Plan: | Delft Oost (Delftse Hout) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0503.BP0007-2002 |
Regionaal Structuurplan 2020 (RSP 2020) (2008)
Het Stadsgewest Haaglanden heeft samen met gemeenten gewerkt aan de herziening van het Regionaal Structuurplan Haaglanden (RSP). Op 16 april 2008 heeft het algemeen bestuur van het Stadsgewest Haaglanden het Regionaal Structuurplan Haaglanden 2020 (RSP) vastgesteld. Het RSP geeft een regionale visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de regio Haaglanden tot 2020 met een doorkijk naar 2030. Aanleidingen voor de herziening zijn veranderende beleidsinzichten op nationaal en lokaal niveau en nieuwe inhoudelijke opgaven die sinds 2002 op de ruimtelijke agenda zijn gekomen, zoals de gevolgen van de klimaatveranderingen en vraag naar ruimte voor wonen, werken en recreëren op de langere termijn. Qua groen zet het regionale structuurplan in op het verbeteren van de overgangen stad naar het groengebied en op het verbinden van groengebieden onderling, als vastgelegd in het groenbeleidsplan Haaglanden. Dit is mogelijk binnen de bestemmingen van dit bestemmingsplan.
De legenda eenheid voor de Delftse Hout op de kaart van het RSP is: bestaand Parklandschap.
Figuur 4.3: Uitsnede kaart Regionaal Structuurplan Haaglanden |
Het Regionaal Structuurplan Haaglanden biedt een kader voor het regionale beleid op het gebied van milieu, groen, mobiliteit, wonen en economie en voor lokale plannen, zoals bestemmingsplannen. De negen gemeenten van Haaglanden spreken hiermee de ambitie uit om door te groeien als internationaal concurrerende regio, als goed functionerend stedelijk netwerk en als regio die kwaliteit van leven biedt.
In economische zin kiest het RSP voor het uitbouwen van de vier sterke pijlers van de regio te weten recht, vrede en veiligheid, kennis, innovatie en technologie, Greenport Westland-Oostland en toerisme. De doorgroei van het Technologische Innovatiecampus Delft speelt daarin voor de Delftse economie een belangrijke rol.
Het bieden van voldoende (kwalitatieve) ruimte, het verbeteren van de bereikbaarheid, beschikbaar hebben van voldoende geschikte woningen, een gevarieerd aanbod culturele- en vrijetijdsvoorzieningen en het investeren in samenwerking tussen overheden, onderwijs en bedrijven zijn randvoorwaarden waaronder de ambities vervuld kunnen worden.
Bedrijventerreinenstrategie Haaglanden
De bedrijventerreinenstrategie Haaglanden is er op gericht voldoende en een passende kwaliteit aan bedrijvenlocaties beschikbaar te hebben, zodat een economische ontwikkeling van de regio kan worden gefaciliteerd die past bij de ambities van de regio. De voorheen relatieve schaarste aan locaties voor uitbreiding of voor nieuwe bedrijvigheid, alsmede passende terreinprofielen, heeft geleid tot een afsprakenstelsel waarin locaties worden vastgelegd, het gebruik van de schaarse ruimte voor niet-bedrijvenfuncties wordt beperkt en transformatie van bedrijventerreinen aan regels is gebonden.
Inmiddels is ook de situatie op de bedrijventerreinenmarkt gewijzigd. Er is sprake van een mismatch in vraag en aanbod. Tegen die achtergrond zijn in regionaal verband afspraken gemaakt om het aanbod te temporiseren en tot een betere afstemming met de huidige vraag te komen.
Regionale kantorenstrategie Haaglanden
Uitgangspunt voor de kantorenstrategie van Haaglanden vormt de vastgestelde behoefteraming (kwantiteit) en de koppeling van deze behoefte aan een aantal specifieke kantorenmilieus (kwaliteit). Van deze laatste milieus wordt een zestal onderscheiden: grootstedelijk centrum milieu, knooppuntlocatie, binnenstedelijke locatie, snelweg kantoorzone, mixed bedrijvenzone, verspreide kantoren in woonwijk. Verschuivingen in het programma zijn mogelijk op basis van een vastgesteld afsprakenkader.
Een nieuwe regionale kantorenstrategie is in voorbereiding. Deze strategie is gericht op het voorzien van uitbreidingsmogelijkheden in slechts een aantal kantoorversterkingsgebieden. Het kantorenprogramma wordt - tegen de achtergrond van het bestaande overschot op de kantorenmarkt - zoveel als mogelijk beperkt. Transformatie van leegstaande kantoorpanden wordt waar mogelijk gefaciliteerd.
Regionale structuurvisie detailhandel Haaglanden
Beperkte marktruimte en nog in de pijplijn zittende plannen leiden ertoe dat de regionale structuurvisie detailhandel Haaglanden uitgaat van een restrictief beleid. Tegelijkertijd dienen er mogelijkheden te zijn om de marktdynamiek te accommoderen. De regionale structuurvisie detailhandel Haaglanden geeft invulling aan het vinden van een balans tussen restrictie en marktdynamiek. Op basis van een vastgesteld toetsingskader worden plannen voor uitbreiding van het aantal vierkante meters detailhandel beoordeeld. Toetsingscriteria zijn o.a. de omvang van de uitbreiding en de effecten hiervan op de (kwaliteit van de) structuur.
Een nieuwe regionale structuurvisie detailhandel is in voorbereiding. Gelet op trends en ontwikkelingen in de detailhandelsmarkt wordt meer dan in de huidige visie ingezet op het terugbrengen van het ontwikkelingsprogramma. Dit met het oogmerk om bestaande leegstand in de markt niet te vergroten.
Het bestemmingsplan is in overeenstemming met het regionaal beleid.