Plan: | Utrechtseweg |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.15bp00utrechtseweg-oh01 |
Eerste herziening bestemmingsplan Utrechtseweg
Op 10 oktober 2001 heeft de gemeenteraad van Hilversum het bestemmingsplan 'Utrechtseweg' vastgesteld. Op 14 mei 2002 is dit gedeeltelijk goedgekeurd door het college van Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Noord-Holland. Bij de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRS) van 2 juli 2003 is het bestemmingsplan 'Utrechtseweg' voor wat betreft het goedgekeurde deel onherroepelijk geworden. Een aantal locaties binnen het plangebied is echter niet goedgekeurd. Met in achtneming van de uitspraak van de ABRS is een eerste herziening opgesteld. Het betreft de volgende wijzigingen:
Naast bovenstaande locaties zijn in de herziening enkele verbeterpunten meegenomen, te weten;
Het ontwerp van de eerste herziening heeft van 3 november 2006 tot en met 14 december 2006 ter inzage gelegen. Hierop zijn zienswijzen ingediend. De vaststelling van het plan is behandeld in de commissie STAD van 24 april 2007, maar het bestemmingsplan is tijdens de commissie teruggetrokken. Vervolgens stond de vaststelling op de agenda van de commissie STAD van 19 juni 2007. Op het allerlaatste moment is dit van de agenda gehaald vanwege de op korte termijn te verwachten uitspraak van de ABRS inzake de locatie Utrechtseweg 93. De uitspraak (hoger beroep) is uiteindelijk pas gedaan op 22 september 2010. Het hoger beroep is ongegrond, er dient geen bouwmogelijkheid opgenomen te worden.
Aangezien het totale bestemmingsplan Utrechtseweg momenteel wordt geactualiseerd, wordt geen aanleiding gezien de eerste herziening af te ronden. De eerste herziening is verwerkt in de actualisering in onderhavig bestemmingsplan. De eerste herziening kent dus geen rechtskracht.
Volledigheidshalve is hieronder een korte beschrijving opgenomen van de in de eerste herziening voorziene aanpassingen.
Ad a. Het gebied ter hoogte van het Achterom & Achter St. Vitus
Aan het Achterom zijn verschillende bedrijven gevestigd. Het was de bedoeling om deze bedrijven in de eerste herziening allen positief te bestemmen met de bestemming Bedrijfsdoeleinden. Daar waar de bedrijven niet passen binnen deze bestemming doordat ze een te hoge milieucategorie hebben danwel dat de soort bedrijvigheid niet gewenst is zijn ze geplaatst op te toegelaten bedrijvenlijst. Dit betekent dat de specifieke bedrijvigheid is toegestaan.
Tevens is in het kader van de eerste herziening een wijzigingsbevoegdheid gelegd op het bedrijvengebied aan het Achterom. Voorzien werd namelijk dat de bedrijven gaandeweg de werkingsduur van het voorheen geldende bestemmingsplan zouden verdwijnen. De bevoegdheid maakt het mogelijk dat er woningen ontwikkeld kunnen worden. Deze woningbouw mag gecombineerd worden met kleinschalige bedrijvigheid. Deze bedrijvigheid is gericht op milieucategorie 1 en 2, omdat deze milieucategorie te combineren valt met woningbouw. De Nota Werklocaties (vastgesteld door het College van burgemeester en wethouders op 2 december 2003) heeft dit gebied aangewezen als gebied waar woningen met kleinschalige bedrijvigheid gewenst is.
Perceel achter Achter St. Vitus 11
Voor het perceel achter Achter St.Vitus 11 is in de eerste herziening de bestaande bebouwing en bouwhoogten opgenomen. Een deel van de bestaande bebouwing heeft een bouwhoogte en goothoogte van 10 meter. Voor het deel van de bestaande bebouwing dat grenst aan de tuinen van de woningen aan de Kerklaan is conform de bestaande situatie een bouwhoogte van 10 meter (ter hoogte van de voormalige woning) en 4 meter opgenomen.
Achterom 181
Medio 2010 is op het perceel een garagebedrijf met werkplaats opgericht. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat binnen de loopduur van dit bestemmingsplan een herontwikkeling op dit perceel plaatsvindt. Het perceel is bestemd met de bestemming 'Bedrijf' met een maximale bouwhoogte van 7 meter.
Achterom 187 (project Binnendoor)
Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben middels een vrijstellingsprocedure als bedoeld in artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling verleend van het bestemmingsplan voor het oprichten van 41 woningen op het perceel Achterom 187 en het daarachter gelegen terrein. Het perceel is bestemd met de bestemming 'Verkeer', 'Wonen - 1', 'Wonen - 2' en 'Tuin'.
Ad b. Het perceel gelegen naast Utrechtseweg 16 (naast Hotel Lapershoek)
Het bestemmingsplan 'Utrechtseweg' voorzag voor het perceel naast Utrechtseweg 16 de bestemming 'Woondoeleinden' met drie bouwmogelijkheden. Een hotelfunctie - te weten de bestemming horecadoeleinden - voor dit terrein achtte de ABRS niet onaannemelijk. De ABRS achtte het niet aannemelijk dat uitbreiding van het hotel ernstige aantasting van het woongenot voor de bewoners van deze villa´s zal veroorzaken. Parkeer- en andere overlast kan bovendien worden verminderd indien wordt voorzien in een ondergrondse parkeerkelder.
Het betreffende perceel is in de eerste herziening voorzien van de bestemming 'Horeca'. Het bestaande pand van hotel Lapershoek is voor wat betreft schaal, situering en architectuur een markant gebouw. De nieuwbouw dient zowel qua schaal als qua architectonische uitstraling ondergeschikt te zijn aan het bestaande hotel.
Voortbordurend op de karakteristiek van dit gebied dient ook de bebouwing op het braakliggende terrein een individuele uitstraling te hebben en dient het georiënteerd te zijn op de weg en een versprongen rooilijn te hebben. De toegelaten bouwmassa (750 m2) is zowel qua volume als qua hoogte een overgang tussen de naastgelegen villa's enerzijds en het bestaande hotel anderzijds.
Om hier een hotel te kunnen realiseren is het aantal van drie bouwmogelijkheden teruggebracht naar één. De oppervlakte van het hotel mag maximaal 750 m2 bedragen. Conform de huidige systematiek is dit in voorliggend bestemmingsplan omgezet naar een bebouwingspercentage. De maximale goothoogte mag 7 meter en de maximale bouwhoogte 10 meter bedragen.
Ad c. Het perceel naast Utrechtseweg 29 (Villa Hestia)
Inmiddels is via een vrijstelling op grond van artikel 19 lid 2 WRO een bouwplan vergund voor de invulling van het gebied. Er zijn vier appartementengebouwen gebouwd in lijn van het 'Villapark' en acht geschakelde woningen waarmee wordt voortgeborduurd op de reeds bestaande woningen aan het Laapersveld. De wijziging van het bestemmingsplan betreft slechts het in het plan als zodanig bestemmen van de reeds gerealiseerde ontwikkeling.
Ad d. Het Laapersveld
Het gebied Laapersveld is gelegen tussen het kantorenpark Arenapark met de spoorlijn Hilversum-Utrecht en de weg Laapersveld. Het gebied is nu in gebruik bij scholen en enkele kantoren. Het gebied is gunstig gelegen ten opzichte van het NS Station Sportpark.
In het hiervoor geldende bestemmingsplan 'Utrechtseweg' is gekozen voor uitbreiding van de bebouwing door de maximale bouwhoogte omhoog te brengen ten opzichte van de bestaande situatie. De provincie achtte deze intensivering niet onderbouwd. De ABRS heeft zich achter deze uitspraak geschaard.
In de eerste herziening is voor alle percelen het bebouwingspercentage aangehouden op de huidige situatie. Dat geldt ook voor de maximale bouwhoogte.
De gronden langs het Laapersveld hebben een maximale bouwhoogte van 11 meter. Deze maximale bouwhoogte ligt in lijn met de maximale bouwhoogte die voor een veel omvangrijker gebied geldt waar het Laapersveld onderdeel van is en sluit daar dus op aan.
Percelen Laapersveld 15 en 25a
Op 1 juli 2009 is via een vrijstelling van het voorheen geldende bestemmingsplan ´Utrechtseweg´op grond van artikel 19 lid 2 WRO een bouwplan vergund. Het betreft de realisatie van twee onderwijshuisvestingen op de percelen Laapersveld 15 en 25a, kadastraal bekend gemeente Hilversum, D3892, D3563. De maximale bouwhoogte bedraagt 8 meter.
Percelen Laapersveld 23 en 25
De percelen Laapersveld 23 en 25 maken geen onderdeel van dit bestemmingsplan. De percelen worden middels een zelfstandige procedure ontwikkeld.
Ad e. Het perceel achter Utrechtseweg 93
In het hiervoor geldende bestemmingsplan 'Utrechtseweg' had het achterperceel de bestemming 'Woondoeleinden 2' met een bouwmogelijkheid voor een woning. Het college van GS heeft echter goedkeuring onthouden aan een bouwmogelijkheid op dit achterperceel vanwege de ligging buiten de rode contour zoals die was aangegeven in het streekplan Gooi en Vechtstreek (1998). De ABRS heeft dit destijds bevestigd.
Aangezien de gemeente van mening was dat op het betreffende perceel onder het destijds voorgaande planologische regime een bouwmogelijkheid kende, was de gemeente voornemens om in de eerste herziening opnieuw op dit perceel een bouwmogelijkheid te creëren. Inmiddels heeft de ABRS, naar aanleiding van een verleende bouwvergunning voor onderhavig perceel, echter uitgesproken dat er onder het oude planologische regime geen bouwmogelijkheid op het betreffende achterperceel was gelegen. Er was derhalve geen aanleiding meer om op het achterperceel Utrechtseweg 93 opnieuw een bouwmogelijkheid te creëren. Het perceel achter Utrechtseweg 93 is in de eerste herziening bestemd middels de bestemming Woondoeleinden 2 (W2) zonder bouwmogelijkheid.
't Hoogt van 't Kruis
Voor de locatie 't Hoogt van 't Kruis is een ruimtelijke procedure doorlopen voor het mogelijk maken van vijf vrijstaande woningen. In deze bestemmingsplanactualisatie is deze vrijstelling overgenomen.
Binnendoor
In 2006 is een ruimtelijke procedure doorlopen ten behoeve van de realisatie van 41 woningen. Dit plan is beter bekend als het plan 'Binnendoor'. In deze bestemmingsplanactualisatie is dit plan een-op-een overgenomen.