direct naar inhoud van 5.3 Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
Plan: Hoofddorp De Hoek en omgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001

5.3 Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Door de ontwikkelingen op het bedrijventerrein zal het verkeer toenemen. Dit heeft effect op de verkeersintensiteiten, verkeersafwikkeling en de bereikbaarheid van het gebied. Het verkeer zal op een goede en snelle wijze over het wegennet afgewikkeld moeten worden waarbij de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid gewaarborgd blijft. Door Advin is een verkeerskundig onderzoek (7 oktober 2010) uitgevoerd waarbij zowel de huidige als de te verwachten verkeersstromen in kaart zijn gebracht. Hierbij zijn ook maatregelen voorgesteld om de verkeersafwikkeling te verbeteren.

Uit de berekeningen blijkt dat in de huidige situatie al sprake is van een overbelasting op de kruispunten N201-Vuursteen en Vuursteen-Hoeksteen. Daarnaast is het kruispunt N201-Rijnlanderweg zwaar belast. In de toekomstige situatie (2020) waarbij geen sprake is van ontwikkelingen op het bedrijventerrein zal eveneens sprake zijn van een slechte verkeersafwikkeling op een aantal kruispunten. Ook wanneer er dus geen ontwikkelingen plaatsvinden, zijn maatregelen benodigd. Hierbij valt te denken aan maatregelen zoals diverse extra stroken, ongelijkvloerse fietsoversteek N201 en een verkeersregel installatie op het kruispunt Vuursteen - Hoeksteen.

Voor de nieuwe ontsluitingsstructuur zijn maatregelen benodigd om de verkeersafwikkeling op een niveau te krijgen die vergelijkbaar is met de situatie 2020 zonder ontwikkelingen. De maatregelen die de knelpunten op kunnen lossen zijn onder andere de aanleg van extra stroken, de aanleg van verkeersregelinstallaties en de aanleg van ongeregelde T-aansluitingen.