Plan: | Herontwikkeling Wheermolen-West, 3e fase 2011 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0439.BPWMW2011-vs01 |
Langs alle spoorwegen bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones. Binnen de geluidszone van een spoorweg dient de geluidsbelasting aan de gevel van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen.
De grootte van een geluidszone kan per traject verschillen. Een overzicht van de zone per traject is op basis van de Wet geluidhinder vastgelegd in de Regeling zonekaart spoorwegen. De breedte van de geluidszone van het traject Zaandam-Purmerend-Hoorn (traject nummer 450) bedraagt 200 m.
Binnen de geluidszone van de spoorweg wordt in het voorliggende bestemmingsplan een deel van de herontwikkeling Wheermolen-West mogelijk gemaakt. Door M+P raadgevende ingenieurs is onderzoek uitgevoerd naar de optredende geluidsbelasting ten gevolge van het railverkeer16 . De (binnen de geluidszone van het spoor) beoogde nieuwbouw is gesitueerd tussen de Meteorenweg en de spoorlijn Zaandam - Hoorn, nabij het station in Purmerend-Overwhere. In de nieuwbouwblokken worden appartementen opgenomen die worden aangemerkt als geluidsgevoelige bestemming. De nieuwbouw is te verdelen in eerstelijns-woonblokken langs het spoor en tweedelijns-woontorens (urban villa's) langs de Meteorenweg. De voorkeursgrenswaarde voor railverkeerslawaai bedraagt voor woningen Lden= 55 dB en de maximale ontheffingswaarde bedraagt Lden = 68 dB.
De maximale geluidbelasting als gevolg van het railverkeer wordt op de woonblokken in de eerstelijns bebouwing op verschillende hoogten overschreden. De overschrijding is tot maximaal 5dB (Lden 60 dB). De maximale waarden vallen nog binnen de maximaal te verlenen ontheffingswaarden.
Het toepassen van bronmaatregelen is in de onderhavige situatie niet goed mogelijk. Het opnemen van een geluidsscherm is vanuit stedenbouwkundig, landschappelijk en financieel oogpunt onwenselijk en is bovendien op grotere waarneemhoogten weinig effectief. Gelet op het vorenstaande wordt voor de appartementen in de eerstelijns bebouwing een hogere grenswaardeprocedure doorlopen.
De eerstelijns bebouwing heeft een afschermende functie voor het achterliggende gebied. Bij de woningen in de tweedelijns-bebouwing is de geluidsbelasting vanwege railverkeer maximaal Lden 51 dB waarbij er geen grenswaarde wordt overschreden.