Plan: | buitengebied Oostzaan |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0431.BP2012003001-0401 |
Het lint wat deel uitmaakt van het buitengebied is op te delen in twee deelgebieden, te weten het zuidelijke stuk (Zuideinde tussen de Kolkweg en de Ringweg A10) en het noordelijke stuk (vanaf het Noordeinde ter hoogte van de firma Meijn tot aan de gemeentegrens bij Purmerland, inclusief de Haal, de Heul en de Stationsstraat) Beide stukken van het lint grenzen aan het bestemmingsplan De Kom.
Beide delen van de lintbebouwing zijn kleinschalig en groen van karakter. De bebouwing bestaat uit een verscheidenheid van individuele huizen, bedrijfjes (aan huis) en/of winkels enkele boerderijen en woonhuizen met een bedrijfserf. Achterop het erf of grenzend aan de hoofdmassa staan schuren, stallen, hallen en andere bouwmassa's, die in kleur en eenvoud duidelijk ondergeschikt zijn aan het hoofdgebouw en de omgeving. De gebouwen worden afgewisseld door vrije uitzichten op de achterliggende weilanden. Met name in noordelijk stuk van het lint zijn veel en grote doorzichten aanwezig. De grootte van de kavels is wisselend. In het algemeen zijn de gebouwen kleinschalig met een onderbouw van één laag en een kap. Het karakter van het lint moet worden bewaard zodat de geleidelijk overgangen naar de veenweidegebieden behouden blijven. Hoogbouw levert geen bijdrage aan kleinschaligheid en openheid. De al aanwezige hoogbouw mag daarom geen aanleiding zijn tot de realisatie van meer hoogbouw.
De ontwikkeling langs de Stationsstraat onderscheidt zich van het omliggende gebied doordat het hier om een intensievere bebouwing gaat. Hier bevindt zich een rij twee-onder-één-kapwoningen van gelijk model met twee lagen en een kap. Ook langs het eerste deel van de Heul is de bebouwing intensiever en komen twee-onder-één-kapwoningen voor. De voorgevels zijn daarbij gericht op de weg. De detaillering van de gebouwen is in overeenstemming met het plattelandskarakter: eenvoudig en direct.
Ook het profiel van de openbare weg inclusief de ophaalbruggetjes evenals de wegsloot in het noordelijke deel van het lint is beeldbepalend voor het lint en is om deze redenen beschermenswaardig.
Zowel langs het Noordeinde als langs het Zuideinde bevinden zich tussen het historische lint nog enkele bedrijven. Bij mogelijke bedrijfsverplaatsing is op voorkomende locaties herontwikkeling ten behoeve van woningbouw mogelijk.