direct naar inhoud van 3.3 Visie
Plan: Bedrijventerreinen Barendrecht Noordoost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0489.BPBTO20120000-VI01

3.3 Visie

De bedrijventerreinen Barendrecht Noordoost zullen worden omgevormd tot een modern bedrijven- en industrieterrein voor meerdere typen bedrijven (gemengd bedrijventerrein) echter met de nadruk op de AGF-sector. De opgestelde Structuurvisie vormt hiervoor de basis. Een ruimtelijke aanzet tot een betere ruimtelijke en functionele samenhang is al verkregen door de aanleg van het nieuwe, door een parkgebied overdekte, station. De ruimtelijke en functionele samenhang en de uitstraling van het bedrijventerrein dienen in de toekomst verder te worden versterkt door onder meer de aanleg van de Spoorlaan, de opwaardering van de omgeving van de Dierensteinweg, een ruimtelijk functionele zonering van functies en de aanleg van groen en water. In lijn met het rijks- en provinciaal beleid, wenst de gemeente nabij het station kantoren en bedrijven met publieksaantrekkende functies toe te staan.

Spoorlaan

Om een snelle verbinding te krijgen naar het station en om de potenties van het Stationsgebied Oost ten volle te kunnen benutten komt er een nieuwe ontsluiting met een hoogwaardige uitstraling tussen het Stationsgebied en de rondweg. Deze verbinding, de Spoorlaan, begint bij de rondweg (net ten zuiden van het veilingterrein) en eindigt op het oostelijke Stationsplein. Door Oranjewoud is onderzoek uitgevoerd naar de nut en noodzaak van de Spoorlaan. Deze verkeerskundige onderbouwing is opgenomen in Bijlage 7.

Structuurdrager

Waar het complex van bedrijventerreinen nu als een aaneengebouwde, amorfe massa naar voren komt, zal in de toekomst sprake moeten zijn van een duidelijk samenhangend ruimtelijk structuurbeeld. Deze weg doorsnijdt het amorfe gebied en brengt een oost-west geleding tot stand. Door uit te gaan van deze oost-west geleding kunnen vier verschillende zones worden onderscheiden met elk een eigen karakter. Met de nieuwe Spoorlaan wordt dus de herkenbaarheid en de eenheid in de presentatie van (deelgebieden van) Barendrecht Oost vergroot en wordt de structuur van het bedrijventerrein afleesbaar in zowel de ruimtelijke als functionele opzet (respectievelijk positionering van gebouwen, ruimte en bedrijfsfunctie/-type). De Spoorlaan vormt dus een belangrijk structuurgevend element voor Barendrecht Oost. Deze dient een zodanige representatief karakter te krijgen die duidelijk laat zien dat de Spoorlaan de belangrijkste weg vormt in het bedrijventerrein.

Het bedrijventerrein overstijgende betekenis

De Spoorlaan verdient ook een representatie, hoogwaardige invulling, omdat er sprake is van intensief (doorgaand) gebruik; ook van anderen dan de gebruikers van het bedrijventerrein. De Spoorlaan zal verschillende vervoersstromen gaan verwerken, zowel verkeer naar het station als verkeer ten behoeve van de bedrijvigheid.

Het straatprofiel

Het representatieve karakter van het Spoorlaanprofiel bestaat uit drie elementen: de groene inrichting van de openbare ruimte, de belendende bebouwing van tot 30 meter hoogte en de representatieve architectuur met bijzondere objecten in een expressieve vormtaal. Het beeldkwaliteitplan vat deze ambitie samen met de volgende zin: Een strakke, transparante bebouwingswand met architectonische parels langs een brede, groene laan. De combinatie van de nadrukkelijk aanwezige groenstructuur en de bebouwing die de richting van de Spoorlaan begeleidt, zorgt voor de ruimtelijke samenhang. Het extra brede profiel krijgt een groen karakter en verduidelijkt het onderscheid in verkeersstromen en ruimtegebruik. De profielbreedte van 40 m is dus noodzakelijk omdat het profiel meer moet zijn dan optimaal ingericht voor vrachtverkeer. Enerzijds is er overmaat noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de groene invulling. Anderzijds vragen de forse straatwanden van 30 m om een ruime afstand zodat er een ruimtelijk aangenaam verhouding van hoogte en breedte ontstaat.

The Greenery

Ook op het terrein van The Greenery zal herstructurering plaatsvinden. In de huidige situatie zijn vooral bedrijven gevestigd met activiteiten in de AGF-sector. Dit terrein wordt geheel gereconstrueerd, waardoor de Spoorlaan aan die zijde begeleidt wordt door nieuwbouw en hiermee direct de gewenste kwaliteit kan uitstralen.

Momenteel is er geen openbaar gebied aanwezig, het geheel is privaat terrein. De ontwikkeling is toegespitst op een functionele inrichting van de openbare ruimte en bedrijfspercelen. Er is daarbij behoefte aan representativiteit van de bedrijven. De kantoorhoudende bebouwing wordt bij voorkeur aan de Spoorlaan gesitueerd. De grootschalige bedrijfshallen zullen het beeld echter overheersen.

Het groen in de openbare ruimte is ondergeschikt aan de functionele mogelijkheden ervan en zal dus summier voorkomen. Openbare ruimte zal ingericht worden op basis van de vele distributiebewegingen en bevat een infrastructuur met rondrijdcircuit die verschillende aansluitingen heeft op de hoofdontsluitingsstructuur.

Aansluiting op Nieuw Reijerwaard

De herstructurering gaat gepaard met de aanleg van het naastgelegen bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard (gemeente Ridderkerk). Nieuw Reijerwaard is bedoeld voor een specifiek segment: agrologistiek, agro- en foodgerelateerde bedrijven, bedrijven uit de voedings- en genotmiddelenindustrie en be- en verwerkende agrologistiek. Er kan samenwerking en versterking ontstaan tussen de te vestigen bedrijvigheid. De samenwerking moet ontstaan door onderlinge levering, uitwisseling en/of gezamenlijk gebruik van procesinstallaties en utilities, grondstoffen, producten, energie, water, reststromen, (inkoop van) diensten, personeel, research & development, etcetera.

Nieuw Reijerwaard biedt ruimte aan bedrijvigheid die vergelijkbaar is met die op de bestaande bedrijventerreinen Veren Ambacht (Ridderkerk) en Bedrijventerrein Oost (Barendrecht) met kavels van veelal 2 tot 5 ha. Op enkele locaties zijn kleinere kavels mogelijk voor ondersteunende bedrijvigheid. De focus ligt op arbeidsintensieve agrologistiek met aanverwante bedrijvigheid.

De eerste belangrijkste ontsluiting van het gebied verloopt via de bestaande Verbindingsweg. Via een ellipsvormige megarotonde – ofwel 'Turboverkeersplein' – sluit deze aan op het rijkswegennet. Het turboverkeersplein vervangt in de toekomst het huidige stelsel van kruisingen, ook wel bekend als de 'IJsselmondse knoop'.

Een tweede hoofdontsluiting vormt de bestaande Voorweg. Deze wordt verbonden met de Veren Ambachtseweg en de Spoorlaan. Op die wijze worden de bestaande bedrijventerreinen gekoppeld aan het nieuwe. Ter plekke van de Rijksstraatweg komt een ongelijkvloerse kruising. De functie van de Rijksstraatweg als compartimenteringsdijk blijft behouden door middel van een waterkerende voorziening. Langs de Voorweg komt een vrijliggend fietspad. Vanuit Ridderkerk ontstaat op die manier een rechtstreekse fietsverbinding met het station.