direct naar inhoud van 5.5 Spoorweglawaai
Plan: De Gors e.o. 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPGORS2010-va01

5.5 Spoorweglawaai

5.5.1 Beleid en normstelling

Er bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) langs alle spoorwegen geluidszones. Binnen de geluidszone van een spoorweg dient de geluidsbelasting aan de gevel van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen.

De grootte van een geluidszone kan per traject verschillen. Een overzicht van de zone per traject is op basis van de Wet geluidhinder vastgelegd in de Regeling zonekaart spoorwegen. De breedte van de geluidszone van het traject Zaandam-Purmerend-Hoorn (traject nummer 450) bedraagt 200 m.

De voorkeursgrenswaarde voor spoorweglawaai bedraagt 55 dB. De maximumgrenswaarde bedraagt voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen langs bestaande sporen 68 dB. Op basis van het Akoestisch Spoorboekje ASWIN 2007 kunnen de geluidscontouren worden berekend voor de locaties die binnen de geluidszone gelegen zijn. Op enkele locaties binnen het plangebied worden nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt, zodat akoestisch onderzoek naar spoorweglawaai uitgevoerd is. De berekeningen zijn weergegeven in bijlage 7.

5.5.2 Onderzoek

Marts meubelwinkel en hoeklocatie Landsmeerstraat/Waterlandlaan

Deze ontwikkelingslocatie is eveneens gelegen binnen de geluidszone van de spoorlijn. Uit de berekeningen blijkt dat de 55 dB-contour op 115 m uit de as van het spoor is gelegen. Dit betekent dat de voorkeursgrenswaarde van 55 dB op de locatie niet zal worden overschreden, er is sprake van een aanvaardbaar klimaat.