direct naar inhoud van 5.2 Bereikbaarheid
Plan: Hoofddorp De Hoek en omgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001

5.2 Bereikbaarheid

Bereikbaarheid gemotoriseerd verkeer

Bestaande situatie

Op het gebied van infrastructuur vindt rondom het plangebied de komende jaren een aantal ontwikkelingen plaats. Belangrijke ontwikkelingen zijn onder andere het aanleggen van een parallelstructuur van de A4 en de omlegging van de N201, waarmee de op- en afritten naar de snelweg worden verlegd. Voor de bedrijven is een goede ontsluiting van belang, evenals de bereikbaarheid vanuit Schiphol.

Het plangebied is gelegen langs de A4, A5 en de Kruisweg, thans de N201. De Kruisweg vormt de verbinding tussen Zandvoort en Hilversum. In de huidige situatie wordt het bedrijventerrein ontsloten vanaf de Kruisweg, Rijnlanderweg en Vuursteen. Langs de Kruisweg loopt een parallelweg. Vanaf deze weg wordt via de Zandsteen en Leisteen ontsloten naar de Hoeksteen. De Hoeksteen vormt een dwarsverbinding door het plangebied en loopt tussen de Rijnlanderweg en de Vuursteen.

De Rijnlanderweg, de Parallelle Kruisweg en de wegen op het bedrijventerrein (waaronder de Hoeksteen) zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De Kruisweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h.

Toekomstige situatie

Voor de ontsluiting van het bedrijventerrein Undercoverpark en het bestaande bedrijventerrein De Hoek is een verkeersonderzoek uitgevoerd (Bijlage 1 (Advin, 7 oktober 2010)).

Voor de ontsluiting van het Undercoverpark zal een ringstructuur worden aangelegd. Deze zal aan de oostzijde aangesloten worden op de Hoeksteen. Aan de noordwestzijde zal de ringstructuur aansluiten op de Rijnlanderweg. Om een goede en verkeersveilige ontsluiting te waarborgen, zal de Rijnlanderweg tussen de Hoeksteen en het spoor worden verbreed. Het Undercoverpark sluit aan op een bestaand bedrijventerrein. Hierbij is het gezien het huidige ruimtebeslag en de grondposities niet mogelijk deze aansluiting volledig te realiseren op gronden van de initiatiefnemer of van de gemeente; er zijn gronden van derden nodig. Er zijn echter geen alternatieven voor een veilige en duurzame structuur die niet over gronden van derden gaan. Dat betekent, dat de gemeente indien nodig gebruik zal maken van de mogelijkheid tot onteigening van gronden. Dit bestemmingsplan biedt hiervoor de grondslag.

In het hierbovengenoemde verkeersonderzoek zijn verschillende varianten onderzocht voor de aansluiting van oostelijke ontsluiting op de Kruisweg, onder meer het handhaven van de Vuursteen en het realiseren van een nieuwe ontsluiting ten oosten van het NH-hotel, parallel aan de A5.

Het ontwerpbestemmingsplan ging uit van verlegging van de ontsluiting en afsluiting van de Vuursteen vanaf de Kruisweg. Door ingekomen zienswijzen heeft echter een nieuwe afweging plaatsgevonden, omdat de horecaondernemers aan de Vuursteen vreesden voor negatieve gevolgen.

Uit het eerdergenoemde verkeersonderzoek blijkt dat het handhaven van de ontsluiting van het gebied via de Vuursteen een goed alternatief is, indien de realisatie van de complete ringstructuur niet mogelijk is. Derhalve is de optie voor verlegging van de ontsluiting niet meer opgenomen. Voor het handhaven van de Vuursteen als ontsluiting dienen wel verkeerskundige aanpassingen gedaan te worden. Hiervoor moet de kruising bij de Hoeksteen en de Vuursteen worden aangepast en dient hier een verkeersregelinstallatie te worden gerealiseerd. Deze maatregelen zijn nodig binnen de bestemmingslegging uit het ontwerpbestemmingsplan.

In het bestemmingsplan is voor de aansluiting van de Vuursteen op de Kruisweg en het naastgelegen bedrijfsperceel een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Hiermee zijn burgemeester en wethouders bevoegd het bestemmingsplan te wijzigen ten behoeve van de aansluiting van de Vuursteen op de Kruisweg. Hiermee kan de bestaande bocht uit de weg gehaald worden, wat de doorstroming ten goede zal komen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001_0011.jpg"

Figuur 5.1 Verkeerstructuur

Bereikbaarheid langzaam verkeer

Langs de N201 ligt een vrijliggend fietspad. Deze inrichting is conform de uitgangspunten van het concept Duurzaam Veilig. Vanuit het gebied wordt aangesloten op doorgaande fietsverbindingen in de richtingen noord-zuid en oost-west.

Bereikbaarheid openbaar vervoer

Het plangebied wordt ontsloten via de busbaan van de Zuidtangent (HOV-verbinding) die centraal door het plangebied loopt. De halte is boven de N201 gelegen. De hier halterende openbaarvervoersdiensten geven verbinding in de richtingen Nieuw-Vennep - Amsterdam Zuid WTC via Schiphol (Intercitystation) en in de richtingen Haarlem CS - Amsterdam Arena.

Eveneens zijn langs de N201 bushaltes gelegen waar de diensten in de richtingen Haarlem-Uithoorn en Hoofddorp-Schiphol halteren.