direct naar inhoud van 4.2 Geluid wegverkeer
Plan: Herontwikkeling Wheermolen-West, 3e fase 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPWMW2011-vs01

4.2 Geluid wegverkeer

Langs alle wegen bevinden zich als gevolg van de Wet geluidhinder geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Bij ontwikkeling van nieuwe geluidgevoelige functies binnen de geluidszone van een weg, dient de geluidbelasting aan de gevel van de te ontwikkelen functie aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De zonebreedte van een weg is afhankelijk van een binnen of buitenstedelijke ligging en de hoeveelheid rijstroken van de weg en wordt gemeten uit de rand van de weg.

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, is onderzoek naar maatregelen noodzakelijk gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevels. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen), maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels) of het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger.

Zijn maatregelen onvoldoende doeltreffend, of ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan onder bepaalde voorwaarden een verzoek tot vaststelling van (een) hogere waarde(n) worden ingediend bij burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend. Deze hogere grenswaarde mag, afhankelijk van de situatie, een bepaalde waarde niet te boven gaan (uiterste grenswaarde). De uiterste grenswaarde voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen langs bestaande wegen in binnenstedelijk gebied bedraagt 63 dB.

In het voorliggende bestemmingsplan is een deel van de herontwikkeling Wheermolen-West opgenomen. Hierin worden geluidgevoelige functies, namelijk wonen, mogelijk gemaakt. Door Cauberg-Huygen raadgevende ingenieurs bv is onderzoek uitgevoerd naar de optredende geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer15 .

De beoogde nieuwbouw wordt gesitueerd tussen de Meteorenweg en de spoorlijn Zaandam-Hoorn nabij het station in Purmerend-Overwhere. In de nieuwbouwblokken worden appartementen opgenomen die worden aangemerkt als geluidsgevoelige bestemming. De nieuwbouw is te verdelen in één appartementengebouw langs het spoor en drie urban villa's die binnen de zone van de Churchilllaan en de spoorlijn Zaandam-Hoorn liggen. De Meteorenweg is ingericht als 30 kilometerzone en is derhalve niet zoneplichtig.

De voorkeursgrenswaarden voor de nieuwbouw als gevolg van wegverkeerslawaai is 48 dB. Op basis van artikel 110g van de Wet Geluidhinder, die anticipeert op het in de toekomst stiller worden van het verkeer is er voor de wegen in het plangebied een correctie toegepast van 5dB.

Gezien de samenloop van de verschillende geluidsbronnen (weg- en spoorweglawaai) is er sprake van cumulatieve geluidbelasting. Hiervoor is ook gekeken naar de resultaten van het in de volgende paragraaf beschreven onderzoek naar de optredende geluidsbelasting ten gevolge van het railverkeer. De cumulatie is in beeld gebracht. Uit de berekeningen blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 48dB als gevolg van wegverkeerslawaai vanwege de Churchilllaan niet wordt overschreden.