Plan: | Binnenstad 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.11bp00binnenstad-va01 |
In Hilversum wordt gestreefd naar het inrichten van wegen volgens de principes van Duurzaam Veilig. Concreet betekent dit dat alle wegen in Hilversum zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. Alle doorgaande wegen in het plangebied zijn ingedeeld als gebiedsontsluitingsweg waar de verkeersfunctie belangrijker is dan de verblijfsfunctie en waar een wettelijke snelheid geldt van maximaal 50 km/uur. De kruispunten maken uitwisseling van verkeer mogelijk met wegen van een lagere orde. De wegen in de wijken van het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen, met als functie het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De verblijfsfunctie is belangrijker dan de verkeersfunctie en de wettelijke toegestane maximale snelheid bedraagt 30 km/uur of 15 km/uur (in woonerven).
In het plangebied zijn de onderstaande wegen gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen.
De wegen die tot de binnenring behoren:
De wegen die tot de radialen behoren:
Alle overige wegen zijn aangemerkt als erftoegangsweg.
Door de herkenbaarheid van deze wegcategorieën te versterken neemt de functionaliteit, vindbaarheid en herkenbaarheid in de wijk en daarmee ook de voorspelbaarheid van het autoverkeer toe.
Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP)
In 2005 is door de gemeenteraad van Hilversum het 'Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o.' vastgesteld. Het doel van het IBP is te komen tot een uitgebalanceerd pakket verkeersmaatregelen waarmee op het totale stelsel van lokale hoofdwegen een redelijke (zo optimaal mogelijke) doorstroming van het verkeer kan worden behaald. Daarmee verbetert niet alleen de bereikbaarheid in de stad, maar ook de milieukwaliteit. Het maatregelenpakket van het IBP richt zich niet alleen op de bereikbaarheid per auto, maar verbetert ook de mogelijkheden voor openbaar vervoer en fiets. In het kader van het IBP heeft de gemeenteraad in 2005 besloten om langs de spoorlijn Hilversum - Bussum een fietspad aan te leggen.
In de binnenstad geldt het regime van betaald parkeren. In het plangebied zijn betaalde parkeerplaatsen op maaiveld, parkeergelegenheid op eigen terrein en vijf parkeergarages (met in totaal ruim 2.100 parkeerplaatsen) aanwezig. De parkeergarages zijn rechtstreeks vanaf de centrumring bereikbaar. De bezoeker van de binnenstad wordt met een dynamisch verwijssysteem naar vrije plaatsen in de garages geholpen.
In het plangebied ligt NS-station Hilversum CS met een busstation. Het stationsgebied is een regionaal openbaar vervoersknooppunt.
Fietser
Langs de gebiedsontsluitingswegen (o.a. Schapenkamp, Melkpad, Naarderstraat) liggen vrijliggende fietspaden. Op de erftoegangswegen is verkeer gemengd. In de binnenstad en bij station Hilversum CS aan de Schapenkamp zijn fietsparkeerplaatsen op maaiveld aanwezig. Onder station Hilversum is een bewaakte fietsenstalling gevestigd.
Voetganger
Een deel van het centrum (o.a. Kerkstraat, Zeedijk) is aangewezen als voetgangersgebied. Op de Groest en de Kerkbrink gebruiken voetgangers en fietsers samen de buitenruimte (Shared Space). Verder kunnen voetgangers gebruik maken van de vele voetpaden in het gebied.