Plan: | Sierteeltgebied - derde wijziging |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | wijzigingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0484.HDsierteelt3wijz-VA01 |
Op 13 oktober 2016 heeft de raad het bestemmingsplan Buitengebied Boskoop, derde actualisatie vastgesteld. Met de vaststelling van dit bestemmingsplan zijn de regels voor omzetting van een agrarisch bedrijfswoning naar plattelandswoning gewijzigd. Daarnaast is een wijzigingsbevoegdheid toegevoegd voor omzetting van een agrarische bedrijfswoning naar burgerwoning. Vanuit het oogpunt van effiency en kostenbesparing worden alleen verzoeken voor omzetting in één of twee jaarlijkse rondes behandeld. In dit wijzigingsplan zijn deze verzoeken opgenomen en is de bestemming van een (voormalige) bedrijfswoning gewijzigd naar burger- of plattelandswoning.
Het plangebied heeft betrekking op de percelen zoals aangegeven in paragraaf 3.1.
Het geldende bestemmingsplan is bestemmingsplan Sierteeltgebied, inclusief de eerste herziening.
Het beleidskader is beschreven in het bestemmingsplan Buitengebied Boskoop, derde actualisatie dat op 13 oktober 2016 door de raad is vastgesteld en door de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State van 12 september 2018 onherroepelijk is geworden. Dit beleid is nadien niet gewijzigd en is derhalve nog steeds van toepassing.
In dit hoofdstuk komt aan de orde wat de huidige situatie is met betrekking tot de ruimtelijke structuur en de functionele structuur.
Voor de volgende percelen is een verzoek ingediend om de bestemming van de bedrijfswoning te wijzigen:
Adres | Soort | Opmerkingen nav ter inzagelegging ontwerpbestemmingsplan | |
1 | Loeteweg 17 | Omzetting naar plattelandswoning | |
2 | Loeteweg 6A | Omzetting naar plattelandswoning | |
3 | Voorweg 78 | Omzetting naar plattelandswoning | |
4 | Loeteweg 9 | Omzetting naar plattelandswoning | |
5 | Voorweg 82 | Omzetting naar plattelandswoning | |
6 | Burg. Ten Heuvelhofweg 16 | Omzetting naar plattelandswoning | |
7 | Voorweg 34B | Omzetting naar burgerwoning | |
8 | Burgemeester Smitweg 46 | Omzetting naar plattelandswoning | |
9 | Burgemeester Smitweg 2 | Omzetting naar plattelandswoning | Betreft alleen de toevoeging van de achtertuin. |
Tabel 1 Wijzigingsverzoeken
Alle verzoeken zijn getoetst aan de wijzigingsregels van artikel 3.7.6 en 3.7.7 van het bestemmingsplan Sierteeltgebied, eerste herziening. Deze regels luiden als volgt:
3.7.6 Ten behoeve van omzetting voormalige bedrijfswoning naar een burgerwoning
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen ten behoeve van het omzetten van een agrarische bedrijfswoning naar een burgerwoning, met inachtneming van het volgende:
3.7.7 Ten behoeve van het omzetten van een bedrijfswoning naar plattelandswoning
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen ten behoeve van het omzetten van een agrarische bedrijfswoning naar plattelandswoning, met inachtneming van het volgende:
Toets wijzigingsverzoeken
Alle verzoeken zijn getoetst aan de wijzigingsregels. Waar de in lid a en b genoemde maten worden overschreden, is onderzocht of er gegronde redenen zijn om hiervan af te wijken. Dit vanwege de oppervlakte van de voortuinen en/of achtertuinen en/of de bestaande scheiding tussen zakelijk en privégebruik. Het gaat overwegend om gronden die al privé in gebruik zijn die worden omgezet naar burger- of plattelandswoning. Daarnaast is per situatie de ontsluiting naar de openbare weg beoordeeld. Bij omzettingen naar burgerwoning is het zaak dat het bedrijf en de woning ieder een eigen ontsluiting hebben en het bedrijf op voldoende afstand van de nieuwe burgerwoning is ontsloten.
Alle verzoeken zijn één op één besproken met de Omgevingsdienst Midden-Holland. Hieruit is gebleken dat voor het merendeel geldt dat er vanuit milieukundig oogpunt geen bezwaren zijn om medewerking te verlenen aan de ingediende verzoeken. In een aantal gevallen bleek dat omzetting naar burgerwoning vanuit milieukundig oogpunt niet mogelijk is. Deze verzoeken zijn besproken met de aanvrager en gewijzigd naar plattelandswoning. In tabel 1 zijn de omzettingen benoemd zoals deze in onderhavig wijzigingsplan zijn opgenomen. Dus waar een verzoek is gewijzigd, is het gewijzigde verzoek benoemd.
Indien mensen met regelmaat luchtverontreinigende stoffen inademen kan dit leiden tot effecten op de lichamelijke gezondheid. Daarom moet bij ruimtelijke planvorming rekening worden gehouden met de effecten van de plannen op de luchtkwaliteit en de luchtkwaliteit ter plaatse.
Titel 5.2 van de Wet milieubeheer (hierna te noemen: Wet luchtkwaliteit), het Besluit niet in betekenende mate (luchtkwaliteitseisen) en het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen) stellen grenzen aan de concentraties van luchtverontreinigende stoffen. De meest kritische stoffen ten gevolge van het verkeer zijn stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10 en PM2,5). De grenzen voor deze stoffen zijn opgenomen in onderstaande tabel.
Tabel 2: Grenswaarden luchtkwaliteit
Wet luchtkwaliteit
De Wet luchtkwaliteit (artikel 5.16, eerste lid, Wm) stelt dat een ruimtelijke plan of project doorgang kan vinden indien:
Regeling NIBM
De Ministeriële Regeling NIBM geeft een uitwerking aan het Besluit NIBM en een getalsmatige invulling van de NIBM-grens. Voor een aantal categorieën van projecten kan met zekerheid worden gesteld dat de 3%-grens niet zal worden overschreden. Het betreft onder andere de onderstaande gevallen, waarbij een luchtkwaliteitonderzoek niet meer nodig is:
De luchtkwaliteit in het sierteeltgebied in Boskoop is beoordeeld aan de hand van de monitoringstool van de NSL. Onderstaand is, per te toetsen stof, met behulp van kaartmateriaal van de NSL in beeld gebracht of in het gebied al dan niet wordt voldaan aan de luchtkwaliteitseisen.
Figuur 1:NO2-concentratie sierteeltgebied 2015 (NSL Monitoring)
Figuur 2: PM10 concentratie sierteeltgebied 2015 (NSL Monitoring)
Afbeelding 3: PM2,5 concentratie sierteeltgebied 2015 (NSL Monitoring)
In het sierteeltgebied wordt voldaan aan de luchtkwaliteitsnormen voor NO2, PM10 en PM2,5 zo blijkt uit de monitoringstool van het NSL.
De luchtkwaliteit staat de voorgenomen omzetting van bedrijfswoningen in plattelandswoningen dan wel burgerwoningen niet in de weg.
Naast de verzoek voor omzetting van bedrijfswoningen zijn twee andere verzoeken ingediend. Deze worden hierna nader toegelicht.
Verzoek
Voor het perceel Voorweg 38 is een verzoek ingediend om gebruik te maken van de in het bestemmingsplan Sierteeltgebied opgenomen wijzigingsbevoegdheid voor vervolgfuncties. Concreet gaat het hierbij om de vervolgfuncties van kampeerboerderij. Aan deze wijziging zijn voorwaarden verbonden. Hierbij gaat het erom dat het agrarisch gebruik is beeindigd en hergebruik aantoonbaar niet meer mogelijk is. Daarnaast dient de functie plaats te vinden in een bestaand gebouw, dient de functie milieuhygienisch inpasbaar te zijn en dient de vervolgfunctie een specifieke aanduiding op de verbeelding te krijgen.
Beoordeling
In het Economisch actieprogramma Alphen aan den Rijn 2016-2019 staat dat de toeristisch-recreatieve sector in Alphen aan den Rijn momenteel relatief klein van omvang is. Op toeristisch-recreatief gebied is echter meer mogelijk dan nu wordt geboden. Alphen aan den Rijn (als onderdeel van het Groene Hart) biedt met het water, het groen (de polders/ veenweide/Hollandse landschap) en het 'dorpse' karakter van de stad en kernen een aantal belangrijke kwaliteiten die beter benut kunnen worden voor toerisme en recreatie. De gemeente heeft de ambitie om in gezamenlijkheid met lokale en regionale partners de kansen voor groei van de vrijetijdseconomie beter te benutten en te zorgen voor groei van het aantal bezoekers en overnachtingsmogelijkheden in onze gemeente en regio. Een omzetting naar kampeerboerderij draagt bij aan deze ambitie. Daarnaast voldoet het verzoek aan de gestelde voorwaarden. De eigenaar heeft geen agrarisch bedrijf en ook geen weiland en of andere gronden in bezit. Daarnaast wordt de kampeerboerderij in een bestaand gebouw gerealiseerd en is de voorziening op ruime afstand (30 resp. 50 meter) gelegen van nabijgelegen woningen van derden. Verder zijn er vanuit milieuoogpunt geen belemmeringen.
Figuur 4 Locatie kampeerboerderij
Verzoek
Op het perceel gelegen tussen de Voorweg en Dijkgraafweg (zie afbeelding) is een boomkwekerijbedrijf gevestigd. Door de eigenaar is een verzoek ingediend om het bouwvlak bij zijn bedrijf te verplaatsen. Ter onderbouwing hiervan het geldt het volgende.
Bedrijfsvoering
Het bedrijf van verzoeker is gespecialiseerd in de productie en handel van onbeworteld stek en griffels van boomkwekerijgewassen. Hiertoe hebben ze productielocaties is in Nederland (NL) en Uganda (UG). In Nederland hebben ze hiervoor de beschikking over twee eigen locaties; één aan de Dijkgraafweg in Hazerswoude-Dorp (1,4 ha) en één aan de Voorweg in Hazerswoude-Dorp (2 ha). Daarnaast is er nog 1,5 ha huurtuin en 0,25 ha huurkas. In Nederland werken er, naast de eigenaar zelf, 8 mensen in vaste dienst. In UG hebben ze een samenwerkingsverband waarbij alle productie wordt afgenomen door de eigenaar. Dit betreft een kas van 2,5 ha. Hier werken circa 80 man uitsluitend voor de eigenaar.
Bedrijfslocatie
Het bedrijf is ontsloten aan de noordzijde (Dijkgraafweg) en, via het belendende bedrijf van een andere eigenaar, ook aan de zuidzijde (Voorweg). De ontsluiting aan de zuidzijde is er vanuit het verleden; de ontsluiting aan de noordzijde is ontstaan door de ruilverkaveling. De ontsluiting aan de noordzijde is feitelijk de entree van het bedrijf. Vanuit het verleden ligt het bouwvlak van het bedrijf aan de zuidzijde van de kavel. In dit bouwvlak ligt aan de zuidzijde de kavel met opstallen van het bedrijf dat aan de Voorweg 112 is gevestigd. De noordzijde van het bouwvlak behoort tot de kwekerij van initiatiefnemer, dit is in gebruik als vollegrondkwekerij en omvat geen opstallen. Initiatiefnemer is in de toekomst voornemens een bedrijfsgebouw op het bedrijf op te richten. Gezien de huidige situatie (na de ruilverkaveling) ligt het sterk voor de hand om deze aan de noordzijde van de kavel te situeren; dit is immers de entree van het bedrijf. Hiertoe dient er daar echter wel een bouwvlak te zijn.
Het verzoek is nu om aan de noordzijde van de kavel een bouwvlak te vestigen, parallel met het bouwvlak van het belendende bedrijf aan de oostzijde; dit bouwvlak is circa 150 meter diep. Tegelijkertijd mag het bouwvlak aan de zuidzijde, zover deze tot het eigendom van initiatiefnemer behoort, komen te vervallen. Het bouwvlak op het eigendom van de eigenaar van Voorweg 112 wijzigt niet.
Figuur 4 Eigendom aanvrager
Wijzigingsbevoegdheid
Het bestemmingsplan Sierteeltgebied kent een wijzigsbevoegdheid om onder voorwaarden een nieuwe agrarisch bouwvlak op te nemen. Aan deze bevoegdheid gelden onder andere de voorwaarden dat sprake moet zijn van een volwaardig sierteeltbedrijf, dat te verwachten is dat geen gebruik kan worden gemaakt van een bestaand bouwvlak met de bestemming Agrarisch - Sierteelt en de bedrijfsvoering en ontwikkelingsmogelijkheden van de omliggende (agrarische) bedrijven niet wordt beperkt
Beoordeling
Zoals hiervoor aangegeven, gaat het om een bestaand volwaardig bedrijf dat vanuit bedrijfsmatig oogpunt het verzoek heeft ingediend een bestaand bouwvlak aan te passen c.q. te verplaatsen. Hiermee wordt aangesloten bij de bestaande ontsluiting en entree van het bedrijf. Omliggende bedrijven worden door deze aanpassing niet in hun bedrijfsvoering geschaad. Aan één zijde sluit het juist aan bij het naastgelegen bedrijf dat aan die zijde ook het agrarisch bouwvlak heeft.
Figuur 5 Bestaande sitiuate Nieuwe situatie
Op grond van het Besluit ruimtelijke ordening dient in de toelichting afzonderlijk te worden aangegeven welke de gevolgen voor het plan zijn voor de waterhuishouding.
Voor het wijzigingsplan is gebruik gemaakt van de in de Wet ruimtelijke ordening opgenomen standaardvorm van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP2012). Dit wijzigingsplan bestaat uit een verbeeldingen, planregels en een toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan.
Op de verbeelding worden de bestemmingen weergegeven met daarbij andere bepalingen als gebiedsaanduidingen, bouwaanduidigen, bouwvlakken enzovoorts. Voor de analoge verbeelding is gebruik gemaakt van een digitale ondergrond (Grootschalige Basiskaarten en/of kadastrale kaart).
Dit wijzigingsplan is gebaseerd op wijzigingsregels uit het bestemmingsplan Sierteeltgebied, eerste herziening. De regels uit dat bestemmingsplan blijven van toepassing.
Ter voorbereiding van bestemmingsplan Sierteeltgebied, eerste herziening heeft meerdere malen overleg plaatsgevonden met betrokken partijen, zoals de Stichting Belangenbehartiging Greenport Boskoop, diverse (agrarische) makelaars en (juridische) adviseurs. Deze partijen vertegenwoordigen veel belanghebbenden binnen het plangebied. Derhalve kan gesteld worden dat de wijzigingsregels zijn opgesteld met de branche. Bij de vaststelling van het bestemmingsplan zijn de wijzigingsregels geen onderwerp van discussie geweest. Ten aanzien van onderhavige wijzigingsplan is er derhalve voor gekozen om enkel de wettelijke procedure te volgen. Daarbij geldt dat over de omzetting overleg heeft plaatsgevonden met de betreffende initiatiefnemer.
In het wijzigingsplan worden omzettingen naar burger- of plattelandswoningen planologisch geregeld. Dit zijn geen bouwplannen in de zin van de Wet ruimtelijke ordening. Dit betekent dat geen exploitatieplan hoeft te worden vastgesteld. Ten behoeve van alle omzetting zijn vaststellingsovereenkomsten vastgesteld waarin het verhaal van plankosten en planschade is geregeld.