Plan: | Hoofdwinkelcentrum |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0406.BPHWC2011-VG02 |
Beleid en normstelling
Het vigerende beleid met betrekking tot geluidshinder is vastgelegd in de Wet geluidhinder, ministeriële besluiten en jurisprudentie en in artikel 3.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening. Een toelichting hierop komt in deze paragraaf aan de orde, toegespitst op de situatie in dit ruimtelijke plan.
Geluidszones langs wegen
Langs alle wegen bevinden zich ingevolge de Wet geluidhinder geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Binnen en rond het plangebied zijn 30 km/h-wegen aanwezig die op basis van hun snelheidsregime niet-gezoneerd zijn.
Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg. Onder stedelijk gebied wordt verstaan: 'het gebied binnen de bebouwde kom, doch met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen zone van een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens' (art. 1 Wgh). De zonebreedte is afhankelijk van een binnen- of buitenstedelijke ligging van de weg en het aantal rijstroken van de weg en wordt gemeten uit de kant van de weg.
De ontwikkeling is gelegen binnen de geluidszones van de Ceintuurbaan, de Naarderstraat en de Nieuwe Bussummerweg. Deze wegen hebben twee rijstroken, een binnenstedelijke ligging en derhalve een geluidszone van 200 m.
Normstelling
In onderhavig plan zijn de volgende relevante situaties aan de orde:
Nieuwe situaties: voorkeursgrenswaarde en uiterste grenswaarden
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde. Voor nieuwe situaties (nieuwe wegen of nieuwe woningen) bedraagt deze 48 dB.
De voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit het akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen), maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels), vliesgevels of het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger.
Zijn deze maatregelen onvoldoende doeltreffend, dan wel ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Huizen hogere waarde vaststellen. Deze hogere grenswaarde mag, afhankelijk van de situatie, een bepaalde waarde niet te boven gaan (uiterste grenswaarde). De uiterste grenswaarde voor de nieuwe woningen bedraagt 63 dB. Indien de uiterste grenswaarde wordt overschreden en maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting aan de bron of in het overdrachtsgebied niet mogelijk of doeltreffend zijn, dienen maatregelen aan de zijde van de geluidsontvanger te worden genomen, zoals het toepassen van een dove gevel. Daarnaast dient altijd de wettelijke binnenwaarde te worden gegarandeerd. Het kan daarvoor noodzakelijk zijn dat geluidsisolerende gevelmaatregelen worden genomen. In het kader van de ruimtelijke procedures komen echter alleen de maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied aan de orde. De gevelmaatregelen komen pas aan de orde in het kader van de daadwerkelijke realisatie van de ontwikkeling. Hieraan wordt bijvoorbeeld getoetst bij een bouwaanvraag. Ten behoeve van de binnenwaardeberekeningen in het kader van de bouwaanvraag is een overzicht van de gecumuleerde geluidsbelasting aan het bestemmingsplan toegevoegd (zie bijlage 5 bij de toelichting).
30 km/h-wegen
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening echter wel inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn.
Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan een wettelijk kader aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB als richtwaarde gehanteerd en geldt de uiterste grenswaarde van 63 dB als maximaal aanvaardbare waarde.
Reconstructies: voorkeursgrenswaarde en plafondwaarden
Volgens de Wet geluidhinder is er sprake van een reconstructie indien als gevolg van fysieke wijzigingen aan een weg de geluidsbelasting aan de gevels van geluidsgevoelige bestemmingen met 1,5 dB of meer toeneemt (afgerond 2 dB). Daarbij geldt dat, wanneer de feitelijke heersende geluidsbelasting voor reconstructie lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, de verhoging moet worden berekend vanaf 48 dB. Onder een fysieke wijziging aan of op de weg wordt onder meer verstaan een wijziging van het profiel of het wegdek, wijziging van de maximumsnelheid of verschuiving van de wegas waarbij de bestaande weg wordt opgeheven. Ook een nieuwe aansluiting op een bestaande weg wordt als reconstructie van die bestaande weg gezien. Een wijziging van alleen de verkeersintensiteiten of de samenstelling van het verkeer is niet aan te merken als reconstructie.
De periode waarover de geluidsbelasting moet worden berekend, is die tussen het jaar vóór de reconstructie en 10 jaar na reconstructie. Het gaat dus niet per definitie om iedere weg waar een aanpassing plaatsvindt. Alleen indien in deze periode de geluidsbelasting met meer dan 2 dB is toegenomen èn indien de geluidsbelasting na reconstructie 48 dB of meer bedraagt, is er sprake van een reconstructiesituatie in de zin van de Wet geluidhinder.
De geluidsbelasting aan de gevels van bestaande woningen mag in principe niet met meer dan maximaal 5 dB toenemen. Ook hierbij geldt dat, wanneer de feitelijke heersende geluidsbelasting voor reconstructie lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, de verhoging berekend moet worden vanaf 48 dB. Een toename met meer dan 5 dB is in uitzonderingsgevallen mogelijk, onder meer in de situatie wanneer als gevolg van de reconstructie de geluidsbelasting van een ten minste gelijk aantal woningen langs andere wegen met een ten minste gelijke waarde daalt.
De voorwaarden die verder aan de hogere waarde is verbonden, is dat de vast te stellen hogere waarde niet hoger is dan bepaalde plafondwaarden.
Tabel 4.5 Geluidsnormen voor woningen bij reconstructie
voorkeursgrenswaarde | plafondwaarde | ||
heersende geluidsbelasting < 48 dB | 48 dB | Max + 5 dB tenzij: - elders vermindering gelijk aantal woningen - financiële middelen voor terugbrengen gewaarborgd < 68 dB; maar als eerder hogere waarde > 68 dB vastgesteld, die waarde |
|
eerder hogere waarde vastgesteld > 48 dB - buitenstedelijk - stedelijk |
laagste van: - heersende waarde vóór reconstructie - eerder vastgestelde waarde |
- 58 dB - 63 dB |
|
weg aanwezig, aanleg of geprojecteerd op 1-1-2007, niet eerder hogere waarde vastgesteld en heersende geluidsbelasting > 48 dB | heersende waarde voor reconstructie | max + 5 dB tenzij: - elders vermindering gelijk aantal woningen - financiële middelen voor terugbrengen gewaarborgd |
|
niet eerder hogere waarde vastgesteld en heersende geluidsbelasting < 53 dB - buitenstedelijk - stedelijk |
heersende waarde voor reconstructie |
- 58 dB - 63 dB |
Het wettelijk onderzoeksgebied strekt zich uit aan weerszijden van het te reconstrueren wegvak over het deel waarop de feitelijke reconstructie betrekking heeft. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken van de weg en de ligging van de weg (binnenstedelijk of stedelijk). In het kader van een goede ruimtelijke ordening dient ook het effect op de geluidsbelasting van geluidsgevoelige functies langs die wegdelen te worden onderzocht, waar ten gevolge van de reconstructie een wijziging in de omvang van het verkeer of in de verkeerssamenstelling optreedt. Vervolgens dient aannemelijk te worden gemaakt dat deze geluidstoename aanvaardbaar is. Als grens voor een relevante wijziging kan worden uitgegaan van een toename van minimaal 20% van de verkeersomvang. Boven de 20% (bij 25%) neemt de geluidsbelasting met circa 1 dB toe. Nader onderzoek naar effecten is dan wenselijk. Onder 20% toename van de verkeersomvang blijft de toename van de geluidshinder beneden de 1 dB. Voor het menselijk oor is deze toename nauwelijks hoorbaar en kan akoestisch onderzoek achterwege blijven.
Aftrek ex artikel 110g Wet geluidhinder
Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Op grond van artikel 3.6 uit het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 (RMG 2006) geldt voor wegen met een snelheid lager dan 70 km/h een aftrek van 5 dB. Voor wegen met een maximumsnelheid van 70 km/h of meer geldt een aftrek van 2 dB. Op alle in deze rapportage genoemde geluidsbelastingen is deze aftrek toegepast, tenzij anders vermeld.
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode II (SRM II) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 (RMG 2006). De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 5 bij de toelichting. Voor de berekeningen is voor de betreffende wegen uitgegaan van de verkeersgegevens zoals weergegeven in onderstaande tabel.
Tabel 4.6 Verkeersintensiteiten
wegvak | 2011 | 2023 | |
Ceintuurbaan | |||
Nieuwe Kerklaan - Engweg | 13.572 | 15.672 | |
Engweg – Tuinstraat | 7.330 | 9.430 | |
Tuinstraat – Havenstraat | 8.505 | 10.605 | |
Naarderstraat | 9.886 | 10.786 | |
Tuinstraat | |||
Ceintuurbaan – Lindenlaan | 2.702 | 2.702 | |
Lindenlaan – Meentweg | 2.947 | 2.947 | |
Kerkstraat | 2.117 | 3.6171 | |
Havenstraat | |||
Ceintuurbaan – Kerkstraat | 4.794 | 6.294 | |
Kerkstraat – Voorbaan | 4.794 | 4.794 | |
Koningin Julianastraat | 946 | 946 | |
Nieuwe Bussummerweg | 7.877 | 7.877 |
Resultaten
Nieuwe woningen ten opzichte van gezoneerde wegen
De geluidsbelasting op de nieuwe woningen aan de Tuinstraat en de woningen op de hoek Keucheniusstraat - Kerkstraat bedraagt ten gevolge van de gezoneerde Ceintuurbaan maximaal 48 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt niet overschreden. Ten gevolge van de Nieuwe Bussummerweg bedraagt de maximale geluidsbelasting 35 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt niet overschreden. Voor de nieuwe woningen zijn geen vervolgprocedures ingevolge de Wgh vereist. De resultaten zijn opgenomen in bijlage 5 bij de toelichting.
Nieuwe woningen ten opzichte van 30 km/h-wegen
Voor de nieuwe woningen is de Tuinstraat en de Kerkstraat relevant. De Kerkstraat zal ter plaatse van de nieuwe woningen op de hoek Kerstraat-Keucheniusstraat als voetgangersgebied worden ingericht, waardoor er geen sprake is van wegverkeerslawaai. Ten aanzien van de woningen aan de Tuinstraat blijkt dat de geluidsbelasting ten gevolge van de Tuinstraat hoger ligt dan de richtwaarde van 48 dB. De maximaal optredende geluidsbelasting bedraagt 59 dB. De maximaal aanvaardbare waarde van 63 dB wordt niet overschreden. In bijlage 5 bij de toelichting zijn de resultaten van de Tuinstraat en Kerkstraat weergegeven.
Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting in de vorm van het vervangen van de klinkerverharding door asfalt stuit op verkeerskundige bezwaren. Klinkerverharding past bij de uitstraling van een verblijfsgebied en heeft een snelheidsreducerend effect. Het terugdringen van de verkeersintensiteit of het toepassen van geluidsschermen stuit op bezwaren van verkeerskundige respectievelijk financiële en stedenbouwkundige aard. Bovendien wordt de maximaal aanvaardbare waarde van 63 dB niet overschreden. Het akoestisch klimaat ten gevolge van de Tuinstraat is aanvaardbaar.
Reconstructieonderzoek
Ten gevolge van de reconstructie van de Ceintuurbaan/Naarderstraat neemt de geluidsbelasting op een aantal bestaande woningen toe met 1,50 dB ten opzichte van de heersende waarde. In tabel 4.7 is een overzicht opgenomen van de woningen waar sprake is van een toename van 1,50 dB of meer en waar de heersende waarde meer dan 48 dB is. Voor deze woningen is wettelijk sprake van reconstructie, omdat de geluidsbelasting toeneemt met meer dan 1,50 dB en de woningen binnen de wettelijke reconstructiezone van de Ceintuurbaan/Naarderstraat liggen. Op de gevels van de overige woningen binnen de wettelijke reconstructiezone is geen sprake van een toename van 1,50 dB of meer en derhalve geen sprake van reconstructie. De resultaten zijn opgenomen in bijlage 5 bij de toelichting.
Tabel 4.7 Resultaten reconstructieonderzoek
Adres | Geluidsbelasting 2011 | Geluidsbelasting 2023 | Toename | Hoogst optredende geluidsbelasting | |||
Tuinstraat 26 | 55,30 dB | 56,82 dB | +1,52 dB | 59 dB | |||
Havenstraat 1 | 51,57 dB | 55,13 dB | +3,56 dB | 58 dB | |||
Naarderstraat 2* | 54,06 dB | 56,15 dB | +2,09 dB | 56 dB | |||
Kerkstraat 2* | 55,62 dB | 60,26 dB | +4,64 dB | 60 dB |
* Voor deze woningen wordt uitsluitend uitgegaan van de geluidsbelasting op de verdieping (waarneemhoogte 4,5 m), omdat de begane grond geen woonfunctie kent. Op de verdieping is wel (juridisch-planologisch) sprake van een woonfunctie.
Uitstralingseffect
In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt tevens onderzocht wat het uitstralingseffect is van de reconstructie. Zoals eerder gesteld worden wegvakken onderzocht waar sprake is van een intensiteittoename van 20% of meer. Deze toename doet zich voor op de Ceintuurbaan tussen de Engweg en de Tuinstraat, op de Kerkstraat en de Havenstraat tussen de Ceintuurbaan en de Kerkstraat. Daarom wordt naast de wegvakken waar sprake is van reconstructieonderzoek, aanvullend akoestisch onderzoek uitgevoerd. Op grond van de Wgh is hiervoor geen wettelijk toetsingskader, maar in het kader van een goede ruimtelijke ordening dient dit inzichtelijk te worden gemaakt. Voor de toetsing wordt aangesloten bij de normstelling in de Wgh voor reconstructiesituaties.
Akoestisch onderzoek is uitgevoerd ter plaatse van de adressen Ceintuurbaan 2a, 4 en 13 t/m 19, Kerkstraat 2 t/m 18 en Havenstraat 1. Ten gevolge van de Kerkstraat is sprake van een geluidstoename van 2,34 dB. Deze toename overschrijdt de grenswaarde voor reconstructie (toename 1,50 dB) in beperkte mate, maar is lager dan de maximaal aanvaardbare toename van 5 dB. Aangezien de Kerkstraat een binnenstedelijke 30 km/h-weg is en daarmee een verblijfskarakter heeft, is het toepassen van andere wegdekverharding (zoals asfalt) of geluidsschermen niet mogelijk of doelmatig. Bovendien overschrijdt de geprognosticeerde geluidsbelasting de maximaal aanvaardbare geluidsbelasting van 63 dB niet. Het akoestisch klimaat wordt derhalve aanvaardbaar geacht.
Ten gevolge van het onderzoek naar uitstralingseffect op de Havenstraat en de Ceintuurbaan is geen sprake van toename van 1,50 dB of meer. De hoogste toename bedraagt respectievelijk 0,98 en 1,08 dB.
Gesteld wordt dat er ten gevolge van het uitstralingseffect sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Gedetailleerde berekeningsresultaten zijn opgenomen in bijlage 5 bij de toelichting.
Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting
Ten gevolge van de wegvakken waar fysieke wijzigingen plaatsvinden, is sprake van reconstructiesituaties, omdat de geluidsbelasting met 1,50 dB of meer toeneemt. Hiervoor is vaststelling van hogere waarden noodzakelijk. Ten behoeve hiervan dient afgewogen te worden of maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting mogelijk of doelmatig zijn.
De geluidsbelasting op de gevels van de woningen kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied. Er is een aantal maatregelen aan de bron denkbaar. De eerste mogelijkheid is het beperken van de verkeersomvang, de snelheid of wijziging van de samenstelling van het verkeer. Deze maatregelen zijn alleen mogelijk als de functie van de weg wordt gewijzigd. Dit stuit op overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard. De Ceintuurbaan en de Naarderstraat behoren tot de hoofdverkeerstructuur van Huizen. De functie als ontsluitingsweg dient ten behoeve van een goede bereikbaarheid te worden behouden.
Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een geluidsreducerende wegdekverharding bijvoorbeeld het herasfalteren van de Naarderstraat/Ceintuurbaan met dunne deklagen B en het uitvoeren van de rotonde met een geluidsreducerende deklaag. Gezien de vele draaibewegingen en het optrekken en afremmen op rotondes zal hier sprake zijn van veel wringend verkeer. Bij toepassen van dunne deklagen leidt dit tot overmatige slijtage. Wel is mogelijk het geluidsreducerende wegdektype SMA 0/6 toe te passen. In onderstaande tabel zijn de resultaten weergegeven bij toepassing van dunne deklagen B op de wegvakken en SMA 0/6 op de rotonde.
Tabel 4.8 Resultaten maatregelenonderzoek
Adres | Geluidsbelasting 2011 | Geluidsbelasting 2023 | Toename | Hoogst optredende geluidsbelasting | |||
Tuinstraat 26 | 55,30 dB | 52,57 dB | -2,73 dB | n.v.t. | |||
Havenstraat 1 | 51,57 dB | 53,58 dB | +2,01 dB | 54 dB | |||
Naarderstraat 2 | 54,06 dB | 53,98 dB | -0,08 dB | n.v.t. | |||
Kerkstraat 2 | 55,62 dB | 59,08 dB | +3,46 dB | 59 dB |
Op basis van bovenstaande tabel blijkt dat na toepassen van maatregelen ter hoogte van de nieuwe rotonde nog steeds sprake is van reconstructie. De geluidsbelasting reduceert met circa 1,50 dB, maar neemt nog steeds met 1,50 dB of meer toe ten opzichte van de heersende geluidsbelasting. Ter plaatse van de woning Tuinstraat 26 en Naarderstraat 2 is echter geen sprake meer van een toename van 1,50 dB of meer, waardoor een hogere waarde voor deze woningen bij toepassen van maatregelen niet meer noodzakelijk is.
De kosten voor het vervangen van het asfalt bedragen circa € 80.000. Bovendien is geluidsreducerend asfalt niet voor alle woningen doelmatig om de geluidsbelasting terug te brengen tot een toename van maximaal 1,49 dB en zijn hogere waarden nog steeds noodzakelijk. Het toepassen van geluidsreducerend asfalt is derhalve niet doelmatig.
Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsafschermende voorzieningen (scherm of wal) stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige en verkeerskundige aard. Dergelijke geluidsafschermende voorzieningen zijn in binnenstedelijk gebied vrijwel niet stedenbouwkundig inpasbaar. Bovendien zijn de geluidsafschermende voorzieningen onvoldoende doeltreffend. Doordat de geluidsafschermende voorziening dient te worden onderbroken ter plaatse van de aansluitende wegen en de perceelaansluitingen, wordt het effect van de afscherming voor een belangrijk deel teniet gedaan. Bovendien leidt toepassen van schermen tot verminderd uitzicht op de omliggende wegen. Dit stuit op bezwaren met betrekking tot de verkeersveiligheid.
Geconcludeerd kan worden dat maatregelen om de geluidsbelasting op de gevel van de bestaande woningen ten gevolge van de reconstructiesituaties te reduceren niet mogelijk of doelmatig zijn. Daarnaast overschrijdt de geluidsbelasting de uiterste grenswaarde niet. Maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied zijn niet mogelijk of stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard.
Conclusie
Aangezien het akoestisch klimaat aanvaardbaar wordt geacht en de uiterste grenswaarde niet wordt overschreden dient het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Huizen hogere waarden vast te stellen voor de in onderstaande tabel opgenomen woningen.
Tabel 4.9 Hogere waarde
Adres | Hogere waarde |
Tuinstraat 26 | 59 dB |
Havenstraat 1 | 58 dB |
Naarderstraat 2 | 56 dB |
Kerkstraat 2 | 60 dB |