Plan: | Bedrijventerrein De Wetering |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0491.BP1231BT001-vg01 |
Toetsingskader
Met betrekking tot het aspect verkeer gelden er geen wettelijke normen. Wel dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening sprake te zijn van een aanvaardbare verkeerssituatie en een aanvaardbare verkeersafwikkeling.
Onderzoek
Referentiesituatie
Gemotoriseerd verkeer
Het bedrijventerrein De Wetering wordt ontsloten via de Ambachtstraat op de Dijklaan. Dit is in de huidige situatie de enige ontsluiting van het bedrijventerrein. De Dijklaan sluit via een rotonde aan de noordzijde aan op de N210. De N210 ontsluit in oost-westrichting en takt aan op de A2 en de A16. De A2 en A16 zijn onderdeel van het Nederlandse nationale en internationale wegennet zodat hoofdwegennet gemakkelijk te bereiken is. Daarnaast zorgen de N207 en N478 net ten westen van de rotonde voor de noord-zuid ontsluiting van het plangebied.
Aan de zuidzijde sluit de Dijklaan aan op de Lekdijk West en Lekdijk Oost. Van oorsprong is de Dijklaan een smalle weg, met aan beide zijden sloten. De Dijklaan is in fasen verbeterd. Het meest noordelijke deel, tussen de rotonde en de Ambachtstraat, is zodanig gereconstrueerd dat de weg afbuigt naar de Ambachtstraat en op die manier een logische ontsluiting van het bedrijventerrein vormt. Op het overige deel van de Dijklaan is geen vrachtverkeer toegestaan. De bedrijfslocatie aan de Provincialeweg 9b, die onderdeel uitmaakt van het plangebied, wordt in de huidige situatie direct ontsloten op de N210. Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt is dat niet optimaal.
De Ambachtstraat en de Dijklaan zijn, evenals de overige wegen op het bedrijventerrein, erftoegangswegen waar een maximumsnelheid van 30 km/h geldt. De N-wegen zijn gebiedsontsluitingswegen. Zowel op de N210 als op een deel van de N207 en N478 geldt een maximumsnelheid van 80 km/h. De Lekdijk West en de Lekdijk Oost zijn erftoegangswegen met binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/h en buiten de bebouwde kom van 60 km/h.
In de huidige situatie doen zich geen grote problemen voor bij de afwikkeling van het verkeer. Alleen de grens van de capaciteit van de rotonde Dijklaan/N210 is langzamerhand bereikt, waardoor de wachttijden gaan toenemen. Uit een door DHV opgestelde verkeersanalyse blijkt dat deze rotonde de verkeersintensiteiten tot 2020 niet kan verwerken. De problemen met de afwikkeling bij de rotonde zullen op niet al te lange termijn zijn opgelost. Het bedrijventerrein De Wetering wordt aan de oostzijde uitgebreid met het bedrijventerrein De Nieuwe Wetering. In het vigerende bestemmingsplan De Nieuwe Wetering is opgenomen dat aan de oostzijde een nieuwe ontsluitingsweg met de Provincialeweg N210 wordt gerealiseerd. Ook het verkeer van en naar het huidige bedrijventerrein zal van deze aansluiting gebruik kunnen maken zodat dit de kwaliteit van de verkeersafwikkeling op de rotonde Dijklaan/N210 ten goede komt. Door een tweede ontsluiting wordt tevens extra verkeersdruk op de bestaande wegenstructuur in het bestaande bedrijventerrein voorkomen. De tweede ontsluiting vormt ook een aanzienlijke verbetering bij wegonderhoud en bij calamiteiten.
De realisering van de nieuwe ontsluitingsweg biedt mogelijkheden om het bedrijfsterrein van de Provincialeweg 9b vanaf de zuidzijde te ontsluiten. De (burger)woning zal via de bestaande situatie ontsloten blijven.
Samengevat kan worden gesteld dat de capaciteit van de rotonde waarmee het bedrijventerrein Dijklaan op de N210 wordt ontsloten beperkt is. Na realisatie van het bedrijventerrein De Nieuwe Wetering en de bijbehorende twee ontsluitingsweg zal de verkeersafwikkeling door de spreiding van het verkeer aanzienlijk verbeteren. De bereikbaarheid van het bedrijventerrein is na deze maatregel voldoende.
Langzaam verkeer
Het fietsverkeer ten behoeve van het bedrijventerrein wordt op verschillende manieren afgewikkeld. Op de erftoegangswegen op het bedrijventerrein en op de Lekdijk worden het fiets- en autoverkeer, volgens de richtlijnen van Duurzaam Veilig, gemengd afgewikkeld. Op de Dijklaan ter hoogte van het plangebied en langs de N210 heeft het fietsverkeer de beschikking over een vrijliggend fietspad. De N478 heeft tot aan de gemeentewerf een parallelweg. Ten zuiden daarvan zijn er geen voorzieningen voor het fietsverkeer en wordt op deze weg geen fietsverkeer toegestaan. Het perceel Provincialeweg 9b is in de huidige situatie op een verkeersveilige wijze via de parallelweg langs de N210 bereikbaar. In de toekomstige situatie zal naar verwachting door de zuidelijke ontsluiting van het perceel Provincialeweg 9b het afslaand gemotoriseerd bedrijfsverkeer van de N210 naar het perceel verdwijnen. Hierdoor verbetert de verkeerveiligheid voor de fiets.
Er is sprake van een voldoende goede en veilige bereikbaarheid van het terrein voor langzaam verkeer. Bij de reconstructie van de Dijklaan, gepland in het najaar van 2012, zal door segmentering de verkeersdruk op de rotonde verder afnemen.
Openbaar vervoer
Direct ten noorden van de rotonde op de N210/Dijklaan ligt een busstation. Dit busstation wordt bediend door bussen in de richtingen Gouda, Rotterdam Capelsebrug, Schoonhoven en Utrecht. In de richting Gouda, Rotterdam Capelsebrug, Schoonhoven en Utrecht rijden diverse bussen met een frequentie van 1-4 keer per uur per richting. Er is sprake van een voldoende goede bereikbaarheid van het terrein per openbaar vervoer. Er wordt momenteel onderzocht of het opnemen van het bedrijventerrein in één van de busroutes haalbaar is.
Parkeren
In de huidige situatie wordt het parkeren voornamelijk op eigen terrein gefaciliteerd. Op een aantal plaatsen wordt in parkeervakken langs de weg geparkeerd, op andere plaatsen wordt direct op de openbare weg geparkeerd. In het gebied bij de entree van het bedrijventerrein, waar een supermarkt, woningen en andere voorzieningen aanwezig zijn, is een collectief parkeerterrein gerealiseerd. In hoofdzaak kan worden voorzien in de parkeerbehoefte van het gebied. Op enkele plaatsen, waar uitsluitend aan de voorzijde van de bedrijven een relatief smalle strook beschikbaar is voor parkeren, zijn de parkeermogelijkheden op sommige momenten krap.
Milieueffecten ontwikkelingsmogelijkheden bestemmingsplan
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
Binnen het plangebied wordt op twee locaties ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Het gaat om de locatie bij de entree van het bedrijventerrein, aan de noord- en zuidzijde van de Ambachtstraat, tot aan de Transportstraat. De andere locatie waar ontwikkelingen plaatsvinden is de locatie Provincialeweg 9b. Bij de eerste locatie sluiten de ontwikkelingen aan bij de voorzieningen die al bij de entree aanwezig zijn. In dit gebied wordt voor de aanwezige bedrijfspercelen functieverruiming mogelijk gemaakt. Het gaat hier om twee bouwvlakken met een oppervlakte van in totaal 6.544 m2, waarvan 80% bebouwd mag worden. Volgens de kencijfers van CROW is de verkeersgeneratie voor een werkdag voor een gemengd bedrijventerrein 214 mvt/etmaal/netto hectare [www.verkeersgeneratie.nl]. Hiermee genereren in de huidige situatie de bedrijfspercelen samen circa 140 mvt/etmaal op een werkdag.
Voor het bepalen van de verkeersgeneratie door de functieverruiming is uitgegaan van de worstcase situatie, ofwel dat de twee bedrijfspercelen worden ingevuld met de functie grootschalige detailhandel. Voor grootschalige detailhandel zijn de kencijfers van CROW voor een winkelboulevard genomen. Een winkelboulevard is een verzameling van grootschalige detailhandel die vaak aan de stedelijke hoofdwegenstructuur ligt zodat deze gemakkelijk met de auto bereikbaar is. In de schil rondom het centrum is de verkeersgeneratie gemiddeld 9,2 mvt/etmaal per 100 m2 BVO voor een woonboulevard [CROW-272]. In vergelijking met de verkeersgeneratie van een gemengd bedrijventerrein (214 mvt/netto ha) leidt dit tot een kencijfer van 1.472 mvt/netto ha, uitgaande van maximaal 80% oppervlakte bebouwing en ervan uitgaande dat de grootschalige detailhandel zich over twee bouwlagen kan vestigen [((10.000 m² * 80%)/100 m² bvo) * 2 lagen * 9,2 = 1.472 mvt/etmaal per netto ha]. Voor dit plan levert dat een verkeersgeneratie op van circa 960 mvt/etmaal (9,2*104,7) op een werkdag [www.verkeersgeneratie.nl]. Opgemerkt wordt dat dit een worstcasebenadering is. Het is niet aannemelijk dat het totale areaal beschikbaar gebied zal wijzigen in grootschalige detailhandel waarbij bovendien ingebruikname van twee bouwlagen aan de orde zal zijn.
De functiewijziging levert een extra verkeersgeneratie op een werkdag op van circa 820 mvt/etmaal (960-140). Het extra verkeer zal zich voornamelijk via de rotonde Dijklaan/N210 afwikkelen. Door de nieuwe aansluiting van het bedrijventerrein op de N210 aan de oostzijde (De Nieuwe Wetering), zal het verkeer van en naar het huidige bedrijventerrein ook van deze aansluiting gebruik kunnen maken. Dit zal de rotonde ontlasten.
Op de tweede locatie aan de Provincialeweg 9b wordt er ruimte geboden om het bedrijventerrein uit te breiden. Het gaat hier om circa 5.400 m2 waarvan al 190 m2 gebruikt wordt. Voor een gemengd bedrijventerrein levert de uitbreiding een verkeersgeneratie op van circa 115 mvt/etmaal voor een werkdag [www.verkeersgeneratie.nl]. Door de nieuwe zuidelijke ontsluiting via de Nieuwe Wetering en de nieuwe rotonde die een tweede aansluiting geeft op de N210 kan dit verkeer goed afgewikkeld worden.
In totaal zullen zal door de ontwikkelingen die mogelijk worden gemaakt de verkeersgeneratie maximaal toenemen met circa 935 mvt/etmaal (820+115) voor een werkdag. De verkeersafwikkeling is hiermee geborgd en staat de ontwikkeling niet in de weg.
Parkeersituatie
De ontwikkelingen op de twee genoemde locaties zal leiden tot parkeerbehoefte. Deze extra parkeerbehoefte dient opgevangen te worden op eigen terrein. Per 100 m² bruto vloeroppervlakte dienen de volgende aantallen parkeerplaatsen te worden gerealiseerd:
Voor sommige grootschalige detailhandelsbedrijven is het aangegeven aantal te realiseren parkeerplaatsen in relatie tot de aard van de bedrijfsvoering te hoog. Daarbij moet worden gedacht aan bedrijven die veel ruimte nodig hebben voor opslag, zoals een dierenwinkel, maar relatief weinig bezoekers tegelijk in de winkel hebben. In verband daarmee wordt de mogelijkheid geboden om van de aangegeven parkeernorm af te wijken. Hiervoor zal het bedrijf zelf gemotiveerd moeten onderbouwen waarom de norm voor het specifieke bedrijf te hoog is.
Conclusie
De ontsluiting en de afwikkeling van de verschillende vervoerswijzen is in de toekomstige situatie goed mede door de aanleg van een extra aansluiting op de Provincialeweg aan de oostzijde van het bedrijventerrein. Door de nabije ligging van de Provincialeweg zal de verkeerstoename van ontwikkelingsmogelijkheden in het bestemmingsplan niet direct voor problemen zorgen. Het aspect verkeer staat de uitvoering van het bestemmingsplan niet in de weg.