direct naar inhoud van 3.4 Stedenbouwkundige hoofdstructuur
Plan: Woongebied West
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0489.BPWGW20090000-VI01

3.4 Stedenbouwkundige hoofdstructuur

Het woongebied van Carnisselande bestaat uit de deelgebieden Stadse Rechthoek en Dorpse Driehoek. Deze twee deelgebieden worden van elkaar en van Portland gescheiden door twee (parkachtig ingerichte) wigvormige groenzones met onder andere grasvelden, beplantingen en water. Daar waar deze twee noord-zuidlopende groenzones aansluiten op het water van de Koedood/Gaatkensplas bevinden zich twee grote 'wooneilanden'. De twee deelgebieden onderscheiden zich door de eigen ligging binnen de hoofdstructuur, het wegenpatroon, de bebouwingsdichtheid en door de aard en hoogte van de woonbebouwing en voorzieningen.

Bij de ontwikkeling van Carnisselande zijn enkele bestaande historische structuurlijnen en elementen opgenomen in de plattegrond van de wijk.

Het tussen de A29 en de Carnisserbaan gelegen bedrijventerrein Vaanpark vormt de 'rug' van Woongebied-West. Het woongebied richt zich sterk naar het zuidwestelijk gelegen landelijk gebied. Hier vormt het verbrede water van de Koedood (Gaatkensplas) met de aanliggende groenvoorzieningen een bijzondere overgang naar het poldergebied.

Carnisselande ligt in drie verschillende polders, namelijk de Polder Binnenland (ten noorden van de Voordijk), de Polder Buitenland (tussen de Voordijk en de Middeldijk) en de Zuidpolder (ten zuiden van de Middeldijk). Deze ligging komt tot uiting in de verdere stedenbouwkundige opzet en geleding van de Vinex-locatie. De oorspronkelijke dijken (Voordijk, Middeldijk en Achterzeedijk) vormen drie belangrijke oost-westgerichte groene geledingzones. Deze geledingzones bezitten een min of meer licht meanderend beloop. De geledingzones worden nagenoeg loodrecht doorsneden door enkele noord-zuidgerichte groenzones, ontsluitingswegen en langzaamverkeersroutes (met name in de wijk Meerwede). De binnen de geledingzones gelegen woongebieden worden ook op een lager niveau door water, groen en routes geleed. Daardoor zijn er meerdere afzonderlijke buurten te onderscheiden. De bebouwing aan de groene geledingzones bestaat hoofdzakelijk uit duurdere woningen (twee-onder-een-kap- en geheel of half vrijstaande woningen) en uit de reeds eerder aanwezige lintbebouwing van de Voordijk en Middeldijk.

De binnen Carnisselande gelegen groenzone van het Riederpark sluit ter hoogte van de Essendijk, Molenpolderse Zeedijk en Carnisse Grienden aan op het landelijk gebied van Barendrecht en Albrandswaard. In het Riederpark is op een bijzondere wijze ruimte benut voor de bouw van woningen en appartementen. Deze zijn voor een deel gerealiseerd in de oostelijke randzone en voor een ander deel ontworpen als een woonbuurt op een groot eiland. De twee aan weerszijden van het Riederpark gelegen woongebieden (Stadse Rechthoek en Dorpse Driehoek) onderscheiden zich duidelijk van elkaar.

De Stadse Rechthoek bezit een met de oorspronkelijke rechte polderverkaveling samenhangende orthogonale structuur. Hogere bebouwing komt vooral voor langs de belangrijkste stedenbouwkundige as (TramPluslijn met avenue).

In de Dorpse Driehoek is juist sprake van een vrijere clustervormige structuur met sterk verschillende woonbuurtjes. Hierdoor ontstaat een overgang naar de oorspronkelijk meer mozaïekachtige en blokvormige polderverkavelingen en de sterker slingerende dijken van westelijk IJsselmonde. Hogere bebouwing komt hier ook meer verspreid voor (zowel binnen Carnisse als Portland).

Opvallend is de introductie van kleine verrassende 'afwijkingen' in het wegen- en bebouwingspatroon waardoor een strikte stedenbouwkundige structuur wordt voorkomen.

Een uitgebreide analyse van de stedenbouwkundige structuur van de deelgebieden is opgenomen in Bijlage 1 behorende bij deze toelichting.

afbeelding "i_NL.IMRO.0489.BPWGW20090000-VI01_0007.png"

Figuur 3.1 Stedenbouwkundige analyse