Plan: | Buitengebied 2013 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.00bp00buitengeb-oh01 |
De Noordvleugel vormt weliswaar geen bestuurlijk geheel, maar in ruimtelijk-economisch opzicht wel een sterke eenheid. Daarom hebben de betrokken overheden, waaronder de gemeente Hilversum, op verzoek van de rijksoverheid een visie opgesteld die een samenhangend antwoord moet geven op de complexe ruimtelijke vraagstukken waarvoor het gebied is gesteld.
Essentie van deze ontwikkelingsvisie is het vinden van een oplossing voor de spanning tussen twee waarden: ten eerste de behoefte aan ruimte om te wonen en te werken voor het nog steeds groeiende aantal huishoudens van de Noordvleugel, ten tweede, de net zo dringende behoefte aan bescherming van natuur en landschap en de duurzaamheid in de ruimtelijk-economische ontwikkeling.
Uit de ontwikkelingsvisie blijkt dat de spanning weliswaar blijft bestaan, maar dat het mogelijk is er op een verantwoorde manier mee om te gaan. Verantwoord wil zeggen: het huidige bebouwde gebied optimaal benutten voor nieuwe woningbouw, het waar mogelijk met elkaar mengen van de functies wonen en werken, en het creëren van voldoende recreatieaanbod in en rondom de steden. Verder wordt in de ontwikkelingsvisie voorgesteld een spoorverbinding tussen Almere via Hilversum naar Utrecht aan te leggen.
Het beschreven beleid betreft een ontwikkelingsvisie. Onderhavig bestemmingsplan is daarentegen conserverend van aard en maakt nieuwe ontwikkelingen niet mogelijk. De bestaande bouwmogelijkheden worden exact overgenomen. Indien zich ontwikkelingen voordoen vanuit deze ontwikkelingsvisie, dient hiervoor een aparte planologische procedure te worden doorlopen, waarschijnlijk een provinciaal inpassingsplan.
De kracht van het Landschap – Streefbeeld 2040 en Actieprogramma 2020 voor het Metropolitane Landschap” is het vastgestelde conferentiedocument en besluiten voor de 7e Noordvleugelconferentie in 2007. In de daaraan voorafgaande Noordvleugelconferenties is de metropolitane strategie vastgesteld als leidraad voor de ruimtelijke economische ontwikkeling van de regio. De metropolitane strategie is een ruimtelijke investeringsstrategie waarmee de regio internationaal kan wedijveren met concurrerende metropolen. De kern van de strategie is de ontwikkeling van aantrekkelijke grootstedelijke vestigingsmilieus in de Randstad, met name in de Noordvleugel en in wisselwerking met de mainport Schiphol. Dit is relevant voor delen van het plangebied van bestemmingsplan Buitengebied 2013. Het Raabos en gebieden doorlopend in zuidelijke richting naar het stedelijk gebied Utrecht de status hebben van Metropolitaan landschap. Er zijn streefbeelden en koersen benoemd. Voor de Gooi en Vechtstreek zijn die als volgt.
Streefbeeld 2040
De waardevolle gevarieerde landschappen in Gooi en Vechtstreek hebben hun ruimtelijke kwaliteiten en identiteit behouden. Diverse projecten en programma's hebben geleid tot een goede bereikbaarheid van het gebied. De waterrecreatie is sterk toegenomen, omdat het mogelijk is om door de meren en plassen (Kagerplassen, Braasemermeer, Westeinder plassen, Vinkeveense plassen, de Loosdrechste plassen, het Wijde Blik en de Spiegel-en Blijkpolderplas) vanaf het Gooimeer naar Katwijk te varen. Het gebied is vanuit Amsterdam uitstekend bereikbaar op de fiets, met het openbaar vervoer en via toeristische toervaart. Het trekt vele bezoekers die genieten van het cultuurhistorisch erfgoed, de natuur, het landschap, de koeien in de wei en de schapen op de hei. Er is ruimte geboden voor selectieve woningbouw voor het topsegment. Dit heeft geleid tot een nieuw type landgoederen en villawijken die ook voor een deel het beheer en onderhoud voor hun rekening nemen.
Koers 2020
De kernkwaliteiten en de cultuurhistorische betekenis van de groene longen blijven behouden. De samenhang tussen de variatie aan landschappen verbetert door het aanleggen van robuuste ecologische verbindingen en verbindingen in het landelijk gebied. Er wordt ruimte geboden aan de verschillende wateropgaven, wat betreft de kwaliteit, de kwantiteit en de veiligheid. Voor het gebied langs de A2 vanaf Amsterdam tot aan Utrecht wordt gewerkt aan een gevarieerd snelwegpanorama om eenzijdige verstedelijking te voorkomen. Tot slot werkt de regio aan het verder versterken van de bereikbaarheid. Woningbouw levert een extra kwaliteitsimpuls aan de landelijke (top)woonmilieus.
Het bestemmingsplan Buitengebied 2013 sluit door het conserverende karakter aan op dit streefbeeld en op deze koers.