Plan: | Bomenwijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0503.BP0012-2001 |
Voor de bestaande situatie wordt gekeken naar de cijfers van het richtjaar 2011. Hieruit komt naar voren dat op geen van de onderzochte wegen de normen voor fijnstof (PM10) of stikstofdioxide (NO2) overschreden wordt.
Wet luchtkwaliteit
Titel 5.2 (luchtkwaliteitseisen) van de gewijzigde Wet milieubeheer (hierna Wm), in werking getreden op 15 november 2007, heeft betrekking op de luchtkwaliteitseisen en vervangt het Besluit luchtkwaliteit 2005. Titel 5.2 van de Wm wordt om die reden ook wel de 'Wet luchtkwaliteit' genoemd. De wijze waarop het aspect luchtkwaliteit in acht genomen dient te worden overeenkomstig de 'Wet luchtkwaliteit' is geregeld In artikel 5.16 van de wet en kan als volgt worden samengevat:
Onderzoek
De verkeersaantrekkende werking als gevolg van de voorziene functies binnen het bestemmingsplan 'Bomenwijk' heeft gevolgen voor de lokale verkeersintensiteiten. Deze gevolgen zijn het grootst op de hoofdontsluitingswegen binnen het bestemmingsplangebied. Vanaf deze wegen verdeelt het bestemmingsverkeer zich via de Van Miereveltlaan over het verder weg gelegen wegennet waar het deel uitmaakt van het ter plaatse heersende verkeersbeeld. In dit onderzoek wordt gesteld dat de verkeersintensiteit op de rijksweg A13 niet significant beïnvloedt wordt door de realisatie van het project.
Door de gevolgen voor de luchtkwaliteit te bepalen langs de wegen binnen het bestemmingsplangebied Masterplan 'Bomenwijk' alsmede langs de Van Miereveltlaan wordt derhalve inzicht verkregen in de maximale gevolgen van de plannen voor de luchtkwaliteit. Hierbij is rekening gehouden met de bronbijdrage van de rijksweg A13.
In onderstaande afbeelding is een overzicht van de rekenpunten weergegeven. De rode lijn geeft globaal het plangebied weer.
Afbeelding 6.6: Overzicht rekenpunten luchtkwaliteit
In het onderzoek (Luchtkwaliteitsonderzoek bestemmingsplan Bomenwijk te Deflt, Cauberg-Huygen, 3 december 2010) is onderzocht wat de jaargemiddelden concentraties voor PM10 en NO2 in de jaren 2011, 2015 en 2021 zijn. Voor PM10 is een correctie uitgevoerd in verband met de aanwezigheid van zeezout in de lucht. Het zeezout zorgt voor een verhoogde achtergrondconcentratie van fijnstof, maar is niet schadelijk voor de gezondheid.
Verder is in de berekeningsresultaten de bijdrage van de A13 meegenomen.
Uit de resultaten komt naar voren dat de grenswaarden voor NO2 en PM10 niet overschreden worden in alle onderzochte jaren.
Voor de meest kritische situaties, Wilgenlaan en Tweemolentjeskade, blijkt dat ruimschoots aan de grenswaarden wordt voldaan. Ook in absolute zin wordt ruimschoots voldaan aan de grenswaarden. Luchtkwaliteit zorgt daarom niet voor een belemmering van de geplande ontwikkeling.