Plan: | Schieoevers Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0503.BP0005-2001 |
In de Gebiedsvisie 2006 en de Gebiedsvisie uit 2010 is een toekomstbeeld van het bedrijventerrein Schieoevers geschetst met verschillende ontwikkelingen en maatregelen die moeten leiden tot het gewenste toekomstbeeld.
Verschillende ontwikkelingen die genoemd zijn in de Gebiedsvisie 2006 en de Gebiedsvisie uit 2010 vinden vooralsnog niet de doorvertaling naar het voorliggende bestemmingsplan. Een belangrijk voorbeeld van een gewenste ontwikkeling die niet volledig bestemd wordt, is het veiligstellen van bereikbaarheid en interne verkeersafwikkeling door een breder profiel van de Schieweg en Faradayweg. Waar mogelijk wordt de rooilijn teruggelegd. Om op termijn verbreding niet onmogelijk te maken, is gekozen voor een geleidelijk toewerken naar verbreding van de Schieweg en Faradayweg. Dit betekent dat, daar waar nu geen bebouwing tot op de rooilijn staat, de bestemming Bedrijventerrein verkleind wordt tot de voor de toekomst gewenste rooilijn. De ruimte die dan ontstaat wordt bestemd als Verkeer. Hier zijn o.a. verblijfs-, verkeers- en groenvoorzieningen mogelijk zoals bijvoorbeeld parkeren. Het verkleinen van het bouwvlak wordt gecompenseerd door het maximum bebouwingspercentage binnen de bestemming Bedrijventerrein te verhogen.
De Faradaybrug is een ontwikkeling die wel doorvertaald wordt in dit bestemmingsplan in de vorm van een wijzigingsbevoegdheid. Aanleg van de brug is gepland na 2015, daarom is het initiatief onvoldoende uitgekristalliseerd om direct te bestemmen. Er is voor gekozen om een ruim wijzigingsvlak op de verbeelding op te nemen, omdat dit de benodigde flexibiliteit en ontwerpvrijheid biedt. Uit diverse gemeentelijke beleidsstukken blijkt de wens en noodzaak voor deze brug, waarvan het LVVP de belangrijkste is (zie ook paragraaf 7.1.3).
Het voorliggende bestemmingsplan biedt ruime bebouwingsmogelijkheden om zo het functioneren van de bedrijven niet onnodig te belemmeren.
Vanuit de Nota bedrijven en bestemmingsplannen is het gewenst om scheiding aan te brengen tussen zwaardere bedrijfsactiviteiten en woongebieden. Derhalve is zware bedrijvigheid ten westen van de Schie toegestaan en de lichtere bedrijfscategorieƫn ten oosten van de Schie.
Rond station Delft Zuid vindt naar verwachting op termijn verdichting plaats, maar dit is in het kader van dit conserverende bestemmingsplan nog niet mogelijk gemaakt.