Plan: | De Gors e.o. 2010 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0439.BPGORS2010-va01 |
Geluidszones langs wegen
Langs alle wegen bevinden zich als gevolg van de Wet geluidhinder geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De zonebreedte is afhankelijk van een binnen of buitenstedelijke ligging en de hoeveelheid rijstroken van de weg en wordt gemeten uit de rand van de weg.
De geluidsgevoelige ontwikkelingen die binnen het bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt zijn gelegen binnen de wettelijke geluidszone van een van de volgende gezoneerde wegen: Purmersteenweg, Waterlandlaan, Wilhelminalaan en Gorslaan. Al deze wegen hebben een 50 km/h-regime, zijn binnenstedelijk gelegen en hebben niet meer dan twee rijstroken. De breedte van de geluidszone langs deze wegen bedraagt derhalve 200 m. Tevens zijn er rondom de locaties verscheidene 30 km/h-wegen aanwezig die op basis van het snelheidsregime zijn gedezoneerd.
Normstelling
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, is onderzoek naar maatregelen noodzakelijk gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevels. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen), maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels) of het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger.
Zijn maatregelen onvoldoende doeltreffend, dan wel ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan onder bepaalde voorwaarden een verzoek tot vaststelling van (een) hogere waarde(n) worden ingediend bij burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend. Deze hogere grenswaarde mag, afhankelijk van de situatie, een bepaalde waarde niet te boven gaan (uiterste grenswaarde). De uiterste grenswaarde voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen langs bestaande wegen in binnenstedelijk gebied bedraagt 63 dB.
30 km/h-wegen
Zoals uit het voorgaande kan worden geconcludeerd geldt voor wegen die zijn ondergebracht in een 30 km/h-gebied geen wettelijke geluidszone en is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai in nieuwe situaties op grond van de Wgh niet verplicht. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening echter aannemelijk te worden gemaakt dat sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau. Indien dit niet aannemelijk is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en doelmatig zijn. Bij gebrek aan wettelijke normen kunnen uitsluitend de eerder vermelde voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde uit de Wgh als referentiekader worden gehanteerd.
Daarnaast is van belang dat de maximaal aanvaarde binnenwaarde op grond van het Bouwbesluit ten hoogste 33 dB bedraagt.
Aftrek ex artikel 110g Wet geluidhinder
Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Voor wegen met een snelheid lager dan 70 km/h geldt een aftrek van 5 dB. Voor wegen met een maximumsnelheid van 70 km/h of meer geldt een aftrek van 2 dB. Op alle in deze rapportage genoemde geluidsbelastingen is deze aftrek toegepast, tenzij anders vermeld.
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. Voor de berekeningen is voor de betreffende wegen uitgegaan van de volgende verkeersgegevens, zie tabel 5.2 (bron: gemeente Purmerend).
Tabel 5.2 Verkeersgegevens
straatnaam | X-coördi-naat | Y-coördi-naat | geschatte verkeersintensiteit 2008 (mvt/etm.) | geschatte verkeersintensiteit 2010 (mvt/etm.) | geschatte verkeersintensiteit 2018 (mvt/etm.) |
Churchillaan | 126481 | 502233 | 14.200 | 14.900 | 18.350 |
Gorslaan | 125883 | 501369 | 19.100 | 20.600 | 26.700 |
Waterlandlaan | 126041 | 501787 | 22.500 | 23.150 | 26.050 |
Marts meubelwinkel en hoeklocatie Landsmeerstraat/Waterlandlaan
Deze ontwikkelingslocatie is gelegen binnen de geluidszone van de gezoneerde Waterlandlaan. Uit de berekeningen blijkt dat de 48 dB-contour op 113 m uit de as van deze weg is gelegen. Dit betekent dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB op de locatie zal worden overschreden. De 63 dB-contour ligt op een afstand van 13 m uit de as van de weg. De toekomstige bebouwing zal echter op grotere afstand gelegen zijn, zodat de uiterste grenswaarde van 63 dB niet zal worden overschreden. Bezien dient te worden of de geluidsbelasting aan de gevels van de nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied. Indien deze maatregelen niet mogelijk of gewenst zijn, dient een verzoek tot vaststelling van hogere waarde(n) te worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend.