direct naar inhoud van 4.5 Wegverkeerslawaai
Plan: Bedrijventerrein De Wetering
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0491.BP1231BT001-vg01

4.5 Wegverkeerslawaai

Toetsingskader

Langs alle wegen bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones. Indien een nieuwe weg wordt aangelegd dient de geluidshinder vanwege het verkeer op deze wegen getoetst te worden aan de normen van de Wgh.

Milieueffect ontwikkelingsmogelijkheden bestemmingsplan

Dit bestemmingsplan ziet niet op wijzigingen in de verkeerstructuur of wijzigingen van de wegen. Tevens worden geen nieuwe geluidsgevoelige functies mogelijk gemaakt. In dit kader is zodoende akoestisch onderzoek niet noodzakelijk. Wel is als gevolg van ontwikkelingen in het plangebied spraken van toename van verkeer. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is akoestisch onderzoek gedaan om de effecten hiervan inzichtelijk te maken.

Er is nagegaan of er ten gevolge van de verkeersaantrekkende werking sprake is van een relevante toename van het geluid. Aangesloten is bij de systematiek van de Wgh. Daarbij is gefocust op het effect op de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Provincialeweg (N210).

Als vuistregel kan worden gehanteerd dat een toename van 20% van het verkeer leidt tot een toename van de geluidsbelasting van 1 dB. Uit het onderzoek blijkt dat het verkeer met circa 1.000 mvt/etmaal zal toenemen als gevolg van functieverruiming en ontwikkelingen binnen het plangebied. Dit verkeer zal via N210 worden afgewikkeld. De N210 is een provincialeweg met een gebiedsontsluitende functie. De verkeersintensiteit van de N210 bleek in 2010 circa 14.300 mvt/etmaal te zijn [provincie Zuid Holland]. Tot 2020 bedraagt de autonome groei van het verkeer circa 1% per jaar. Dat houdt in dat rond 2020 de intensiteit van de weg circa 15.800 mvt/etmaal bedraagt. Gezien de geringe toename van het verkeer ten gevolge van de ontwikkeling is de verkeerstoename minder dan 20%. Bij een dergelijk percentage blijft de toename van het geluid beneden 1 dB. Een dergelijke toename is voor het menselijk oor niet waarneembaar. Gesteld wordt dat er ten aanzien van de verkeerstoename sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Conclusie

Het akoestisch klimaat zal naar verwachting ongewijzigd blijven en staat de ontwikkelingsmogelijkheden van dit bestemmingsplan niet in de weg.