direct naar inhoud van 5.6 Conclusie
Plan: Hoofddorp De Hoek en omgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001

5.6 Conclusie

De bereikbaarheid voor zowel het gemotoriseerd verkeer als het langzaam verkeer is goed te noemen. Eveneens is het gebied per openbaar vervoer goed ontsloten. Om te beoordelen of de verkeersafwikkeling voldoende gewaarborgd zal zijn, is een verkeersonderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat in de situatie 2010 en 2020 zonder ontwikkelingen op enkele kruispunten al sprake is van een slechte verkeersafwikkeling. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de ontsluiting via een complete ringstructuur verkeerskundig het meest logisch is. Hierbij zijn twee aandachtspunten. Voor het realiseren van een duurzame ontsluiting van het Undercoverpark op de Hoek bestaand moet gebruik worden gemaakt van gronden van derden. Vanwege het belang van een duurzame ontsluiting, biedt dit bestemmingsplan de mogelijkheid tot versnelde onteigening. Verder blijkt dat in plaats van de realisatie van een complete ringstructuur die aansluit op de Kruisweg, het handhaven van de Vuursteen een goed alternatief is, indien enkele verkeerskundige maatregelen getroffen worden. Deze maatregelen zijn mogelijk binnen dit bestemmingsplan.

Binnen de kaders van het bestemmingsplan zijn voldoende mogelijkheden aanwezig om te voldoen aan de eisen van een Duurzaam Veilig wegennet. Er kan worden voldaan aan een functioneel wegennet met voldoende homogeniteit van verkeer en voorspelbaarheid van verkeersgedrag.

Bij de ontwikkeling van het gebied dienen de beschreven parkeernormen te worden gehanteerd en dienen voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd te worden. Binnen de bestemmingsvlakken is voldoende ruimte om te kunnen voldoen aan de parkeernormen.