Plan: | Lagewei-Vrouwenpolder |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0489.BPWGO20090004-VI01 |
Binnen het plangebied worden nieuwe woningen en scholen mogelijk gemaakt middels rechtstreekse bestemmingen en uitwerkingsbevoegdheden. De rechtstreekse bestemmingen zijn reeds gedeeltelijk gerealiseerd en bevinden zich in het centrale gebied van het plan. De uitwerkingsbevoegdheden voor nog uit te werken bestemmingen bevinden zich aan de zijde van de 3e Barendrechtseweg in Lagewei (uitwerkingsgebied W-U-1 en 2) en tussen de Oude Trambaan en de Middelweg in Vrouwenpolder (uitwerkingsgebied W-U-3). Ingevolge de Wet geluidhinder (hierna Wgh) zijn nieuwe woningen en onderwijsgebouwen als geluidsgevoelig aangemerkt en wordt akoestisch onderzoek vereist indien deze binnen de geluidszone van een gezoneerde weg gelegen zijn. Aangezien in voorliggend plan hiervan sprake is, is akoestisch onderzoek3 naar wegverkeerslawaai uitgevoerd. Het volledige akoestisch onderzoek is opgenomen in Bijlage 4.
Wettelijk kader
Langs alle wegen bevinden zich ingevolge de Wgh geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg. Onder stedelijk gebied wordt verstaan: 'het gebied binnen de bebouwde kom, doch met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen zone van een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens' (artikel 1 Wgh). Het plangebied is gelegen binnen de geluidszone van de 3e Barendrechtseweg, de Middelweg, het Kilpad (geluidszones 200 m uit kant van de weg), de Kilweg (geluidszones 350 m uit kant van de weg) en de rijksweg A29 (geluidszones 600 m uit kant van de weg).
Op de Middeldijk, de Oude Trambaan, Baanvakwei, Zichtwei en de interne ontsluitingsweg Vrouwenpolder geldt een maximumsnelheid van 30 km/h waardoor deze wegen niet-zoneplichtig zijn volgens de Wgh. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is in het uitgevoerde akoestisch onderzoek ook inzicht gegeven in de geluidsbelasting vanwege deze wegen binnen een afstand van 100 m van de wegkant.
Nieuwe woningen en onderwijsgebouwen waaronder scholen dienen ingevolge de Wgh te voldoen aan de wettelijke normen die gesteld zijn in de Wgh. Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wgh). Deze voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, is onderzoek naar geluidsbeperkende maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen) en maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels). Zijn deze maatregelen niet mogelijk, niet gewenst of niet doeltreffend, dan kan het college van burgemeester en wethouders onder bepaalde voorwaarden hogere waarden vaststellen. De hogere waarden mogen in deze situatie de uiterste grenswaarde van 63 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wgh) niet te boven gaan in binnenstedelijke situaties. Ten aanzien van buitenstedelijke situaties (in onderhavige situatie is dit het geval voor de geluidsbelasting als gevolg van de A29) mag de uiterste grenswaarde van 53 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wgh) niet worden overschreden.
Voor directe bestemmingen in het bestemmingsplan dienen de hogere grenswaarde tezijn vastgesteld voordat het bestemmingsplan kan worden vastgesteld. Voor uit te werken bestemmingen is dit niet direct verplicht en geldt dat de hogere grenswaarden ook pas later bij de uitwerking vastgesteld kunnen worden.
De gemeente Barendrecht heeft geluidsbeleid vastgesteld waarin de beleidsregels zijn vastgelegd bij het vaststellen van hogere waarden4. In het geluidsbeleid wordt gesteld dat de gemeente Barendrecht de ambitie heeft om zo veel mogelijk het 'stand still'-principe te hanteren. Het 'stand still'-principe houdt in dat de gemeente Barendrecht geen geluidsbelastingen boven de saneringswaarde wil toelaten en het percentage geluidsgehinderden niet wil laten toenemen ten opzichte van 2006.
Het 'stand still'-principe dat de gemeente Barendrecht hanteert is als volgt samen te vatten:
Voor het monitoren van het 'stand still'-principe is een klasse-indeling met percentage woningen in elke geluidsklasse gemaakt. In de onderstaande tabel is deze indeling weergegeven.
Tabel 6.1 Het percentage woningen per geluidsklasse voor verkeerslawaai voor heel Barendrecht
klasse | percentage woningen |
Van 0 tot 55 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh) | 81,2 |
Van 55 tot 60 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh) | 12,8 |
Van 60 tot 65 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh) | 5,2 |
Van 65 tot 70 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh) | 0,7 |
Om aan het 'stand still'-principe te voldoen mogen de percentages van woningen in de hoogste klassen in de toekomst niet verder toenemen.
Resultaten en conclusies
Het akoestisch onderzoek voor het bestemmingsplan is uitgevoerd5. Hieruit komen de volgende conclusies naar voren.
In het akoestisch onderzoek is onderzocht welke geluidsafschermende voorzieningen naast de toepassing van geluidsreducerend asfalt mogelijk en effectief zijn. Hieruit kwam naar voren dat relatief hoge en lange geluidsschermen/-wallen nodig zijn om de geluidsbelastingen voldoende te beperken. Op basis van stedenbouwkundige, landschappelijke, verkeerskundige en financiële argumenten worden afschermende voorzieningen vooralsnog ongewenst geacht. Om de Kilweg als ontsluitingsweg van Barendrecht te benadrukken en niet als een soort rondweg/sluiproute voor de A29/A15, wordt bewust gekozen voor het achterwege laten van geluidswerende voorzieningen. Hiermee zou immers, ook al zouden die transparant zijn, de weg toch losgeknipt worden van het dorpsgebied. Daarnaast zou dit ook de relatie tussen de wijk en de Zuidpolder extra beperken.
Geconcludeerd wordt dat binnen het plangebied voldaan wordt aan de voorwaarden van het gemeentelijk geluidsbeleid. De akoestische situatie binnen Barendrecht zal ten opzichte van de situatie in 2006 voor Barendrecht als geheel niet verslechteren.
Voor het bestemmingsplan is gekozen om alleen hogere grenswaarden vast te stellen voor de direct te bestemmen woningen langs de Kilweg, gelegen ten oosten van de Oude Trambaan en ten zuiden van de Baanvakwei (plan 'Smit'). Voor woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de gebieden met uitwerkingsplicht zullen de hogere waarden bij de nadere uitwerking van deze gebieden worden vastgesteld. In tabel 6.2 is een overzicht opgenomen van de vast te stellen hogere waarden. Het besluit hogere waarden is opgenomen in Bijlage 5.
Tabel 6.2 Vast te stellen hogere waarden plan 'Smit'
bron | aantal woningen |
vast te stellen hogere waarden op basis van 'worstcase'situatie |
uiterste grenswaarde | ||
Kilweg | 14 | 60 dB | 63 dB | ||
Kilweg | 5 | 58 dB | 63 dB | ||
Kilweg | 4 | 56 dB | 63 dB | ||
Kilweg | 2 | 55 dB | 63 dB | ||
Kilweg | 2 | 54 dB | 63 dB | ||
Kilweg | 4 | 52 dB | 63 dB |
Voor de woningen waarvoor een hogere waarde wordt vastgesteld, dient (ingevolge het bouwbesluit) het binnenwaardeniveau te worden gewaarborgd. Voor woningen is dit 33 dB. Ook dient vanwege de niet-zoneplichtige wegen (Middeldijk, Oude Trambaan, Baanvakwei, Zichtwei) het binnenniveau te worden gewaarborgd conform het Bouwbesluit indien de geluidsbelasting meer dan 48 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wgh) bedraagt. De binnenwaarden worden berekend op basis van de gecumuleerde geluidsbelastingen exclusief aftrek artikel 110g Wgh. De gecumuleerde waarden zijn gegeven in de bijlagen van het akoestisch onderzoek. Toetsing dient plaats te vinden bij de omgevingsvergunningaanvraag.