direct naar inhoud van 5.4 Verkeersveiligheid
Plan: Hoofddorp De Hoek en omgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001

5.4 Verkeersveiligheid

Inleiding

In het verkeersonderzoek De Hoek e.o. (Advin, 7 oktober 2010) is een beoordeling gegeven van de verkeersveiligheid in het plangebied. Of een bepaald wegvak geschikt is voor de verwerking van de te verwachten intensiteit wordt bepaald door de ligging van de weg in de omgeving. De oversteekbaarheid van de wegen voor fietsers en voetgangers is een beoordelingscriterium. Wanneer een weg onvoldoende oversteekbaar is, leidt dit tot barrièrewerking en verkeersonveiligheid.

In het plangebied liggen geen black-spots (locaties waar in de afgelopen drie jaar zes of meer slachtofferongevallen hebben plaatsgevonden). De verkeersveiligheid is bij de uitwerking van de kruispunten en wegvakken een belangrijk aandachtspunt. De verkeersveiligheid in De Hoek is getoetst aan de hand van de geldende basiseisen voor een Duurzaam Veilig wegennet (Leidraad Duurzaam Veilige inrichting van bedrijventerreinen, CROW-publicatie 192): functionaliteit van het wegennet, homogeniteit van het verkeer en voorspelbaarheid van het verkeersgedrag.

Functionaliteit van het wegennet

De wegenstructuur in De Hoek kent een logische opzet. Door het beperkte aantal aansluitingen op het hoofdwegennet zal de hoofdontsluiting van het gebied vanzelf als zodanig functioneren. In de Leidraad wordt aangegeven dat het toepassen van gebiedsontsluitingswegen op bedrijventerreinen aan de orde is vanaf circa 30 tot 50 ha bedrijventerrein. De Rijnlanderweg, de Vuursteen en de Hoeksteen zijn gebiedsontsluitingswegen. Bij een dergelijke categorisering kunnen volgens de Leidraad uitritten van bedrijven worden toegestaan en is het mogelijk het fietsverkeer met fietsstroken een plaats te geven.

Homogeniteit van het verkeer

De eis homogeniteit van het verkeer kent twee uitwerkingen: 1) scheiding van verkeerssoorten met een groot verschil in massa en richting en 2) zorgen voor een lage snelheid op kruispunten bij conflicten, waarbij verkeersdeelnemers met een groot verschil in massa en richting samenkomen. Voor voetgangers in De Hoek zijn langs de ontsluitingswegen aparte voorzieningen voorzien. Voor het fietsverkeer zijn in de uiteindelijke situatie fietspaden gedacht. Om dit profiel langs de Rijnlanderweg te kunnen realiseren, dient de bedrijfswoning aan de Rijnlanderweg 774 geamoveerd te worden.

Voorspelbaarheid van het verkeersgedrag

Bij een goed vormgegeven inrichting van het terrein van een bedrijf, kost het in- of uitdraaien van een uitrit niet meer tijd dan bij het oprijden van de hoofdweg uit een zijstraat. Bij een goed vormgegeven profielindeling van de wegen is er voor fietsers, voetgangers en vrachtverkeer voldoende ruimte. Een dergelijke indeling is binnen het verkeersareaal zoals aangegeven op de plankaart goed mogelijk.