Plan: | Schieoevers Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0503.BP0005-2001 |
Op 30 december 2011 is het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) in werking getreden. Voortaan moeten gemeenten bij het vaststellen van bestemmingsplannen, wijzigings- of uitwijkingsplannen maar ook bij projectuitvoeringsbesluiten (Crisis- en herstelwet) rekening houden met het Barro.
In het Barro worden dertien nationale belangen genoemd. Het kabinet heeft in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (zie paragraaf 4.2.2) vastgelegd dat ten aanzien van deze belangen normstelling voor lagere overheden gewenst is. Deze structuurvisie vormt het beleidskader van het ruimtelijke beleid van het kabinet, en vervangt een aantal ruimtelijke nota's en planologische kernbeslissingen. In het Barro zijn vooralsnog ten aanzien van zes van de dertien belangen normen uitgewerkt. Het gaat om de belangen Project Mainportontwikkeling Rotterdam, Kustfundament, Grote rivieren, Waddenzee en waddengebied, Defensie, en Erfgoederen van uitzonderlijke universele waarde.
De belangen genoemd in het Barro hebben geen betrekking op dit bestemmingsplan.
De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) is sinds 13 maart 2012 van kracht. Deze Structuurvisie vervangt verschillende nota's, waaronder de Nota Ruimte en de Structuurvisie Randstad 2040.
In de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte geeft het Rijk haar visie op de ruimtelijke en mobiliteitsopgaven voor Nederland richting 2040 en op de manier waarop zij hiermee om zal gaan. Het Rijk richt zich in de SVIR met name op het versterken van de internationale positie van Nederland en het behartigen van de nationale belangen. Het Rijk investeert dáár waar de nationale economie er het meest bij gebaat is, in de stedelijke regio's rond de main-, brain-, greenports en valleys inclusief de achterlandverbindingen.
Het TIC Delft maakt deel uit van één van de concentraties van bedrijven en kennisinstellingen in de topsectoren high tech en life sciences, die het Rijk verder wil versterken, onder andere door het creëren van goede (achterland)verbindingen en een aantrekkelijk vestigingsklimaat.
Het bedrijventerrein Schieoevers is een herstructureringsproject dat als onderdeel van het TIC Delft (Technologisch Innovatieve Campus Delft) kan bijdragen aan het realiseren van de nationale economische belangen in de metropoolregio Den Haag-Rotterdam. De gemeente zal bij toekomstige herstructureringsprojecten, die niet passen binnen het bestemmingsplan, maar wel bijdragen aan de doelen van de gebiedsvisie Schieoevers (zie ook paragraaf 4.2.7 en 4.2.8) meewerken aan een wijziging van het bestemmingsplan.
De provincie Zuid-Holland heeft op 2 juli 2010 de Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie (PSV) vastgesteld. In deze Visie op Zuid-Holland beschrijft de provincie haar ruimtelijke doelstellingen en provinciale belangen. De structuurvisie geeft een doorkijk naar 2040 en de visie voor 2020 met bijbehorende uitvoeringsstrategie. De PSV is in de plaats gekomen van vier streekplannen en de Nota Regels voor Ruimte.
Hoofdlijnen van de structuurvisie
Zuid-Holland is een dichtbevolkte provincie, met 3,5 miljoen mensen en veel economische bedrijvigheid. De beschikbare ruimte wordt intensief benut voor wonen, werken en ontspanning. Ook is ruimte nodig voor verkeer, voor dijken die beschermen tegen overstromingen, landbouw, natuur en water. Niet alles kan overal en daarom zijn er keuzes nodig. In de Provinciale Structuurvisie 'Visie op Zuid-Holland' staan de keuzes van de provincie over het gebruik van de beschikbare ruimte.
De provincie maakt deze keuzes door op kaartbeelden te ordenen, vraagstukken te agenderen, programma's te ontwikkelen, en onderzoek uit te voeren. De provincie stuurt op hoofdlijnen, volgens de nieuwe stijl van besturen: “Lokaal wat kan, provinciaal wat moet”.
De provincie wil met 'Visie op Zuid-Holland' de samenhang, herkenbaarheid en diversiteit in Zuid-Holland versterken. Het gaat om vijf hoofdopgaven:
In deze structuurvisie kiest de provincie voor een tweeledige sturing, zowel op ruimtelijke functies als op ruimtelijke kwaliteiten. Dit komt tot uitdrukking in de provinciale belangen. Deze hebben zowel betrekking op functionele als kwalitatieve aspecten. Deze aspecten worden in beeld gebracht op een functiekaart en een kwaliteitskaart. Deze kaarten hebben eenzelfde status en vullen elkaar aan.
De functiekaart is vergelijkbaar met de vroegere streekplankaarten. Deze kaart geeft aan wat waar mogelijk is, met locaties en begrenzingen. De kwaliteitskaart geeft aan welke kwaliteiten waar aanwezig zijn of moeten komen. Bij ontwikkelingen in een gebied zijn deze kwaliteiten belangrijk.
Schieoevers Zuid
Het plangebied is daarin gekwalificeerd als bestaand stedelijk gebied met hoogwaardig openbaar vervoer (zie figuur 5). Het uitgangspunt daarbij is het herstructureren en ontwikkelen binnen bestaand stedelijk gebied. Daarbij wordt nog vermeld dat dit gerealiseerd moet worden in de nabijheid van haltes van het (regionaal) openbaar vervoer. Rond station Delft Zuid zal op termijn verdichting plaatsvinden, maar dit wordt nog niet mogelijk gemaakt in het kader van dit conserverende bestemmingsplan.
Figuur 3: Uitsnede ontwerp functiekaart Zuid-Holland, 2010
De Verordening Ruimte hangt nauw samen met de provinciale structuurvisie en bevat de bij de structuurvisie horende regelgeving. Het betreft juridische regels die het verwezenlijken van (de doelen uit) de structuurvisie mogelijk maken. Beide documenten zijn op 2 juli 2010 door Provinciale Staten vastgesteld. De verordening wordt ingezet voor ambities die generiek van aard zijn (relevant voor alle gemeenten of een bepaalde groep gemeenten) en in eerste instantie een werend of beperkend karakter hebben. Er is een rechtstreekse relatie met bestemmingsplannen: gemeenten moeten bij hun ruimtelijke plannen rekening houden met dit belang.
In de verordening komen de volgende onderwerpen aan bod:
Er zijn geen artikelen over het watersysteem opgenomen in de Verordening Ruimte. In sectorale verordeningen zoals de Provinciale Milieuverordening, de Verordening Vaarwegen en de Verordening Waterbeheer Zuid-Holland is regelgeving opgenomen voor gemeenten en waterschappen met ruimte voor ontwikkeling van deze ambities. Naast verordeningen zijn voorwaarden geformuleerd in wettelijke regelgeving, zoals de Waterwet, Provinciaal Waterplan en het Grondwaterplan.
De onderwerpen die van belang zijn voor dit bestemmingsplan zijn kantoren, bedrijventerreinen, detailhandel en primaire en regionale waterkeringen. Zie hiervoor verder de juridische planbeschrijving.
Het Regionaal Structuurplan Haaglanden (RSP) is een integraal plan voor de ruimtelijke ontwikkeling van Haaglanden tot 2020 (en soms 2030) en het kader voor het regionale beleid op het gebied van milieu, groen, mobiliteit, wonen en economie en voor lokale plannen, zoals de bestemmingsplannen.
Figuur 4: uitsnede Projectkaart Regionaal Structuurplan Haaglanden (bron: Haaglanden, 2008)
Het bestuur van het Stadsgewest Haaglanden heeft het RSP samengevat in tien regionale investeringsprioriteiten. Het plangebied Schieoevers maakt onderdeel uit van het investeringsproject 'herstructurering en intensiever gebruik van bedrijventerreinen'. Herstructurering van bedrijventerreinen wordt krachtig aangepakt om het efficiëntere ruimtegebruik op bedrijventerreinen gestalte te geven. Het streven is om na 2020 de vraag naar ruimte voor werken op de bestaande terreinen en in het bestaande stedelijk gebied op te kunnen vangen. Daar is een innovatief gebruik van de ruimte voor nodig. Herstructurering en intensiever gebruik van verouderde terreinen, dubbel grondgebruik, functiemenging en het ontwikkelen van milieumaatregelen die hinder van bedrijven verminderen, zijn hierbij belangrijke aangrijpingspunten. Bedrijven- en kantorenlocaties moeten niet zonder meer worden getransformeerd naar woongebieden, maar waar mogelijk worden behouden en gemoderniseerd.
Voor Schieoevers geldt volgens de projectkaart uit de RSP 'beter benutten bestaand bedrijventerrein'. Dit houdt onder meer herstructurering en intensivering in. In de paragrafen 4.2.7 en 4.2.8 is uitgebreider beschreven wat de herstructurering en intensivering voor Schieoevers Zuid betekent.
Verder is Schieoevers Zuid als onderdeel van het Technologisch Innovatieve Campus Delft (TIC Delft) in het Regionaal Structuurplan tot één van de drie topprojecten van Haaglanden aangewezen. Schieoevers Zuid heeft daarin een toeleverende/ faciliterende rol voor het TIC Delft. Het TIC Delft omvat momenteel circa 700 kennisintensieve bedrijven, instellingen en organisaties waar meer dan 16.000 mensen werken en waar ruim 18.000 TU en HBO studenten studeren. Delft ontwikkelt zich steeds verder als kennisstad. Er is een trend gaande dat de maakindustrie vertrekt uit Delft. Hoogwaardige kennisontwikkeling, onderwijs & onderzoek en kennisdienstverlening komen er voor in de plaats. Het zwaartepunt van deze ontwikkelingsstrategie van Delft Kennisstad ligt in de komende jaren bij de ontwikkeling, herstructurering en transformatie van het TIC Delft. Het zwaartepunt van het Technologisch Innovatieve Campus Delft betreft de zuidoostkwadrant van de stad met de TU-wijk, het sciencepark Technopolis en het te transformeren en te herstructureren bedrijventerrein Schieoevers
Als gemeentelijke structuurvisie is de Ruimtelijke Structuurvisie 'Ontmoetingen met Delft 2030' vastgesteld
De Structuurvisie is de opvolger van de Ontwikkelingsvisie 2025 uit 1998. In de Structuurvisie wordt de lange termijnvisie gegeven op de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van Delft tot 2030 met de bijbehorende uitvoeringsstrategie.
De structuurvisie is de gemeentelijke visie op de gewenste (ruimtelijke) ontwikkeling van Delft op de langere termijn en een beeld van de voorgenomen ruimtelijke maatregelen in de komende jaren.
Met deze Structuurvisie zet de gemeente de koers uit voor het ruimtelijk ordeningsbeleid in de komende decennia.
De Structuurvisie vormt een belangrijk (toetsings)kader voor het initiëren, beoordelen, afwegen en vaststellen van nieuwe ruimtelijke plannen (zoals bestemmingsplannen) en projecten. De Structuurvisie is voor de gemeente ook de grondslag voor het verhalen van kosten op basis van de Grondexploitatiewet.
Verdichten en verdunnen
Om Delft als stad te kunnen blijven ontwikkelen, is het nodig dat het bouwen doorgaat. De gemeente wil dit stimuleren door in bepaalde gebieden in de stad de bebouwing te intensiveren en andere gebieden, die aan vernieuwing toe zijn, aan te passen aan de eisen van deze tijd (transformeren). Tegelijkertijd zal het aanwezige versnipperde groen worden gebundeld en nieuw groen aan de stad worden toegevoegd. Verdichten in combinatie met de verdere vergroening van Delft kan de stedelijke dynamiek, levendigheid en de groene identiteit van Delft vergroten.
Schieoevers Zuid
De Schie vormt het 'vloeibare goud' van de stad. Het water en de oevers bieden tal van nog onbenutte kansen. De openbare ruimte met de Schie en zijn oevers is van oudsher een kwaliteit voor Delft. Hergebruik van bestaande bebouwing versterkt deze kwaliteit. Nieuwe bebouwing moet specifiek en van hoge kwaliteit zijn en bijdragen aan de Schie als drager van de identiteit van Delft.
Na herstructurering van Schieoevers Zuid zal een compact, geïntensiveerd bedrijventerrein ontstaan met toekomstbestendige oplossingen voor veiligheid en bereikbaarheid. De uitstraling van het bedrijventerrein is dan aantrekkelijk en groen. De Schieweg zuid transformeert hierbij tot boulevard. De Schieweg zuid is hier in de huidige situatie te smal voor. Dit betekent dat er voldoende ruimte gemaakt moet worden voor voetgangers, fietsers en grote bomen zonder dat dit ten koste gaat van de ruimte die in de toekomst nodig is voor auto- en vrachtverkeer. De rooilijn zal hierdoor teruggelegd moeten worden. In de nieuwe rooilijn ontstaat ruimte voor aaneengesloten en gestapelde bebouwing. De Schieweg moet hierdoor aantrekkelijk worden om te verblijven en publieksgerichte bedrijfsfuncties te bezoeken. Bepaalde bestaande watergebonden bedrijvigheid in het noordelijk deel van de Schiezone (o.a. de zandhandel) zal als gevolg van deze ontwikkelingen een nieuwe locatie krijgen in Schieoevers Zuid of elders.
In 2006 is de Gebiedsvisie Schieoevers vastgesteld door de raad. De gebiedsvisie Schieoevers geeft de visie weer op de richting waarin het gebied zich kan ontwikkelen. In deze visie wordt het plangebied onderverdeeld in Schieoevers Zuidwest en Schieoevers Zuidoost. Zuidwest is benoemd als 'het Kruisverband' en Zuidoost als 'de Ladder'. Schieoevers Zuidwest en Zuidoost maken deel uit van een aaneengesloten zone van bedrijventerreinen (Schieoevers, Technopolis, Ruyven) die ruimte biedt voor een breed scala aan bedrijfstypen. Door de wisselwerking met Delftechpark en het TU-gebied is hier sprake van een grootschalige, gedifferentieerde concentratie van werkfuncties met een betekenis voor Delft, de regio, maar ook landelijk en internationaal.
Schieoevers Zuidwest: het Kruisverband
In dit gebied zijn de belangrijkste doelstellingen: bereikbaarheid waarborgen, uitstraling verbeteren, veiligheid vergroten. Omdat het terrein op dit moment redelijk goed functioneert wordt hier ingezet op een terughoudende aanpak. Centrale doelstelling is het versterken van de reeds aanwezige, maar niet goed werkende structuur van 'voorkanten' voor bedrijfsactiviteiten die behoefte hebben aan uitstraling naar het publiek en 'binnenkanten' voor bedrijfsactiviteiten in de sfeer van expeditie, parkeren, opslag.
Bij toekomstige ontwikkelingen, die niet passen binnen het bestemmingsplan, maar wel bijdragen aan de doelen van de gebiedsvisie Schieoevers (zie ook paragraaf 4.2.8) wil de gemeente meewerken aan een wijziging van het bestemmingsplan.
Het gebied wordt in vier kwadranten onderverdeeld door de Schieweg en de Faradayweg. Het is mogelijk de Faradayweg te verbinden via een brug met Technopolis (Faradaybrug) en via een fietstunnel met Tanthof. Deze hoofdstructuur bestaat dan uit de twee doorgaande routes waaraan de publieksgerichte bedrijfsfuncties worden geconcentreerd. Expeditie en opslag worden aan de binnenkant van deze kwadranten geconcentreerd, zodat een 'bedrijvenhof' ontstaat. Afhankelijk van de ambities en onderlinge samenwerking van de ondernemers (parkmanagement) kunnen voor deze bedrijvenhoven verschillende niveaus van collectieve beveiliging en beheer worden toegepast.
Schieoevers Zuidoost: de Ladder (Rotterdamseweg)
Ook in dit gebied is het streven gericht op behoud en versterking van de bestaande structuur. Voorgesteld wordt om ruimte tussen de bedrijfsbebouwing onder andere te reserveren voor parkeren en opslag zodat deze activiteiten geen hinder op de Rotterdamseweg veroorzaken en de zijde van de Schie behouden blijft voor een actieve relatie met het water, zoals voor laden en lossen.
De reeks van 'tussenruimtes' die hierdoor ontstaat draagt er toe bij dat het zicht op de Schie vanaf de Rotterdamseweg behouden blijft en versterkt wordt. Hierdoor ontstaat het beeld van een ladderstructuur, waarbij de sporten de onbebouwde ruimte symboliseren. Op veel plaatsen zijn deze tussenruimtes al aanwezig. Een hiervan is zo gesitueerd dat op enige termijn een in het LVVP en Fietsactieplan reeds aangekondigde oeververbinding kan worden gerealiseerd.
Op verschillende plekken in het gebied is watergebonden bedrijvigheid gevestigd. Gestreefd wordt naar behoud en waar mogelijk versterking van deze bedrijvigheid. Het verplaatsen van watergebonden bedrijvigheid van Schieoevers Noord naar het plangebied Schieoevers Zuid wordt niet mogelijk gemaakt in voorliggend bestemmingsplan. De intentie om dit mogelijk te maken bestaat wel, om de bijbehorende milieubelemmeringen op Schieoevers Noord weg te nemen, maar zolang de haalbaarheid hiervan niet is aangetoond vindt dit geen juridisch-planologische doorvertaling in bestemmingsplan Schieoevers Zuid.
De Gebiedsvisie 2006 is inmiddels op een aantal punten verouderd. De Gebiedsvisie 2006 is geactualiseerd met de Gebiedsvisie Schieoevers 2030 die in december 2010 is vastgesteld door het college van B&W. De gebiedsvisie is positief ontvangen door de raadscommissie Middelen en Economie. Deze update is een verkorte weergave van de gevolgen van de wijzigingen voor het gebied, maar de Gebiedsvisie 2006 verliest zijn geldigheid niet. De hoofddoelstellingen van 2006 voor heel Schieoevers blijven van kracht: een intensivering en modernisering van het gebied met een toename van het aantal arbeidsplaatsen per hectare (van 40 naar gemiddeld 70 arbeidsplaatsen per hectare).
De belangrijkste wijzigingen voor Schieoevers Zuid ten opzichte van de Gebiedsvisie 2006 zijn: