direct naar inhoud van 3.4 Ontwikkelingen
Plan: Bedrijventerreinen Barendrecht Noordoost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0489.BPBTO20120000-VI01

3.4 Ontwikkelingen

Middels dit bestemmingsplan worden onderstaande ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Deels direct en deels middels de opname van wijzigingsbevoegdheden. De in paragraaf 3.3 genoemde herstructurering is reeds mogelijk op basis van de vigerende bestemmingsplannen.

Hogere bouwhoogten

Aan de belangrijkste zichtlocaties, te weten langs de Spoorlaan en de zichtlocatie aan de zuidkant van het plangebied (naast de tunnelmond van het spoor) is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om een hogere bouwhoogte toe te staan. Hierdoor is het college van burgemeester en wethouders bevoegd om (onder voorwaarden) een bouwhoogte tot 30 m toe te staan. Dit maakt het mogelijk om bebouwing met een hoogstedelijke, representatieve uitstraling die passend is binnen de visie in dit gebied te kunnen realiseren.

Om meer ruimte te bieden aan de bouwmogelijkheden op enkele delen van het bedrijventerrein is eveneens voorzien in een wijzigingsbevoegdheid die (onder voorwaarden) een hogere bouwhoogte tot 16 m mogelijk maakt.

Ontwikkeling kantoren stationslocatie

Station Barendrecht maakt onderdeel uit van de het 'Stedenbaan-programma'. Dit is een programma ten behoeve van ruimtelijke ontwikkeling en hoogwaardig openbaar vervoer in Zuid-Holland. Naast het stimuleren van een samenhangend en hoogwaardig openbaar vervoernetwerk is de Stedenbaan een programmering met partners overeengekomen waarin wordt gestreefd 80% binnenstedelijk te bouwen. De helft daarvan moet zich concentreren rondom de Stedenbaan-stations. Deze aanpak zorgt voor een positieve ontwikkeling van de stationsgebieden.

Het bestemmingsplan Bedrijventerreinen Barendrecht Noordoost maakt in samenhang met het stedenbaar-programma herstructurering van het veiling- en bedrijfsterrein mogelijk. Het doel van de herstructurering van het gebied is een hoogwaardig bedrijventerrein te realiseren. Onderdeel hiervan is een nieuwe verbinding tussen het Bedrijventerrein en het toekomstige bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard in Ridderkerk realiseren. Hiermee wordt, de potentie van de oostkant van het station ten volle benut.

In het kantorenprogramma wordt de regionale afstemming van kantorenlocaties geregeld. Gelet op de huidige marktsituatie ligt de nadruk op kwaliteit van bestaande voorraad en het tegengaan van overaanbod. Nieuwbouwplannen worden zeer kritisch getoetst op haalbaarheid. Het overgrote deel van de kantorenmarkt in de Stadsregio bevindt zich in Rotterdam. Voor Barendrecht staat in de groslijst van het planaanbod 6.000 m2 ontwikkelruimte in Vaanpark (westzijde A29) opgenomen. Deze ontwikkelruimte wenst de gemeente in te zetten bij de plannen voor de stationslocatie.

Op grond van het ruimtelijk beleid van de provincie Zuid-Holland, de Verordening Ruimte, stelt de provincie onder meer eisen aan de ontwikkeling van nieuwe kantorenlocaties. Bij de herziening van de Verordening Ruimte in 2011 is een aantal OV-knooppunten geschrapt als locatie voor kantoorontwikkeling, waaronder het station Barendrecht. De ontwikkeling van kantoren bij het station is daarom niet langer toegestaan op grond van de Verordening Ruimte.

Er worden in het bestemmingsplan geen nieuwe kantorenlocaties van meer dan 1.000 m2 mogelijk gemaakt. Zowel de herstructurering van het bedrijventerrein, het programma van de Stedenbaan als de afstemming in het regionale kantorenprogramma maakt de ontwikkeling van kantoren aan de oostzijde van het station Barendrecht echter legitiem. De gemeente is van mening dat ontwikkeling van een kantorenlocatie ter plaatse past binnen de kaders van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), het Stedenbaan-programma, de herstructurering van Bedrijventerrein Oost en de ontwikkeling van bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard (Ridderkerk). De gemeente wacht nog op een reactie aangaande het ontheffingsverzoek om een kantorenlocatie mogelijk te maken.

Accuwisselstation

Naast het tankstation aan de Dierensteinweg zal een accuwisselstation worden gerealiseerd. Elektrische auto's kunnen in het accuwisselstation hun lege batterij wisselen voor een volledig opgeladen exemplaar. Het accuwisselstation bestaat uit een zogenaamde lane, waar eerst de onderkant van de auto wordt schoongemaakt en de batterij automatisch wordt verwisseld. Daarnaast bestaat het accuwisselstation uit een grote ruime waarin de baterijen worden opgeslagen en waar de benodigde robots staan. In paragraaf 4.3 wordt nader ingegaan op de bereikbaarheid van het accuwisselstation.