direct naar inhoud van 5.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Woongebied II
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0396.BPwoongebiedII2010-VA01

5.4 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie 2003 (2002-2015)

De structuurvisie 2003 is op 11 november 2003 vastgesteld door de gemeenteraad van gemeente Heemskerk. De structuurvisie gaat uit van behoud en versterking van de bestaande kwaliteiten van Heemskerk. Het plangebied valt in de structuurvisie in de bebouwde kom (van Acker tot Burcht).

Structuurvisie Heemskerk 2020, Kiezen voor Kwaliteit

Conform de Wet ruimtelijke ordening dient de structuurvisie digitaal raadpleegbaar te zijn. Om deze reden en de gewijzigde ruimtelijke inzichten binnen de gemeente is de structuurvisie uit 2003 geactualiseerd. De structuurvisie is op 26 januari 2012 door de gemeenteraad vastgesteld. Ten opzichte van de huidige structuurvisie zijn geen wijzigingen voorzien binnen het plangebied.

Het plangebied is grotendeels aangeduid als bebouwde kom (zie figuur 5.2). Het maakt onderdeel uit van zowel 'van Acker tot Burcht' als 'Duin tot Dorp'. De uitbreidingswijken zijn vrijwel voltooid. Woningbouw en de realisatie van voorzieningen zullen in de toekomst vooral binnenstedelijk en op herstructureringslocaties moeten plaatsvinden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0396.BPwoongebiedII2010-VA01_0021.png"

Figuur 5.2 - Integrale structuurvisiekaart Heemskerk

Welstandsnota Heemskerk 2009

De Welstandsnota Heemskerk 2009 is door de gemeenteraad vastgesteld op 18 december 2008. Een belangrijke pijler van de welstandnota is het gebiedsgerichte welstandsbeleid. Het gemeentelijk grondgebied is daartoe onderverdeeld in gebieden met een grote samenhang en gelijkenis in bebouwing, functie en openbaarheid. In paragraaf 2.1.3 is een beschrijving van het plangebied opgenomen, zoals beschreven in de Welstandsnota van 2009.

Groenbeleidsplan Heemskerk 2009

Het groenbeleidsplan Heemskerk 2009 is door de gemeenteraad van Heemskerk op 28 mei 2008 vastgesteld. Gemeente Heemskerk heeft het credo: 'Heemskerk, mooi groen in de IJmond'. Heemskerk is een groene gemeente. De gemeenteraad heeft dan ook uitgesproken dat ze dit zo wil houden.

Het rijk heeft gesteld dat het in het stedelijk gebied wenselijk is dat het 'stand-still' principe gehanteerd wordt. Dit houdt in dat er geen achteruitgang mag plaatsvinden van de kwaliteit en kwantiteit van het groen.

De gemeente Heemskerk geeft in haar beleidsplan aan hoe invulling wordt gegeven aan dit 'stand-still principe'. Voor het weghalen van openbaar groen binnen het stedelijk gebied, bijvoorbeeld voor het realiseren van bebouwing, wegen of parkeerplaatsen, is het uitgangspunt dat dit op of in de directe nabijheid van de locatie gecompenseerd moet worden.

In de nota wordt de lijn langs de Karshoffstraat , langs de Hillen Acker beschreven als een groene verbinding binnen de gemeente Heemskerk (zie ook paragraaf 2.3). Het Rijk stelt dat voor de ontwikkelingslocaties het stand-still principe gehanteerd dient te worden.

Parkeerbeleidsplan 2010

Op 23 september 2010 heeft de gemeenteraad van Heemskerk het parkeerbeleidsplan vastgesteld. Het plan kent een aantal gebiedstypen, waarvoor afzonderlijk beleid is ontwikkeld. In het parkeerbeleid worden de volgende gebieden onderscheiden:

  • 1. nieuwe woongebieden;
  • 2. bestaande woongebieden;
  • 3. bedrijventerreinen;
  • 4. winkelgebied: centrum en wijk winkelcentra;
  • 5. overige voorzieningen.

Het plangebied Woongebied II is een bestaand woongebied waarbij nog enkele inbreidingslocaties aanwezig zijn. Over bestaand woongebied wordt het volgende gemeld. De bestaande woongebieden zijn over het algemeen met lagere parkeernormen ontworpen dan de nieuwbouw. De samenstelling van de bestaande woongebieden is echter ook anders en het autobezit is veelal lager. De parkeerbehoefte per wijk kan als gevolg van verschillen in leeftijd van de wijk, bevolkingssamenstelling en ruimtelijke opbouw sterk variëren. Eventuele parkeervraagstukken in bestaande wijken kunnen daarom niet worden benaderd door een simpele toetsing aan parkeernormen. Er is derhalve maatwerk nodig, maar wél volgens vaste spelregels, zodat in gelijke situaties ook gelijk gehandeld wordt. Hiertoe is een 'stroomschema' opgesteld, waaruit precies blijkt welke acties ondernomen moeten worden in verschillende gevallen. Het stroomschema bestaat uit twee hoofdonderdelen, te weten:

  • 1. toetsing van de geconstateerde parkeerproblemen;
  • 2. inventarisatie van mogelijke oplossingen (indien daadwerkelijk sprake blijkt te zijn van een structureel parkeerprobleem).

Het komt ook voor dat bewoners zelf hun parkeerprobleem in de buurt oplossen door een parkeerplaats op eigen terrein te realiseren. In sommige gevallen is dit een wenselijke ontwikkeling, maar in andere gevallen niet, bijvoorbeeld als de bijbehorende inrit naar de parkeerplaats op eigen terrein ten koste gaat van één of meer parkeerplaatsen op de openbare weg.

Waterakkers-Lunetten is een recente woonwijk waarbij bovenstaande nog niet zozeer aan de orde is. Voor de berekening van de parkeerbehoefte is gebruik gemaakt van de op het moment van de planvorming geldende parkeernormen. Ook voor de nog aanwezige inbreidingslocaties zal goed gekeken worden naar de parkeerbehoefte op basis van de meest recente parkeernormen.

Verkeersstructuurplan 2009-2015

In 2009 is het Heemskerks Verkeersstructuurplan 2009-2015 opgesteld. De doelstelling van dit verkeersstructuurplan is het optimaliseren van het verkeersnetwerk ten behoeve van een goede leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Er wordt ingegaan op de huidige en toekomstige situatie en het vigerend beleid ten aanzien van verkeer. Er wordt uitgebreid ingegaan op het principe Duurzaam Veilig. Dit principe staat centraal bij de aanpak van de verkeersonveiligheid. In dat kader is de categorisering van wegen in erftoegangswegen, gebiedsontsluitingswegen en stroomwegen van belang. De (veilige) inrichting van wegen wordt afgestemd op de categorie van een weg.

Voor de diverse wegen in Heemskerk is de categorisering uitgewerkt. Hierin is rekening gehouden met de verwachte mobiliteitsgroei en de mogelijke aanleg van de verbinding A8-A9. In paragraaf 2.2 is hier al op ingegaan inzake het plangebied Woongebied II.

Vervolgens is een visie op de verkeersstructuur gegeven die gevisualiseerd is in een visiekaart (zie figuur 5.3). Voor het plangebied betekent dit dat de Jan Ligthartstraat Zuid, Starweg en Rijksstraatweg gezien worden als wegen die van belang zijn voor de hoofdstructuur voor autoverkeer. De Rijksstraatweg is tevens belangrijk als onderdeel van het Sternet voor fietsverkeer. De Jan Ligthartstraat Zuid maakt deel uit van het Regionet. Regionet heeft voorrang op alle andere verkeersstromen in de gemeente Heemskerk. Dit om de dienstverlening van Regionet de mogelijkheid te geven zo snel en comfortabel mogelijk het hoogwaardig openbaar vervoer in Heemskerk te faciliteren.

afbeelding "i_NL.IMRO.0396.BPwoongebiedII2010-VA01_0022.jpg"

Figuur 5.3 - Visiekaart verkeersstructuur

De uitvoering van het beleidskader uit het Verkeersstructuurplan is geregeld in het Uitvoeringsprogramma Verkeersstructuurplan Heemskerk, dat als afzonderlijk rapport is opgesteld (januari 2010). In het Uitvoeringsprogramma zijn bijvoorbeeld de herinrichting van de Rijksstraatweg Zuid, de Starweg, de Jan Ligthartstraat Zuid en de Jonkheer Geverslaan genoemd als relevante projecten voor het plangebied Woongebied II.

Conclusie

Het voorliggende bestemmingsplan betreft een conserverend bestemmingsplan voor stedelijk gebied. Binnen het bestemmingsplan worden geen ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Het plan is van dien aard dat het voldoet aan het gemeentelijk beleid.