direct naar inhoud van 3.6 Infrastructuur
Plan: Woongebied West
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0489.BPWGW20090000-VI01

3.6 Infrastructuur

Autoverkeer

Carnisselande ligt direct ten zuidwesten van het Vaanplein, de verkeersaansluiting van de rijkswegen A15 en A29. Op enige afstand ten zuiden van de A15 en ten westen van de A29 loopt de Carnisser Baan. Deze weg is door middel van de Kilweg verbonden met de rijksweg A29. Voor Carnisselande zijn de Carnisser Baan, de Portlandse Baan/Smitshoekse Baan en het Vrijenburg viaduct de belangrijkste ontsluitingswegen. De Carnisser Baan vormt de hoofdontsluitingsweg voor het noordelijk gelegen gedeelte van de woonwijk (en het Vaanpark). De zuidelijk gelegen gedeelten van de woonwijk worden ontsloten via de Portlandse Baan. De twee andere wegen dienen als ontsluitingswegen voor de deelgebieden Stadse Rechthoek respectievelijk Dorpse Driehoek. De Carnisser Baan gaat aan de noordzijde van Carnisselande - ter hoogte van de oude kern Smitshoek - over in de Rhoonse Baan. De Rhoonse Baan sluit ter hoogte van Rhoon aan op de Groene Kruisweg. De Groene Kruisweg vormt een belangrijke verbindingsweg tussen Rotterdam en Hoogvliet/Spijkenisse.

afbeelding "i_NL.IMRO.0489.BPWGW20090000-VI01_0008.jpg"

De A29 scheidt Carnisselande van het oostelijk van de rijksweg gelegen woongebied van Barendrecht. Middeldijk en de Kilweg vormen echter goede verbindingen van Carnisselande (en het bedrijventerrein Vaanpark) met de oostelijke woongebieden van Barendrecht.

De A15 scheidt Carnisselande van Rotterdam. Hier vormen de Heulweg en Vrijenburgweg echter rechtstreekse verbindingen tussen Rotterdam en Carnisselande.

Fietsers en voetgangers

Binnen Carnisselande zijn voet- en fietsroutes gerealiseerd. Een deel van deze routes is geheel vrijliggend van autoroutes aangelegd, onder meer bij de TramPluslijn, Middeldijk, Smitshoekse Baan, Carnisser Baan, Portlandse Baan en de westzijde van het Riederpark. Binnen de woongebieden genieten deze routes voorrang. Daarnaast worden enkele routes zoals bij de Riedermorgen en de Meerwedesingel door hagen gescheiden van de rijbaan voor auto's. De Voordijk en Middeldijk gelden eveneeens als belangrijke langzaamverkeersroutes waarop de auto alleen als bestemmingsverkeer is toegestaan. Doorgaand autoverkeer via deze dijken wordt op een aantal plekken voorkomen door obstakels, zoals bij de Voordijk ter hoogte van het Riederpark en de Carnisser Baan waar rood-witte palen zijn geplaatst.

Op meerdere plaatsen worden woonbuurten onderling en met de dijken verbonden door middel van noord-zuid liggende uitsluitend voor voetgangers en (brom)fietsers bestemde paden en bruggenpaden. Overige belangrijke routes voor dit langzaam verkeer vallen voor het merendeel samen met wegen die ook dienen voor het autoverkeer.

Openbaar vervoer

De TramPlus-lijn 25 (Carnisselandelijn) zorgt ervoor dat Carnisselande en Portland beschikken over een belangrijke openbaarvervoerverbinding met Rotterdam-Centrum. De reistijd naar Rotterdam Centraal Station bedraagt ongeveer een half uur. De totale afstand van het TramPlus–tracé tussen Waterkant en Rotterdam Centraal Station is 12 km lang. Het traject bevat circa 20 haltes, waarvan vier binnen de Barendrechtse nieuwbouwlocatie, namelijk bij Vrijenburg, Meerwede, Middeldijkerplein en het eindpunt Waterkant. De route loopt nu grofweg via: Avenue Carnisse, Vrijenburgweg, Langenhorst, Slinge, Dordtsestraatweg, Groene Hilledijk, Bree, Randweg, Beijerlandselaan, Laan op Zuid, Erasmusbrug, Coolsingel, Weena en rijdt dan door naar Schiebroek.