Plan: | Schieoevers Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0503.BP0005-2001 |
Het bedrijventerrein is grotendeels voor geluid gezoneerd. Op dit bedrijventerrein zijn bedrijven die vallen onder artikel 41 Wgh jo. artikel 2.4 Ivb toegestaan. In 1992 is voor de eerste keer een dergelijke zone vastgesteld (Koninklijk Besluit van 20 augustus 1992). Bij het vaststellen van deze geluidszone (contour 1992) was uitsluitend gekeken naar de grote bedrijven en onvoldoende rekening gehouden met toekomstige ontwikkelingen. In het gemeentelijke zonebesluit van 1997 is dan ook besloten een grotere contour stapsgewijs in bestemmingsplannen op te nemen.
De rechtsgeldige grens voor het voor geluidgezoneerde bedrijventerrein is de grens zoals deze is vastgelegd bij het zonebesluit 1997. De geluidszone ligt tussen de grens van het bedrijventerrein en de 50 dB(A) contour.
De huidige geluidszone is weergegeven in figuur 11. Het plangebied betreft uitsluitend het zuidelijk van de Kruithuisweg gelegen gebied en valt, uitgezonderd de woonbestemmingen en bedrijfslocatie tussen de Ruivenstraat en Wassenaarstraat, binnen het geluidgezoneerde bedrijventerrein. Het geluidgezoneerde bedrijventerrein bevindt zich binnen de binnenste lijnen en de geluidszone is het gedeelte tussen het geluidgezoneerde bedrijventerrein en de buitenste lijn (geluidscontour).
Binnen het plangebied ligt een aantal geluidgevoelige bestemmingen, zoals de woningen aan de Ruivenstraat en de Wassenaarstraat. Voor deze woningen geldt een hogere waarde (MTG: Maximaal Toelaatbare Geluidbelasting).
Figuur 11: Geluidszone als gevolg van gezoneerd bedrijventerrein Schieoevers.
Het plangebied ligt in de zone van de onderstaande weg en spoorweg:
Weg/spoor |
Max. snelheid (km/u) |
Intensiteit 2007 (mvt/etm) |
Zonebreedte (m) |
||
Kruithuisweg | 100 | p.m. gemeente | 600 | ||
Spoorlijn Den Haag - Rotterdam | n.v.t. | n.v.t. | 700 |
De Kruithuisweg betreft een autoweg met ter hoogte van het plangebied vijf rijstroken door de aanwezigheid van een gecombineerde op- en afrit. Conform de Wet geluidhinder omvat de geluidszone van een dergelijke weg een gebied van 600 m vanaf de kant van de verharding van de rijbaan. Het plangebied ligt binnen deze geluidszone. De Wet geluidhinder stelt grenzen aan de geluidbelasting van geluidgevoelige objecten (o.a. woningen) welke binnen de geluidszone van een weg gelegen zijn. De voorkeurswaarde bedraagt 48 dB. De maximale ontheffingswaarde 53 dB.
Het plangebied ligt voor een groot deel in de onderzoekszone van het railverkeerslawaai. Conform de Wet geluidhinder omvat de geluidszone van een dergelijke weg een gebied van 700 meter vanaf de kant van de spoorbaan. Het plangebied ligt binnen deze geluidszone. De Wet geluidhinder stelt grenzen aan de geluidbelasting van geluidgevoelige objecten (o.a. woningen) welke binnen de geluidszone van een weg gelegen zijn. De voorkeurswaarde bedraagt 55 dB. De maximale ontheffingswaarde 68 dB.
Er is een wijzigingsbevoegdheid in dit bestemmingsplan opgenomen voor de aanleg van de Faradaybrug. Deze zou de verbinding kunnen gaan vormen tussen het westelijke deel van Schieoevers Zuid en Technopolis. Bij toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid dient aangetoond en onderbouwd te worden dat aan de Wet geluidhinder kan worden voldaan. In dat kader zijn mogelijk maatregelen aan de orde, zoals stiller asfalt of geluidschermen. Eventueel kunnen 'hogere waarden' aangevraagd worden indien uit onderzoek blijkt dat dit nodig is.
In artikel 41 van de Wet geluidhinder (Wgh) en artikel 2.4 van het Inrichtingen en vergunningenbesluit milieubeheer (Ivb) zijn de bedrijven genoemd die zich alleen mogen vestigen op een voor geluid gezoneerd bedrijventerrein. Om een dergelijk bedrijventerrein wordt een geluidszone vastgesteld. Met name de 50 dB(A) en de 55 dB(A) contour zijn hierbij van belang.
Binnen de 50 dB(A) contour kunnen geluidgevoelige bestemmingen in beginsel alleen worden gerealiseerd als er een hogere grenswaarde is vastgesteld. Binnen de 55 dB(A) contour worden nieuwe geluidgevoelige bestemmingen in beginsel uitgesloten.
In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen en spoorwegen geluidszones. De breedte van de geluidszones is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg. Binnen deze geluidszones is het verplicht om de geluidbelasting van geluidgevoelige bestemmingen te berekenen. Hierbij dient er te worden uitgegaan van de situatie 10 jaar na vaststelling van het plan.
Geluidgevoelige bestemmingen zijn: - Woningen - Scholen voor basis- en voortgezet onderwijs - Instellingen voor hoger (beroeps)onderwijs - Ziekenhuizen en andere gezondheidsgebouwen |
Geluidgevoelige bestemmingen kunnen zonder meer geprojecteerd worden als de berekende geluidbelasting voor wegverkeer kleiner is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Bij geluidbelastingen tussen de 48 en 63 dB (bij binnenstedelijke wegen) kunnen geluidgevoelige bestemmingen alleen gerealiseerd worden als de gemeente hiervoor een hogere grenswaarde voor geluid afgeeft. De hogere grenswaarde dient te zijn verleend voor de vaststelling van het bestemmingsplan. Bij geluidbelastingen hoger dan de grenswaarde van 63 dB zijn geluidgevoelige bestemmingen alleen mogelijk met extra maatregelen zoals gevelmaatregelen (vliesgevel of dove gevel). Voor buitenstedelijke wegen is de grenswaarde 53 dB. Voor railverkeerslawaai zijn de voorkeursgrenswaarde en de grenswaarde respectievelijk 55 dB en 68 dB.
Aan de Rotterdamseweg 412 en 412a liggen twee woningen die in het vorige bestemmingsplan waren wegbestemd. Ze zijn echter steeds als woning in gebruik gebleven. De Wet geluidhinder stelt dat in deze situatie geen sprake is van een nieuwe situatie die onderzocht moet worden. De Wet ruimtelijke ordening ziet de positieve bestemming die aan deze woningen is toegekend in dit bestemmingsplan wel als een nieuwe situatie. Om er zeker van te zijn dat er sprake is van een goede ruimtelijke ordening en de positieve woonbestemming kan worden toegekend is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Hieruit is naar voren gekomen dat er sprake is van een lichte overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Dit betreft een overschrijding van 2 dB op één van de gevels van het pand. Hiervoor is een hogere grenswaarde verleend.
De geluidscontour industrielawaai (50 dB(A)) dient in omliggende bestemmingsplannen te worden vastgelegd. De geluidscontour ligt namelijk buiten de plangrenzen van voorliggend bestemmingsplan. Wel bevindt zich een deel van de geluidszone in het bestemmingsplan. Dit betreft het gebied rondom de Ruivenstraat en de Wassenaarstraat en de woningen aan de Rotterdamseweg.
De wens bestaat om in de toekomst mogelijk de geluidszone te verkleinen, maar dan uitsluitend voor het gedeelte Schieoevers Noord. Op welke wijze hier invulling aan wordt gegeven en met welk bestemmingsplan is vooralsnog niet bekend, maar dit wordt niet mogelijk gemaakt in onderhavig bestemmingsplan.
Er zijn geen nieuwe geluidgevoelige objecten in dit bestemmingsplangebied gewenst en dergelijke objecten zijn niet mogelijk gemaakt in dit bestemmingsplan.
Met betrekking tot industrie-, wegverkeers- en railverkeerslawaai verandert er niets in het voorliggende bestemmingsplan. Een mogelijke verkleining van de geluidszone wordt niet mogelijk gemaakt middels dit bestemmingsplan. De Wet geluidhinder vormt geen belemmering voor de vaststelling van het bestemmingsplan.