direct naar inhoud van 6.6 Luchtkwaliteit
Plan: Bomenwijk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0012-2001

6.6 Luchtkwaliteit

6.6.1 Bestaande situatie

Voor de bestaande situatie wordt gekeken naar de cijfers van het richtjaar 2011. Hieruit komt naar voren dat op geen van de onderzochte wegen de normen voor fijnstof (PM10) of stikstofdioxide (NO2) overschreden wordt.

6.6.2 Beleid en onderzoek

Wet luchtkwaliteit

Titel 5.2 (luchtkwaliteitseisen) van de gewijzigde Wet milieubeheer (hierna Wm), in werking getreden op 15 november 2007, heeft betrekking op de luchtkwaliteitseisen en vervangt het Besluit luchtkwaliteit 2005. Titel 5.2 van de Wm wordt om die reden ook wel de 'Wet luchtkwaliteit' genoemd. De wijze waarop het aspect luchtkwaliteit in acht genomen dient te worden overeenkomstig de 'Wet luchtkwaliteit' is geregeld In artikel 5.16 van de wet en kan als volgt worden samengevat:

  • indien aannemelijk is gemaakt dat grenswaarden niet worden overschreden bij realisatie van het plan, vormt het aspect luchtkwaliteit geen belemmering voor de realisatie van dat plan, zelfs niet indien het voorgenomen plan leidt tot een verslechtering van de luchtkwaliteit;
  • indien aannemelijk is gemaakt dat bij realisatie van het plan de concentraties In de buitenlucht per saldo verbeteren of tenminste gelijk blijven vormt het aspect luchtkwaliteit evenmin een belemmering voor de realisatie van dat plan;
  • indien één of meerdere grenswaard(en) worden overschreden bij realisatie van het plan, dan kan het voorgenomen plan alsnog worden gerealiseerd indien het plan niet in betekenende mate bijdraagt aan de concentraties de stof waarvoor grenswaarden worden overschreden;
  • indien één of meerdere grenswaard(en) worden overschreden bij realisatie van het plan én het plan wel in betekenende mate bijdraagt aan de concentraties van de stof waarvoor grenswaarden worden overschreden, kan het plan alsnog worden gerealiseerd indien als gevolg van positieve effecten van het plan en/of als gevolg van met het plan samenhangende maatregelen de kwaliteit van de lucht (elders) zodanig verbetert dat per saldo geen verslechtering optreedt (dit is de zogenaamde saldobenadering);
  • indien een project genoemd of beschreven is in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), of als het betrekking heeft op een daarin genoemde ontwikkeling of voorgenomen besluit dat Is genoemd of beschreven in het NSL of past binnen, of is in elk geval niet In strijd met het NSL vormt het aspect luchtkwaliteit geen belemmering voor de realisatie van dat plan.

Onderzoek

De verkeersaantrekkende werking als gevolg van de voorziene functies binnen het bestemmingsplan 'Bomenwijk' heeft gevolgen voor de lokale verkeersintensiteiten. Deze gevolgen zijn het grootst op de hoofdontsluitingswegen binnen het bestemmingsplangebied. Vanaf deze wegen verdeelt het bestemmingsverkeer zich via de Van Miereveltlaan over het verder weg gelegen wegennet waar het deel uitmaakt van het ter plaatse heersende verkeersbeeld. In dit onderzoek wordt gesteld dat de verkeersintensiteit op de rijksweg A13 niet significant beïnvloedt wordt door de realisatie van het project.

Door de gevolgen voor de luchtkwaliteit te bepalen langs de wegen binnen het bestemmingsplangebied Masterplan 'Bomenwijk' alsmede langs de Van Miereveltlaan wordt derhalve inzicht verkregen in de maximale gevolgen van de plannen voor de luchtkwaliteit. Hierbij is rekening gehouden met de bronbijdrage van de rijksweg A13.

In onderstaande afbeelding is een overzicht van de rekenpunten weergegeven. De rode lijn geeft globaal het plangebied weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0012-2001_0015.jpg"

Afbeelding 6.6: Overzicht rekenpunten luchtkwaliteit

In het onderzoek (Luchtkwaliteitsonderzoek bestemmingsplan Bomenwijk te Deflt, Cauberg-Huygen, 3 december 2010) is onderzocht wat de jaargemiddelden concentraties voor PM10 en NO2 in de jaren 2011, 2015 en 2021 zijn. Voor PM10 is een correctie uitgevoerd in verband met de aanwezigheid van zeezout in de lucht. Het zeezout zorgt voor een verhoogde achtergrondconcentratie van fijnstof, maar is niet schadelijk voor de gezondheid.

Verder is in de berekeningsresultaten de bijdrage van de A13 meegenomen.

Uit de resultaten komt naar voren dat de grenswaarden voor NO2 en PM10 niet overschreden worden in alle onderzochte jaren.

6.6.3 Conclusie

Voor de meest kritische situaties, Wilgenlaan en Tweemolentjeskade, blijkt dat ruimschoots aan de grenswaarden wordt voldaan. Ook in absolute zin wordt ruimschoots voldaan aan de grenswaarden. Luchtkwaliteit zorgt daarom niet voor een belemmering van de geplande ontwikkeling.