Plan: | Hoofddorp De Hoek en omgeving |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001 |
Toekomstig parkeerbeleid zal uitgaan van een flexibel systeem waarbij een basisaanbod (zoveel mogelijk op eigen terrein of centrale parkeervoorzieningen) van parkeerplaatsen wordt aangevuld met parkeerplaatsen die door de gebruiker naar gebruik gefinancierd worden. Deze komen op centrale plekken op het bedrijventerrein en worden zoveel mogelijk gecombineerd met voorzieningen voor openbaar vervoer en fiets.
Op het bedrijventerrein zullen de parkeerplaatsen worden gerealiseerd binnen het bestemmingsvlak. Hierdoor hoeven geen parkeerplaatsen in de openbare ruimte aangelegd te worden. Bij het bepalen van de parkeerbehoefte van de bedrijven en kantoren dient te worden uitgegaan van parkeernormen. Deze parkeernormen zijn afkomstig uit publicatie 182 (CROW) uitgaande van matig stedelijk en rest bebouwde kom. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in de volgende functies met bijbehorende normen.
Tabel 5.1 Parkeernormen
functie | parkeernorm |
(commerciële) dienstverlening (kantoren met baliefunctie) | 2,8-3,3 parkeerplaats per 100 m² bvo |
kantoren (kantoren zonder baliefunctie) | 1,5-2,0 parkeerplaats per 100 m² bvo |
arbeidsextensieve/bezoekersintensieve bedrijven (loods, opslag, transportbedrijf) | 0,8-0,9 parkeerplaats per 100 m² bvo |
arbeidsintensieve/bezoekersextensieve bedrijven (industrie, laboratorium, werkplaats) | 2,5-2,8 parkeerplaats per 100 m² bvo |
café/bar/discotheek/cafetaria | 5 - 7 parkeerplaats per 100 m² bvo |
restaurant | 12 - 14 parkeerplaats per 100 m² bvo |