direct naar inhoud van 3.3 Verkeer
Plan: Buitengebied 2013
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.00bp00buitengeb-oh01

3.3 Verkeer

3.3 Verkeer

3.3.1 Autoverkeer

In Hilversum wordt gestreefd naar de inrichting van wegen volgens de principes van Duurzaam Veilig. Concreet betekent dit dat alle wegen in de bebouwde kom van Hilversum zijn gecategoriseerd in gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) en verblijfsgebieden (30 km/u). In het buitengebied bevinden zich ook een aantal stroomwegen, zoals provinciale en rijkswegen. Door de categorisering te versterken neemt de functionaliteit, vindbaarheid en herkenbaarheid in de wijk en daarmee ook de voorspelbaarheid van het autoverkeer toe. De rijksweg A27 is een stroomweg. In het plangebied zijn verder enkele doorgaande wegen gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Een aantal hiervan hebben een maximaal snelheidsregime van 60 km/u. Op gebiedsontsluitingswegen wordt, in het belang van het functioneren van de stad als geheel, aan de stroomfunctie van het verkeer een hoger belang toegekend dan aan de verblijfsfunctie. De maximum snelheid op deze wegen is 50 km/u. De gebiedsontsluitingswegen vormen ook de hoofdroutes voor nood- en hulpdiensten. Enkele wegen in het plangebied hebben een verblijfsfunctie. Deze wegen hebben als hoofdfunctie het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De verblijfsfunctie staat centraal en de verkeersbelasting is beperkt. De maximale snelheid op deze wegen bedraagt 30 km/u. De gebiedsontsluitingswegen verbinden de stroomwegen met de erftoegangswegen. Op de gebiedsontsluitings- en stroomwegen in het buitengebied varieert het snelheidsregime van 60 km/u op provinciale wegen tot 100 km/u of 120 km/u op snelwegen.

3.3.1.1 Integrale Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o. (IBP)

De huidige infrastructuur van Hilversum was bij het opstellen van het IBP niet (meer) toegerust op de bestaande mobiliteit en de toekomstige groei daarvan. Verkeersmodellen laten zien dat (zonder het nemen van maatregelen) de huidige situatie verslechtert, zodat zowel de bereikbaarheid van belangrijke bestemmingen zoals het Media Park als de leefbaarheid langs routes en aanpalende wijken onacceptabel wordt.

Het doel van het IBP is te komen tot een uitgebalanceerd pakket verkeersmaatregelen waarmee op het totale stelsel van lokale hoofdwegen een redelijke (zo mogelijk optimaal mogelijke) doorstroming van het verkeer kan worden behaald. Daarmee wordt niet alleen de bereikbaarheid in de stad verbeterd, maar ook de milieukwaliteit. Het maatregelenpakket zoals voorgesteld in het IBP richt zich niet alleen op de bereikbaarheid per auto, maar verbetert ook de mogelijkheden voor openbaar vervoer en fiets. In het IBP staan geen projecten op de planning die binnen het onderhavig bestemmingsplan vallen.

3.3.2 Parkeren

Binnen het plangebied zijn verschillende vormen van parkeren aanwezig. Zo zijn er in het grootste deel van het plangebied vormen van langsparkeren en voornamelijk parkeergelegenheid op eigen terrein aanwezig.

3.3.3 Openbaar vervoer

Door het plangebied lopen meerdere openbaar vervoersroutes. De buslijnen die door het plangebied lopen, zorgen voor de ontsluiting van de gemeente Hilversum. Aan de oostzijde lopen openbaar vervoersroutes via Baarn richting Zeist, Amersfoort of Bussum. In het noorden zorgt een openbaar vervoerlijn voor aansluiting van Bussum en loopt een lijn via Bussum door naar Huizen. In het zuiden loopt een openbaar vervoersroute door naar Zeist. En in het zuidoosten van het plangebied is er een openbaar vervoersroute voor aansluiting van Nieuw Loosdrecht en loopt er een lijn via Nieuw Loosdrecht door naar Mijdrecht.

3.3.4 Langzaam verkeer

Fietser

Naast het autoverkeer geeft het plangebied volop ruimte voor het gebruik van de fiets. De doorgaande wegen (zoals Utrechtseweg, Naarderweg, Hilversumseweg, Noodweg, Weg over Anna's Hoeve en Soestdijkerstraatweg) kennen een vrijliggend fietspad, waardoor op deze drukke wegen geen of nauwelijks conflicten kunnen ontstaan met het overige verkeer. De overige wegen in het plangebied zijn plattelandswegen, waarop gemengd verkeer plaatsvindt. Verder bevinden zich in het plangebied nog een aantal vrijliggende fietspaden die zijn aangesloten op het fietsnetwerk van de Gooi- en Vechtstreek.

Voetganger

In het buitengebied van Hilversum zijn geen speciale voorzieningen getroffen voor voetgangers. Wel zijn er diverse wandelroutes die in en door het buitengebied lopen waaronder een lange afstandswandelpad (het zogenaamde trekvogelpad), voetstappenpad en marskramerpad.

Recreatieroutes

Door de bosgebieden lopen diverse wandel-, fiets- en ruiterroutes. Met name in de bosgebieden (Spanderswoud, Corversbos) en over de Bussummer-, Wester-, Zuider- en Hoorneboegseheide zijn veel paden aanwezig. Door het Spanderswoud lopen onder andere een lange afstand wandelpad en fietspad. Ook door de veenweidegebieden lopen enkele wandelpaden. In het plangebied ligt tevens het voetstappenpad dat voornamelijk door de natuurgebieden rond Hilversum. Het pad is ontstaan in 1938 en na jaren van verval is het in 1997 gereconstrueerd door de Stichting Gooisch Natuurreservaat. Daarnaast wordt sinds 2006 gewerkt aan een recreatieve fietsroute "Rondje Hilversum" door gemeente Hilversum in samenwerking met het Goois Natuurreservaat.