fietsroute over de Gelatinebrug wordt in de structuurvisie een nieuwe fietsverbinding onder het spoor getekend. Deze verbinding is voor Delft zeer wenselijk om een fijnmazige bereikbaarheid van de Technologische Innovatie Campus Delft te realiseren (TIC Delft).

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0016-2001_0007.jpg"

figuur 7: kaartje regionale route oost-west met Gelatinebrug over de Schie en IJsmeesterstunnel onder de A13

4.2.5 Gebiedsvisie 2006

In 2006 is de Gebiedsvisie Schieoevers vastgesteld door de raad. De Gebiedsvisie Schieoevers geeft de visie weer op de richting waarin het gebied kan ontwikkelen. Schieoevers Noord zal binnen deze visie intensiveren in de mate van bedrijvigheid en een toekomstvast ontwikkelingsperspectief krijgen. Schieoevers Noord wordt in deze visie opgedeeld in Schieoevers Noordwest en Schieoevers Noordoost. Noordwest is benoemd als de 'stemvork' en noordoost als 'de ladder'.

Schieoevers Noordwest: de stemvork

De centrale doelstellingen in noordwest zijn: uitstraling verbeteren aan de spoorzijde, ontsluitingsstructuur verbeteren zodat een doelmatiger grondgebruik mogelijk wordt en de verblijfskwaliteit met name langs de Schie aantrekkelijker wordt.

Er wordt voorgesteld om een nieuwe ontsluitingsweg langs het spoor te realiseren, de Verlengde Engelsestraat. Hiermee wordt het deel van de Schieweg dat langs de Schie loopt minder belangrijk en niet meer toegankelijk voor vrachtverkeer waarmee verschillende doelen worden gediend:

  • Het verbeteren van de ontsluiting van het gebied waarmee kleinere kavels kunnen worden geformeerd
  • Zichtlocatie langs het spoor
  • Het realiseren van een calamiteitenroute langs het spoor

De zuidelijk gelegen Schieweg en de Verlengde Engelsestraat komen nabij het Kruithuis bij elkaar waardoor een ruimtelijke structuur in de vorm van een stemvork ontstaat. Aan de binnenzijde van de stemvork is ruimte voor compacte, aaneengesloten bebouwing. Door oost-west verbindingen aan te leggen kan een fijnmazige structuur met kleinere kavels worden gerealiseerd.

Schieoevers Noordoost: de ladder

De relatie met de Schie vanaf de Rotterdamseweg wordt versterkt door een reeks tussenruimtes te laten ontstaan waardoor zicht ontstaat op de Schie. Bestaande ruimtes (veelal tussen bedrijfsbebouwing) kunnen worden gereserveerd voor parkeren en opslag zodat deze plekken open blijven en het zicht op de Schie behouden blijft. Bij ontwikkeling bestaat de mogelijkheid nieuwe tussenruimtes te creëren.

Op verschillende plekken in Schieoevers Noord is watergebonden bedrijvigheid gevestigd. Op termijn wordt gestreefd naar verplaatsing van deze bedrijvigheid naar Schieoevers Zuid. Het verplaatsen wordt niet mogelijk gemaakt in voorliggend bestemmingsplan. De intentie om dit mogelijk te maken bestaat wel, om de bijbehorende milieubelemmeringen op Schieoevers Noord weg te nemen, maar zolang de haalbaarheid hiervan niet is aangetoond vindt dit geen juridisch-planologische doorvertaling in bestemmingsplan Schieoevers Noord.

4.2.6 Gebiedsvisie Schieoevers 2030

De gebiedsvisie 2006 is inmiddels op een aantal punten verouderd. December 2010 is de gebiedsvisie 2006 geactualiseerd met de 'Gebiedsvisie Schieoevers 2030' die is vastgesteld door het college van B&W. Deze update is een verkorte weergave van de wijzigingen voor het gebied, maar de Gebiedsvisie 2006 verliest zijn geldigheid niet.

Deze update betreft de volgende punten van actualisatie:

  • Schieoevers Noord maakt een geleidelijke, organische ontwikkeling door van bedrijventerrein naar een gemengd stedelijk gebied met oa. wonen, werken en recreatie.
  • Intensivering en verdichting door een functiemix met de hoogste intensiteit en dichtheid langs de nieuwe boulevard en rond station Delft zuid.
  • Schieoevers Noord maakt onderdeel uit van de Technologische Innovatie Campus Delft (TIC Delft). Voor TIC Delft is in 2011 een Masterplan 1.0 door het college vastgesteld en ter kennisname naar de gemeenteraad gestuurd. Het bijbehorende programma is in 2012 vastgesteld door het college van B&W en de directie van de TU Delft. Op lange termijn zal dit een interessant woongebied worden voor kenniswerkers, plaats bieden voor (beginnende) kennisbedrijven met een directe relatie met de TU Delft en een plek om te recreëren.
  • Transformatie van de Schieoevers naar een openbaar recreatief verblijfsgebied (als onderdeel van de Ruimtelijke Structuur Visie Delft (RSVD), sleutelopgave Stad aan de Schie).
  • Creëren van bijzondere ontmoetingsplekken op het gebied van recreatie of voorzieningen, aansluitend op de bestaande plekken op gebied van cultuur (Lijm & Cultuur, Kruithuis, Porceleyne Fles).
  • Stimuleren van de creatieve economie als eerste stap naar permanente ontwikkeling van wonen en werken in het gebied.
  • Gelatinebrug als icoon voor TIC Delft. De brug zal onderdeel uit maken van een nieuw te maken langzaam verkeersroute die station Delft zuid verbind met de TU campus. Daarnaast verbindt het de twee creatieve clusters: Lijm & Cultuur en het Kabeldistrict (de voormalige Schiehal en omgeving in de zuidwesthoek van het plangebied).
  • Toepassen van duurzame stedenbouw (dubbel ruimtegebruik, nieuwe fietsroutes, verdichten, hoge kwaliteit openbare ruimte) en duurzaam bouwen (flexibele indeling van gebouwen zodat meerdere functies in het gebouw inpasbaar zijn, energieneutraal bouwen).

Stad aan de Schie

In de Ruimtelijke Structuurvisie Delft (RSVD) staat de sleutelopgave Stad aan de Schie beschreven. De Schieweg zal, na het verleggen van de hoofdontsluitingsweg evenwijdig aan het spoor, stap voor stap getransformeerd worden naar een recreatieve verbinding tussen binnenstad en buitengebied voor fietsers en voetgangers. Deze gewenste recreatieve route langs de Schie kan bijdragen aan de sleutelopgave.

De beleving van Delft voor bezoekers beperkt zich nu vooral tot de binnenstad. Er bestaan in Delft maar weinig routes die deze beleving van Delft als stad vergroten. Dit zijn de Buitenwatersloot als historische route met het karakter en kwaliteit van een oude aanvoerroute, de Tweemolentjeskade als route naar het recreatiegebied de Delftse Hout en de in opkomst zijnde route naar het Mekelpark.

De westoever van de Schie wordt in de visie Schieoevers beschreven als een groene recreatieve route vanuit de binnenstad naar het buitengebied ten zuiden van Delft. Hiermee ligt een grote kans om met de oevers van de Schie de (recreatieve) beleving van Delft te vergroten. Om de route recreatief aantrekkelijk te maken, is er naast een groene inrichting en een veilig (vrijliggend) fietspad ook een goede, logische aansluiting gewenst op de Westvest, die aansluit op de binnenstad. De Schie zal dan vanzelfsprekend onderdeel worden van de stad.

 afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0016-2001_0008.jpg"

figuur 8: Oost-west verbindingen voor langzaam verkeer