direct naar inhoud van 2.5 Infrastructuur
Plan: Poelenburg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3767BP-0301

2.5 Infrastructuur

2.5.1 Verkeer
2.5.1.1 Auto

Het plangebied wordt begrensd door een aantal wegen die deel uitmaken van het hoofdwegennet van de gemeente Zaanstad. Dit zijn de straat Poelenburg, de Twiskeweg, een deel van de Vermiljoenweg, de Dominee Martin Luther Kingweg en de Zuidervaart. Volgens het Verkeersplan Zaanstad zijn de straat Poelenburg, Twiskeweg en Zuidervaart gebiedsontsluitingswegen categorie C. De Vermiljoenweg is een gebiedsontsluitingsweg B. Het plangebied wordt doorsneden door de Weer, ook een gebiedsontsluitingsweg C. De verkeersintensiteiten op deze ontsluitingswegen variëren van ca 6000 motorvoertuigen per etmaal op Weer en de Zuidervaart tot 8500 op de Vermiljoenweg en 10.000 op het zuidelijke deel van de straat Poelenburg. Het snelheidsregime op de gebiedsontsluitingswegen is 50 km/uur. De gebiedsontsluitingswegen zijn de belangrijke wegen met een ontsluitingsfunctie en hoge verkeersintensiteiten en maken deel uit van het hoofdwegennet. Zij bestaan uit de categorieën A, B en C binnen de bebouwde kom in volgorde van belangrijkheid. In het plangebied liggen de gebiedsontsluitingswegen B en C. De B-wegen hebben als inrichtingskenmerken vrijliggende fietspaden, asfaltverharding en aansluitingen minimaal om de 500 meter. De C-wegen hebben fietsstroken en aansluitingen minimaal om de 250 meter. Alle inrichtingskenmerken staan in het Verkeersplan.

Alle andere wegen binnen de wijken zijn erf ontsluitingswegen die een 30 km/uur inrichting hebben of krijgen. De verkeersintensiteit op deze wegen is lager dan op de gebiedsontsluitingswegen en varieert van 500 tot 3000 motorvoertuigen per etmaal. Ook de Martin Luther Kingweg heeft geen ontsluitende functie, maar is een weg met een verblijfsfunctie, een erfontsluitingsweg. De intensiteit op de M.L. Kingweg is lager, ca 3500 motorvoertuigen per etmaal. De wijk wordt heringericht waarbij alle erf ontsluitingswegen worden ingericht volgens de richtlijnen voor een 30 km/uur weg met snelheidsremmende maatregelen.

De straat Poelenburg is een nu gebiedsontsluitingsweg C, maar zal volgens de richtlijnen van het Zaans Verkeer Vervoer Plan (ZVVP) een gebiedsontsluitingsweg B moeten worden omdat de verkeersintensiteit hoger is dan 8000 motorvoertuigen per etmaal. Bij de herstructurering van de straat Poelenburg zal deze weg ook als zodanig worden ingericht, met vrijliggende fietspaden in plaats van de huidige fietsstroken. Om aan de inrichtingskenmerken te voldoen van een gebiedsontsluitingsweg B wordt het huidige aantal aansluitingen voor de auto van nu zes naar twee gebracht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3767BP-0301_0012.jpg"

Tabel met verkeersintensiteiten

2.5.1.2 Openbaar vervoer

Binnen het plangebied rijden momenteel vijf bus lijnen. Drie daarvan verzorgen een verbinding met het NS station Zaandam en het centrumgebied Inverdan. Eén geeft een verbinding met het NS station Kogerveld. In het plangebied zelf zijn geen spoorlijnen of treinstations aanwezig. Drie bus lijnen rijden naar Amsterdam (Sloterdijk of Centraal Station). De bus lijnen die via Oostzaan en Amsterdam Noord naar Amsterdam CS rijden zijn van belang voor de relatie tussen Zaanstad en Amsterdam.

Het hele plangebied valt binnen de maximale loopafstand van hemelsbreed 350 meter tot een halte en wordt daarmee goed bediend met de bus. In het kader van de goede verbinding met Amsterdam wordt het lijnennet over de straat Poelenburg een hoogwaardig openbaar vervoer (HOV). Dit betekent een snelle busverbinding met een gestrekte lijnvoering met doorstromingsbevorderende maatregelen zoals busstroken en voorrang bij de verkeersregelinstallaties.

2.5.1.3 Fiets

Ook met de fiets is het plangebied goed bereikbaar. Er lopen regionale (hoofd)routes naar Amsterdam, het noorden (Purmerend, Wormer, Zaanstad Noord), het oosten (Oostzaan, Landsmeer) en het westen (Inverdan, Westzaan, Beverwijk). De meeste routes bestaan uit vrijliggende fietspaden langs het hoofdwegennet, te weten de straat Poelenburg, Twiskeweg, Zuidervaart, Vermiljoenweg en de Weer. Voor zover er nog geen vrijliggende fietspaden zijn aangelegd, zal dit bij een toekomstige herinrichting worden gerealiseerd.

2.5.1.4 Parkeren

Het parkeren in plangebied Poelenburg gebeurt met name aan de openbare weg. Er zijn in het plangebied een aantal garages (met name aan de straat Poelenburg), maar deze worden veelal gebruikt voor andere activiteiten dan parkeren. Verder zijn in de Vennenbuurt de bungalows en sommige hoekpanden voorzien van parkeergelegenheid op eigen terrein. In het kader van de potentiële ontwikkelingen binnen het plangebied bestond er behoefte om inzicht te hebben in de huidige parkeerdruk in het plangebied. Daarom is in 2007 door een extern bureau een parkeeronderzoek gehouden met als doel de parkeerdruk voor bewoners vast te stellen. Hieruit bleek dat de gemiddelde parkeerdruk over de hele wijk blijkt mee te vallen. Deze varieert van middelhoog (50 - 80% bezetting) in de meeste straten tot hoog (80 -100% bezetting) op een gering aantal. Alleen het noordelijke deel van de straat Poelenburg, de Clusiustraat en de Klooster- en Heukelstraat zijn overbelast met een bezetting van meer dan 100%. Dit is vooral bij de L-flats met een hoge verdichting. Op de straat Poelenburg wordt dit veroorzaakt doordat er relatief weinig parkeerplaatsen zijn die al snel vol zijn. Tot op heden hebben er nog geen grote ontwikkelingen plaatsgevonden binnen Poelenburg die van invloed kunnen zijn op de parkeerdruk. Het onderzoek wordt dan ook nog steeds als actueel gezien.

2.5.2 Ondergrondse infrastructuur

In het plangebied liggen in de grond netwerken van kabels en leidingen voor water, elektriciteit, gas, telecommunicatie, televisie, riolering, drainage en afvalwatertransport. Bij deze kabel- en leidingnetwerken behoren onder- en bovengrondse installaties en bouwwerken zoals transformatoren, gasstations, elektriciteitskasten, telefoonkasten, KPN en NUON huisjes. De kabels en leidingen, installaties en bouwwerken zijn eigendom van de kabel- en leiding beheerders (KLB).

Voor het bestemmingsplan zijn met name de leidingen met een bedrijfsdruk van 8 bar of hoger en bovengrondse hoogspanningsleidingen van meer dan 50 kV van belang. Hierbij speelt de externe veiligheid een rol.

Langs de straat Poelenburg ligt een gasleiding met aan weerszijde een veiligheidszone van 4 meter.