Plan: | Bosdrift 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.14bp00bosdrift-va01 |
Duurzaamheid is gericht op drie kwaliteitsaspecten: people, planet en profit/prosperity. De pijler 'people' richt zich op aspecten van sociale kwaliteit en proceskwaliteit: de leefbaarheid van de omgeving, sociale veiligheid en de betrokkenheid van bewoners, bedrijven en overheden (sociale duurzaamheid). De pijler 'planet' is direct gerelateerd aan de milieukwaliteit en thema's als energie, ecologie en water, maar ook aan gezondheid, verkeer en afval, en daarmee aan verschillende grote milieuproblemen zoals verlies aan biodiversiteit, klimaatsverandering, bedreigingen van de gezondheid en aantasting van de leefomgeving (fysieke duurzaamheid). Uitgangspunten zijn een brongerichte benadering, het sluiten van kringlopen en behoud en versterking van de kwaliteit van de leefomgeving. De pijler 'profit/prosperity' richt zich op de aanwezigheid van voorzieningen, voldoende werkgelegenheid en inkomensdifferentiatie en dragen bij aan het functioneren van de leefomgeving (economische duurzaamheid). De essentie van deze zogenaamde Triple P-benadering is een evenwichtige integrale ontwikkeling van de kwaliteitsaspecten.
In het kader van het bestemmingsplan Bosdrift 2013 is een onderzoek uitgevoerd naar "Duurzaamheid Prestatie van een Locatie" (DPL). In dit onderzoek zijn de duurzaamheidsaspecten in het plangebied in kaart gebracht. Uit de DPL blijkt het onderzochte plangebied een score van circa 5,8 te krijgen (een 10 is de maximale score). Hiermee is de score lager dan de gekozen referentiewijk, welke een gemiddelde score van 6,0 heeft. De aspecten ruimtegebruik, afvalinzameling, bodemkwaliteit, geluidshinder, geurhinder, sociale veiligheid, bereikbaarheid OV + fiets, kwaliteit van woningen en omgeving, cultuurhistorische waarde en functiemenging scoren ruim voldoende tot zeer goed. De verschillende aspecten met een hoge score zijn goed te beredeneren. Hier zitten geen aspecten tussen die niet te onderbouwen zijn. Het aspect kwaliteit van woningen en omgeving is met name van toepassing op het zuidelijke deel van het plangebied, omdat de gemiddelde WOZ-waarde van woningen zeer hoog is.
De aspecten ruimtegebruik, energie, waterbeheer, voorzieningen en winkels, groen in de wijk, water in de wijk, cultuurhistorische waarde, diversiteit bedrijvigheid en flexibiliteit hebben een lage score. Met name het aspect groen in de wijk heeft een lage score. Het plangebied heeft een zeer groen karakter, waardoor juist een hoge score wordt verwacht. Veel van dit groen is gelegen op percelen in privaat eigendom en kennen hierdoor geen 'Groen' bestemming. De benodigde oppervlakte om tot een score te komen wordt hierdoor negatief beïnvloed. Het aspect water in de wijk is wel te verklaren. Vanwege de ondergrond kent Hilversum weinig open water.
Een (geluids)zone is een aandachtsgebied waarbinnen, indien er geluidsgevoelige bestemmingen zijn of kunnen worden gerealiseerd, moet worden getoetst aan de grenswaarden van de Wet geluidshinder (Wgh). Geluidsgevoelige bestemmingen zijn onder andere woningen, scholen en gebouwen voor de gezondheidszorg. De voorkeursgrenswaarde voor geluidsgevoelige bestemmingen ten gevolge van wegverkeerslawaai bedraagt 48 dB. De voorkeursgrenswaarde ten gevolge van spoorweglawaai bedraagt voor woningen 55 dB en voor andere geluidsgevoelige gebouwen 53 dB. In geval van industrielawaai bedraagt de voorkeursgrenswaarde ter plaatse van geluidgevoelige bestemmingen 50 dB(A).
Als er in de directe omgeving van het plangebied industrieterreinen, inrichtingen en/of (spoor)wegen aanwezig zijn met geluidszones die (deels) in het plangebied liggen, dienen ook deze gedefinieerd te worden. Ook op gebieden die zijn aangewezen als geluidszone zoals bedoeld in artikel 108 van de Wgh (andere geluidszones) of hoofdstuk IV van de Luchtvaartwet (luchtvaartterreinen) moet nader worden ingegaan. Indien er sprake is van geluid dat afkomstig is van 'lawaaisporten' (schieten, autosport, karten, motorcross, modelvliegtuigen en dergelijke) en/of evenementen dan dient dat ook aangeven te worden.
De regelgeving die betrekking heeft op geluidshinder staat in een aantal wetten. De Wgh voorziet in een zonering van wegen, spoorwegen en industrieterreinen waar 'grote lawaaimakers' zijn of kunnen worden gevestigd, en stelt eisen aan de geluidsbelasting binnen de zones rond en langs die (spoor)wegen en industrieterreinen. De geluidshinder die afkomstig is van inrichtingen (met name bedrijven) wordt gereguleerd op basis van de Wet milieubeheer.
Zones rond industrieterreinen (hoofdstuk V Wgh)
Industrieterreinen waarop zich bedrijven bevinden (of kunnen vestigen) met een hoge geluidsbelasting kennen een geluidszone zoals bedoeld in artikel 40 van de Wgh. De zone moet worden aangegeven op de bij het vigerend bestemmingsplan behorende verbeelding.
Ten aanzien van dit bestemmingsplan
In het plangebied is geen industrieterrein gelegen. Hiervoor is dan ook geen onderzoek uitgevoerd. Het plangebied is daarnaast ook niet gelegen in een geluidszone van een industriegebied.
Zones langs wegen (hoofdstuk VI Wgh)
Wegen waarop een 30 km/h-regime van toepassing is en wegen die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied, hebben op basis van artikel 74 van de Wgh geen geluidszone. Voor overige autowegen gelden de volgende zones:
Voor de toekomstige situatie (2021) zijn geluidkaarten wegverkeer gemaakt voor de wegen in het plangebied. Deze geluidkaarten kunnen gebruikt worden om een indicatief beeld te krijgen in de heersende geluidniveaus tengevolge van wegverkeerslawaai. Er zijn 33 wegvakken beschouwd.
Ten aanzien van dit bestemmingsplan
Aangezien met voorliggend bestemmingsplan geen nieuwe geluidgevoelige bestemmingen worden mogelijk gemaakt, hebben de resultaten geen gevolgen voor het bestemmingsplan.
Indien in het plangebied nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden waarbij nieuwe geluidgevoelige bestemmingen worden toegevoegd dient voldaan te worden aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB of dient een hogere waarde conform de Wgh vastgesteld te worden. Hiervoor dient een separate planologische procedure te worden doorlopen.
Zones langs spoorwegen (hoofdstuk VII Wet geluidhinder)
Langs een spoorweg bevindt zich een geluidszone waarvan de breedte, gemeten vanuit de buitenste spoorstaaf, is aangegeven op de bij het Besluit geluidhinder (Bgh) behorende kaart.
Ten aanzien van dit bestemmingsplan
Het plangebied ligt niet in de invloedsfeer van spoorwegen. Daarom is hier geen onderzoek naar verricht.
Sinds 15 november 2007 geldt de Wet luchtkwaliteit. Door deze nieuwe wetgeving kunnen kleine bouwprojecten doorgaan. Het gaat om projecten die de hoeveelheid fijn stof en stikstofdioxide in de lucht met maximaal 3% verhogen. Voor dergelijke projecten hoeven geen aanvullende maatregelen meer te worden genomen om de luchtkwaliteit op peil te houden. De wet legt tevens de basis voor een Nationaal Samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit (NSL). Projecten die passen in het programma, hoeven niet meer te worden getoetst aan de Europese normen (grenswaarden) voor luchtkwaliteit.
Ten aanzien van dit bestemmingsplan
Voor de toekomstige situatie is de luchtkwaliteitsituatie in het plangebied in beeld gebracht. In de bijlagen is het volledige onderzoek opgenomen. In deze paragraaf worden de conclusies gepresenteerd uit dit onderzoek.
Stikstofdioxide
De grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie stikstofdioxide bedraagt 60 ìg/m3 voor het rekenjaar 2011 en 40 ìg/m3 voor de rekenjaren 2015 en 2021. De hoogst berekende jaargemiddelde concentratie stikstofdioxide bedraagt 37,9 ìg/m3 en is berekend in 2011. De grenswaarden voor de jaargemiddelde concentratie NO2 wordt op geen van de beoordelingspunten overschreden, ongeacht het beoordelingsjaar.
De grenswaarde van 18 uren voor het maximaal toegestane aantal overschrijdingen van de uurgemiddelde concentratie stikstofdioxide wordt op de berekende afstanden niet overschreden.
Fijn stof
De grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie fijn stof bedraagt 40 ìg/m3 voor de rekenjaren 2011, 2015 en 2021. De hoogst berekende jaargemiddelde concentratie fijn stof bedraagt 22,7 ìg/m3 en is berekend in 2011. De grenswaarden voor de jaargemiddelde concentratie PM10 wordt op geen van de beoordelingspunten overschreden, ongeacht het beoordelingsjaar. De grenswaarde voor de etmaalgemiddelde concentratie van PM10 wordt op de berekende afstanden in geen van de scenario's vaker dan 35 maal per jaar overschreden.
Conclusie
Uit het luchtkwaliteitonderzoek blijkt, dat in de bestemmingsplansituatie Bosdrift geen sprake is van overschrijding van de grenswaarden, zoals gesteld in bijlage 2 van de Wet milieubeheer. Er wordt voldaan aan de eisen zoals gesteld in titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen, artikel 5.16 lid 1 onder a. De luchtkwaliteit vormt derhalve geen belemmering voor de actualisatie van dit bestemmingsplan.
Ten behoeve van milieuzonering is door de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een bedrijvenlijst opgesteld, waarin bedrijfsactiviteiten op hun milieueffecten zijn gecategoriseerd. Afhankelijk van de mate waarin de in deze lijst opgenomen bedrijven milieuhinder kunnen veroorzaken (uitgaande van de gemiddelde bedrijfssituatie), kent de lijst aan de bedrijven een categorie toe. Naarmate de milieuhinder toeneemt, loopt de categorie op van 1 tot en met 6, met bijbehorende minimale afstanden tot woongebieden. Deze zonering is opgenomen in de handreiking Bedrijven en Milieuzonering 2009 (VNG)
In de handreiking Bedrijven en Milieuzonering 2009 (VNG) is per bedrijfstype een indicatie gegeven van het invloedsgebied voor de aspecten geur, stof, geluid en gevaar. De handreiking geeft richtafstanden per categorie en per type bedrijvigheid aan. Buiten deze richtafstanden is bij een gemiddelde bedrijfsvoering in een rustige woonwijk geen hinder van het bedrijf te verwachten. Op basis van het aspect met de grootste afstand zijn de bedrijven in de volgende categorieën ingedeeld:
De afstanden gelden in principe tussen de perceelsgrens van het bedrijf (bij een gangbare perceelsgrootte en -indeling) en anderzijds de gevel van een woning. De afstanden in bovengenoemde uitgaven moeten als indicatief gezien worden. Doordat de omvang van bedrijven kan verschillen en omdat bedrijven maatregelen kunnen nemen om de invloed te beperken kan de invloedssfeer in werkelijkheid afwijken van bovengenoemde afstanden. De uiteindelijke afstemming tussen de hinder van het bedrijf en de omgeving wordt geregeld in het kader van de Wet milieubeheer.
Bij functiemengingsgebieden kan gedacht worden aan:
Het kan daarbij gaan om bestaande gebieden met functiemenging en om gebieden waar bewust functiemenging wordt nagestreefd, bijvoorbeeld om een grotere levendigheid tot stand te brengen. Een specifieke Staat van Bedrijfsactiviteiten is wenselijk, omdat de activiteiten in dergelijke functiemengingsgebieden qua schaal sterk kunnen verschillen van de activiteiten op een bedrijventerrein.
Ten aanzien van dit bestemmingsplan
In het plangebied zijn op verschillende locaties bedrijven gelegen. Door de ligging nabij woningen is op bijna alle bedrijfslocaties enkel categorie 1 en 2 toegestaan. Hiermee ontstaat geen hinder voor de aanwezige woningen.
Op twee locaties is een bedrijf in categorie 3.1 aanwezig:
Op eveneens twee locaties is een bedrijf in categorie 3.2 aanwezig:
In deze gevallen wordt niet voldaan aan de aan te houden afstand tussen de perceelsgrens van het bedrijf en de gevel van nabijliggende woningen. Aangezien dit een conserverend bestemmingsplan is en de bestaande situatie opnieuw wordt vastgelegd, kunnen geen ruimtelijke maatregelen genomen worden om wel aan de minimale afstand te voldoen. De uiteindelijke afstemming tussen de hinder van het bedrijf en de omgeving wordt via het milieuspoor geregeld in het kader van de Wet milieubeheer.