Plan: | Schieoevers Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0503.BP0005-2001 |
Door en langs het plangebied lopen verschillende drukke wegen, zoals de Kruithuisweg. Langs de Kruithuisweg zijn plaatselijk hoge concentraties NO2 (stikstofdioxide) en PM10 (fijn stof) vastgesteld. De normen worden echter niet overschreden.
De gemeente is verplicht jaarlijks een rapportage luchtkwaliteit op te stellen. Sinds 2008 kan de gemeente hiervoor verwijzen naar de rapportagetool van VROM, www.nsl-monitoring.nl. De rapportagetool geeft een beeld van de concentraties van luchtverontreinigende stoffen langs relevante wegen in Delft. In het plangebied is nergens sprake van overschrijding van de normen voor concentraties van verontreinigende stoffen in de lucht.
Het toetsingskader voor luchtkwaliteit is vastgelegd in de 'Wet luchtkwaliteit'. Op 15 november 2007 is de 'Wet luchtkwaliteit' in werking getreden (Stb. 2007, 434). Met de 'Wet luchtkwaliteit' wordt de wijziging van de Wet milieubeheer op het gebied van luchtkwaliteitseisen (hoofdstuk 5, titel 2 Wm, Stb 2007, 414) bedoeld. De 'Wet luchtkwaliteit' gaat over verschillende stoffen waarvoor Europese luchtkwaliteitseisen zijn gesteld. Voor de gemeente Delft zijn alleen stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10) van belang.
Bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen dient onderzocht te worden of de luchtkwaliteit in het plangebied aan de norm voldoet. Daarnaast dient onderzocht te worden of de luchtkwaliteit in de omgeving van de ontwikkeling niet vermindert als gevolg van de ontwikkelingen.
De gemeente is verplicht jaarlijks een rapportage luchtkwaliteit op te stellen. Sinds 2008 wordt hiervoor gebruik gemaakt van de rapportagetool van VROM.
Plan van aanpak luchtkwaliteit 2005 - 2010 (2006)
De gemeente Delft rapporteert ieder jaar over de luchtkwaliteit op haar grondgebied en stelt vervolgens een Plan van Aanpak op om de luchtkwaliteit te verbeteren. De meeste maatregelen zijn gericht op het verbeteren van de luchtkwaliteit op de knelpuntlocaties (voor NO2). De belangrijkste conclusie van het Plan van Aanpak is dat in 2010 veruit het grootste deel van Delft voldoet aan de luchtkwaliteitsnormen.
Met voorliggend bestemmingsplan wordt in de toekomst door middel van een wijzigingsbevoegdheid de aanleg van de Faradaybrug mogelijk gemaakt. De brug verbindt het bedrijventerrein aan weerszijden van de Schie met Technopolis. De Faradaybrug is toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer met een verkeersintensiteit van naar verwachting rond de 6.000 motorvoertuigen per etmaal. Bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheid zal een gedetailleerde berekening kunnen worden uitgevoerd om de bovenstaande onderbouwing verder vorm te geven.
Het bestemmingsplan heeft een conserverend karakter, met uitzondering van de wijzigingsbevoegdheid voor de aanleg van de Faradaybrug. Er treden geen overschrijdingen van de wettelijke normen op in het plangebied. Op basis van de luchtkwaliteitseisen uit de Wet milieubeheer kan het plan doorgang vinden.