direct naar inhoud van 6.2 Wegverkeerslawaai
Plan: Lagewei-Vrouwenpolder
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0489.BPWGO20090004-VI01

6.2 Wegverkeerslawaai

Binnen het plangebied worden nieuwe woningen en scholen mogelijk gemaakt middels rechtstreekse bestemmingen en uitwerkingsbevoegdheden. De rechtstreekse bestemmingen zijn reeds gedeeltelijk gerealiseerd en bevinden zich in het centrale gebied van het plan. De uitwerkingsbevoegdheden voor nog uit te werken bestemmingen bevinden zich aan de zijde van de 3e Barendrechtseweg in Lagewei (uitwerkingsgebied W-U-1 en 2) en tussen de Oude Trambaan en de Middelweg in Vrouwenpolder (uitwerkingsgebied W-U-3). Ingevolge de Wet geluidhinder (hierna Wgh) zijn nieuwe woningen en onderwijsgebouwen als geluidsgevoelig aangemerkt en wordt akoestisch onderzoek vereist indien deze binnen de geluidszone van een gezoneerde weg gelegen zijn. Aangezien in voorliggend plan hiervan sprake is, is akoestisch onderzoek3 naar wegverkeerslawaai uitgevoerd. Het volledige akoestisch onderzoek is opgenomen in Bijlage 4.

Wettelijk kader

Langs alle wegen bevinden zich ingevolge de Wgh geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg. Onder stedelijk gebied wordt verstaan: 'het gebied binnen de bebouwde kom, doch met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen zone van een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens' (artikel 1 Wgh). Het plangebied is gelegen binnen de geluidszone van de 3e Barendrechtseweg, de Middelweg, het Kilpad (geluidszones 200 m uit kant van de weg), de Kilweg (geluidszones 350 m uit kant van de weg) en de rijksweg A29 (geluidszones 600 m uit kant van de weg).

Op de Middeldijk, de Oude Trambaan, Baanvakwei, Zichtwei en de interne ontsluitingsweg Vrouwenpolder geldt een maximumsnelheid van 30 km/h waardoor deze wegen niet-zoneplichtig zijn volgens de Wgh. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is in het uitgevoerde akoestisch onderzoek ook inzicht gegeven in de geluidsbelasting vanwege deze wegen binnen een afstand van 100 m van de wegkant.

Nieuwe woningen en onderwijsgebouwen waaronder scholen dienen ingevolge de Wgh te voldoen aan de wettelijke normen die gesteld zijn in de Wgh. Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wgh). Deze voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, is onderzoek naar geluidsbeperkende maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen) en maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels). Zijn deze maatregelen niet mogelijk, niet gewenst of niet doeltreffend, dan kan het college van burgemeester en wethouders onder bepaalde voorwaarden hogere waarden vaststellen. De hogere waarden mogen in deze situatie de uiterste grenswaarde van 63 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wgh) niet te boven gaan in binnenstedelijke situaties. Ten aanzien van buitenstedelijke situaties (in onderhavige situatie is dit het geval voor de geluidsbelasting als gevolg van de A29) mag de uiterste grenswaarde van 53 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wgh) niet worden overschreden.

Voor directe bestemmingen in het bestemmingsplan dienen de hogere grenswaarde tezijn vastgesteld voordat het bestemmingsplan kan worden vastgesteld. Voor uit te werken bestemmingen is dit niet direct verplicht en geldt dat de hogere grenswaarden ook pas later bij de uitwerking vastgesteld kunnen worden.

De gemeente Barendrecht heeft geluidsbeleid vastgesteld waarin de beleidsregels zijn vastgelegd bij het vaststellen van hogere waarden4. In het geluidsbeleid wordt gesteld dat de gemeente Barendrecht de ambitie heeft om zo veel mogelijk het 'stand still'-principe te hanteren. Het 'stand still'-principe houdt in dat de gemeente Barendrecht geen geluidsbelastingen boven de saneringswaarde wil toelaten en het percentage geluidsgehinderden niet wil laten toenemen ten opzichte van 2006.

Het 'stand still'-principe dat de gemeente Barendrecht hanteert is als volgt samen te vatten:

  • 1. geen geluidssituaties creëren waarbij de geluidsbelasting boven de saneringswaarde (68 dB) komt te liggen;
  • 2. het percentage geluidsgehinderden niet laten toenemen ten opzichte van 2006;
  • 3. een ontheffing hogere grenswaarde (= toestemming voor een geluidsniveau boven de voorkeursgrenswaarde van 48 dB) alleen verlenen als wordt voldaan aan het 'stand still'-principe.

Voor het monitoren van het 'stand still'-principe is een klasse-indeling met percentage woningen in elke geluidsklasse gemaakt. In de onderstaande tabel is deze indeling weergegeven.

Tabel 6.1 Het percentage woningen per geluidsklasse voor verkeerslawaai voor heel Barendrecht

klasse   percentage woningen  
Van 0 tot 55 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh)   81,2  
Van 55 tot 60 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh)   12,8  
Van 60 tot 65 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh)   5,2  
Van 65 tot 70 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh)   0,7  

Om aan het 'stand still'-principe te voldoen mogen de percentages van woningen in de hoogste klassen in de toekomst niet verder toenemen.

Resultaten en conclusies

Het akoestisch onderzoek voor het bestemmingsplan is uitgevoerd5. Hieruit komen de volgende conclusies naar voren.

  • Ten aanzien van de geluidshinder als gevolg van de A29 zal bij maximaal 115 woningen in het westelijk deel van Vrouwenpolder de voorkeursgrenswaarde worden overschreden. De vast te stellen hogere waarden lopen uiteen van 51 dB tot maximaal 53 dB.
  • Ten aanzien van geluidshinder als gevolg van de Kilweg zal bij maximaal 185 woningen in het zuidelijk deel van het plangebied parallel aan de Kilweg, de voorkeursgrenswaarde worden overschreden. De vast te stellen hogere waarden lopen uiteen van 51 dB tot maximaal 62 dB.
  • Ten aanzien van geluidshinder als gevolg van de 3e Barendrechtseweg zal bij maximaal 40 woningen sprake zijn van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde. De vast te stellen hogere waarden lopen uiteen van 52 dB tot maximaal 57 dB.
  • Ten aanzien van geluidshinder als gevolg van de Middelweg zal geen sprake zijn van overschrijding van de voorkeursgrenswaarde. Hiermee wordt voldaan aan de normen en eisen vanuit de Wgh en hoeven voor deze weg geen hogere waarden te worden vastgesteld.
  • Ten aanzien van geluidshinder als gevolg van het Kilpad wordt aan geen enkele woning de voorkeursgrenswaarde overschreden. Ingevolge de Wgh hoeven ook voor deze weg geen hogere waarden te worden vastgesteld.
  • Ten aanzien van geluidshinder als gevolg van de 30 km/h-wegen is sprake van een aanvaardbaar geluidsniveau. Ingevolge de Wgh hoeven (en kunnen) voor deze wegen geen hogere waarden te worden vastgesteld.

In het akoestisch onderzoek is onderzocht welke geluidsafschermende voorzieningen naast de toepassing van geluidsreducerend asfalt mogelijk en effectief zijn. Hieruit kwam naar voren dat relatief hoge en lange geluidsschermen/-wallen nodig zijn om de geluidsbelastingen voldoende te beperken. Op basis van stedenbouwkundige, landschappelijke, verkeerskundige en financiële argumenten worden afschermende voorzieningen vooralsnog ongewenst geacht. Om de Kilweg als ontsluitingsweg van Barendrecht te benadrukken en niet als een soort rondweg/sluiproute voor de A29/A15, wordt bewust gekozen voor het achterwege laten van geluidswerende voorzieningen. Hiermee zou immers, ook al zouden die transparant zijn, de weg toch losgeknipt worden van het dorpsgebied. Daarnaast zou dit ook de relatie tussen de wijk en de Zuidpolder extra beperken.

Geconcludeerd wordt dat binnen het plangebied voldaan wordt aan de voorwaarden van het gemeentelijk geluidsbeleid. De akoestische situatie binnen Barendrecht zal ten opzichte van de situatie in 2006 voor Barendrecht als geheel niet verslechteren.

Voor het bestemmingsplan is gekozen om alleen hogere grenswaarden vast te stellen voor de direct te bestemmen woningen langs de Kilweg, gelegen ten oosten van de Oude Trambaan en ten zuiden van de Baanvakwei (plan 'Smit'). Voor woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de gebieden met uitwerkingsplicht zullen de hogere waarden bij de nadere uitwerking van deze gebieden worden vastgesteld. In tabel 6.2 is een overzicht opgenomen van de vast te stellen hogere waarden. Het besluit hogere waarden is opgenomen in Bijlage 5.

Tabel 6.2 Vast te stellen hogere waarden plan 'Smit'

bron   aantal woningen   vast te stellen hogere waarden op basis van 'worstcase'situatie
 
uiterste grenswaarde  
Kilweg   14   60 dB   63 dB  
Kilweg   5   58 dB   63 dB  
Kilweg   4   56 dB   63 dB  
Kilweg   2   55 dB   63 dB  
Kilweg   2   54 dB   63 dB  
Kilweg   4   52 dB   63 dB  

Voor de woningen waarvoor een hogere waarde wordt vastgesteld, dient (ingevolge het bouwbesluit) het binnenwaardeniveau te worden gewaarborgd. Voor woningen is dit 33 dB. Ook dient vanwege de niet-zoneplichtige wegen (Middeldijk, Oude Trambaan, Baanvakwei, Zichtwei) het binnenniveau te worden gewaarborgd conform het Bouwbesluit indien de geluidsbelasting meer dan 48 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wgh) bedraagt. De binnenwaarden worden berekend op basis van de gecumuleerde geluidsbelastingen exclusief aftrek artikel 110g Wgh. De gecumuleerde waarden zijn gegeven in de bijlagen van het akoestisch onderzoek. Toetsing dient plaats te vinden bij de omgevingsvergunningaanvraag.