Plan: | Bedrijventerrein De Wetering |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0491.BP1231BT001-vg01 |
Structuurvisie - Beleef Bergambacht (2008)
De structuurvisie vormt een integrale visie op de ruimtelijke en functionele hoofdstructuur van de gemeente, zowel in de kernen als in het buitengebied. De nadruk ligt dan ook vooral in het aanbrengen van structuur in de ruimtelijke mogelijkheden en het stellen van randvoorwaarden.
Voor het bedrijventerrein De Wetering, wordt aangegeven dat dit bedrijventerrein aan herstructurering toe is. De kwaliteit kan worden opgewaardeerd. Het doel is om meer uitbreidingsmogelijkheden te creëren voor de bestaande bedrijven en een bedrijventerrein met een moderne uitstraling te ontwikkelen. Met het oog op kwaliteitsverbetering en uitbreiding van bestaande bedrijven, wordt ook gedacht aan parkeerruimte op daken, in garages met meerdere verdiepingen of ondergronds. Hieraan zal goed Parkmanagement (mede door de bedrijven zelf) kunnen bijdragen.
De ambities die op de structuurvisiekaart zijn aangegeven en die relevant zijn voor het bedrijventerrein, zijn als volgt verwoord in de structuurvisie.
7. Verbeteren oriëntatie door groen (oost-west)- en waterstructuur (noord-zuid) te herstellen.
14. Herstructureren bedrijventerreinen, parkmanagement, gestapeld parkeren.
Figuur 3.3 Uitsnede structuurvisiekaart Bergambacht
Structuurvisie detailhandel (2012)
Voor het detailhandelsbeleid worden verschillende soorten gebieden onderscheiden.
Figuur 3.4 Uitsnede Visiekaart detailhandel
Voor onderhavig bestemmingsplan zijn de typeringen Grootschalige detailhandel en Bedrijventerrein van belang. Het eerstgenoemde gebied is het gebied dat in de regionale detailhandelsstructuurvisie K5 (2009) ten zuiden van de Provincialeweg is aangewezen als opvanglocatie voor regiogerichte grootschalige detailhandel.
Voor het gebied voor grootschalige detailhandel en voor het bedrijventerrein zijn de onderstaande uitgangspunten geformuleerd:
locatie/gebied | bezoek- motief | branches | overige randvoorwaarden |
locatie voor grootschalige detailhandel Bergambacht |
doelgericht winkelen | uitsluitend de branches van de sector in-en-om-het-huis zijn toegestaan, de branches die cruciaal zijn. Voor recreatief winkelen zijn uitgesloten: - warenhuis - kleding & mode - schoenen & lederwaren - juwelier & optiek - sport & spel - luxe artikelen de branches die cruciaal zijn voor boodschappen doen, zijn uitgesloten: - levensmiddelen - supermarkten - persoonlijke verzorging |
- uitsluitend vestiging van grootschalige winkels (> 1.000 m² bvo) mogelijk - vestiging van supermarkten is uitgesloten, behalve als het maximaal één harddiscounter (< 1.350 m² bvo) betreft - uitsluitend op de verdieping is (nieuw) vestiging van overige publiekgerichte (niet-winkel) functies toegestaan - de parkeerbehoefte moet worden opgevangen op eigen terrein - voor webwinkels gelden dezelfde voorwaarden als voor reguliere detailhandel |
bedrijventerrein Bergambacht | doelgericht winkelen | uitsluitend 'perifere' detailhandel toegestaan: - detailhandel in auto's, motoren, boten, caravans, keukens, badkamers, vloerbedekking, parket, zonwering, tenten, grove bouwmaterialen en landbouwwerktuigen - tuincentra - bouwmarkten - detailhandel in brand- en explosiegevaarlijke goederen internetverkoop (zonder fysieke winkel of iets dergelijks) in alle branches toegestaan |
- uitsluitend vestiging van grootschalige winkels (> 1.500 m² bvo) mogelijk - de parkeerbehoefte moet worden opgevangen op eigen terrein - voor webwinkels gelden dezelfde voorwaarden als voor reguliere detailhandel - internetverkoop uitsluitend toegestaan zonder winkel, showroom of afhaalpunt; het bedrijf mag ter plaatse ook geen consumenten ontvangen |
Ondernemersgesprekken herstructurering De Wetering (2011)
Hoewel het formeel geen beleidsdocument betreft, is in december een rapport opgesteld waarin de bevindingen uit de ondernemersgesprekken over herstructurering zijn vastgelegd. In de eerste plaats is daarin gesproken over een aantal bedrijfsgebonden verzoeken. In sommige gevallen kon dit worden opgelost door bedrijven en eigenaren met elkaar in contact te brengen (ruimtevraag-ruimteaanbod), in andere gevallen zijn specifieke verzoeken (zoals een bouwplan) als aanvraag bij de gemeente ingediend. Meer algemene onderwerpen die naar voren zijn gekomen, betreffen de functies in het kwadrant van de Ambachtsraat, parkeren en het opstellen van een beeldkwaliteitplan. Waar vanuit de markt vraag is naar ruimte voor publieke functies (onder andere detailhandel, maatschappelijk), daar verzoeken de ondernemers (die aan de gesprekken hebben deelgenomen) deze ruimte voor bedrijvigheid te behouden. Hier staat tegenover dat er vanuit de bedrijvensector weinig vraag te verwachten valt. Wat betreft parkeren worden op specifieke locaties knelpunten gesignaleerd. Tegelijkertijd zien de ondernemers dat de mogelijkheden in de openbare ruimte volledig worden benut en dat er (in de huidige situatie) weinig te verbeteren valt op het gebied van parkeren. Een mogelijk oplossing komt van één van de ondernemers, die overweegt een algemene parkeervoorziening te realiseren op het bedrijventerrein.
Tot slot wordt stilgestaan bij de rol van een beeldkwaliteitplan. Geconstateerd wordt dat er momenteel weinig beweging is bij bedrijven om te investeren, waardoor herstructurering van het bedrijventerrein op korte termijn niet realistisch lijkt. Vanuit de ondernemers komt echter het verzoek om een beeldkwaliteitplan. Enerzijds wordt hiermee een signaal afgegeven tot verbetering van het terrein, daarnaast wordt direct een toetsingskader vastgelegd voor investeerders waarmee de kwaliteit van het terrein verhoogd zou kunnen worden. Hoewel een dergelijk signaal van de ondernemers als positief wordt ervaren, is er parallel aan voorliggend bestemmingsplan geen beeldkwaliteitsplan opgesteld. Het bestemmingsplan betreft een hoofdzakelijk consoliderend plan dat is gericht op een actualisatie van het vigerende planologische regime. Een beeldkwaliteitsplan vormt op dit moment geen toegevoegde waarde.