direct naar inhoud van 3.3 Provinciaal en regionaal beleid
Plan: Hoofddorp De Hoek en omgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001

3.3 Provinciaal en regionaal beleid

Structuurvisie Noord-Holland 2040 (2010)

In de structuurvisie Noord-Holland beschrijft de provincie hoe ze de veelzijdigheid van Noord-Holland wenst te bewaken en op welke manier ze met ontwikkelingen als globalisering, klimaatverandering en vergrijzing omgaat. De structuurvisie schets hoe de provincie er in 2040 moet komen uit te zien. Door de ruimtelijke ordening aan te passen waar nodig, kan met de veranderingen worden omgegaan. Daarnaast kan dit door de bestaande kwaliteiten verder te ontwikkelen.

De provincie kiest voor een beperkte uitleg van bedrijventerreinen om op die manier het landelijk gebied open en dichtbij te houden. Daarentegen wil de provincie dat er voldoende kwantitatieve en kwalitatieve ruimte beschikbaar is voor ontwikkelingen ten behoeve van de Noord-Hollandse economie. Deze uitgangspunten leiden tot optimalisatie van bestaande bedrijventerreinen, maar ook tot het zoeken naar ruimte voor nieuwe locaties.

Schipholgebonden werklocaties

De ruimte op en rondom Schiphol wordt gereserveerd voor activiteiten die goed passen in de internationaal georiënteerde, ruimtelijk-economische structuur van de Schipholregio. De ontwikkeling van Schipholgebonden werklocaties is van strategisch belang voor de metropoolregio Amsterdam en de luchthaven Schiphol. De provincie Noord-Holland streeft naar een duurzaam en onderscheidend vestigingsklimaat, zodat de regio kan concurreren met andere grootstedelijke regio's bij het aantrekken van zogenaamde internationaal-mobiele activiteiten.

Dit bestemmingsplan past binnen de beleidsuitgangspunten die in de provinciale structuurvisie zijn opgenomen ten aanzien van bedrijventerreinen. Het plangebied voorziet in nieuwe kwalitatieve bedrijfsruimte, waarbij een bestaand bedrijventerrein wordt geoptimaliseerd.

Het gehele plangebied maakt volgens de structuurvisie deel uit van vastgesteld of bestaand bedrijventerrein. De delen De Hoek Noord en het bestaande bedrijventerrein De Hoek, zijn in de structuurvisie aangeduid als Schipholgebonden bedrijven/kantoren. Dit betekent dat de ruimte op de bedrijventerreinen is gereserveerd voor activiteiten die passen in de internationaal georiënteerde, ruimtelijk-economische structuur van de Schipholregio.

De plandelen Business Garden en Kalorama zijn niet Schipholgebonden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001_0007.jpg"

Figuur 3.1 Uitsnede Provinciale Structuurvisie

Provinciale ruimtelijke verordening structuurvisie (2010)

De Provinciale ruimtelijke verordening structuurvisie van de provincie Noord-Holland geeft een beschrijving waaraan bestemmingsplannen, projectbesluiten en beheersverordeningen moeten voldoen.

Deze verordening is het aangewezen instrument als het gaat om algemene regels omtrent de inhoud van gemeentelijke bestemmingsplannen of projectbesluiten. Wel zal hierin duidelijk het provinciaal belang hiertoe naar voren moeten komen. Het uitgangspunt daarbij is dat de bevoegdheden ter doorwerking van het ruimtelijk beleid zoveel mogelijk proactief worden ingezet en het provinciale beleid daarbij zoveel mogelijk eenduidig wordt geregeld.

Het gehele plangebied is conform de verordening aangewezen als Bestaand Bebouwd Gebied. Binnen bestaand bebouwd gebied kan een bestemmingsplan voorzien in een nieuw bedrijventerrein en kantoorlocatie of een uitbreiding van een bestaand terrein voor zover deze in overeenstemming zijn met de geldende provinciale planningsopgave.

Provinciaal milieubeleidsplan

Leven in een gezonde, schone en veilige omgeving is hét uitgangspunt dat ten grondslag ligt aan dit Provinciaal Milieubeleidsplan. In dit milieubeleidsplan wordt beschreven wat de provincie gaat doen om bij te dragen aan deze langetermijnvisie.

De activiteiten in de komende vier jaar moeten er in ieder geval toe leiden dat eind 2013 overal in Noord-Holland de zogeheten basiskwaliteit is bereikt. De basiskwaliteit is vastgelegd in Europese en nationale milieunormen en regels en hangt samen met de functie van een gebied: wonen, werken of recreëren. Er zijn twee overkoepelende doelen:

  • het voorkomen van schade aan de menselijke gezondheid, dier en plant;
  • het stimuleren van duurzame ontwikkeling in Noord-Holland voor nu en in de toekomst, zonder afwenteling van de milieubelasting naar elders.

Voor de uitvoering van dit milieubeleidsplan maakt de provincie tweejaarlijkse uitvoerings- en monitoringprogramma's. Gedeputeerde Staten hebben eind 2009 het uitvoerings- en monitoringprogramma Milieu 2010-2011 vastgesteld. Door middel van het monitoringprogramma volgt de provincie de voortgang van het milieubeleid en stuurt bij waar nodig.

Ontwikkelingsbeeld Noordvleugel 2040

Doel van het Ontwikkelingsbeeld Noordvleugel 2040 is de Metropoolregio Amsterdam in de Randstad te positioneren als een belangrijke motor van de Nederlandse economie. Het Ontwikkelingsbeeld Noordvleugel 2040 is te beschouwen als de gezamenlijke input vanuit de Metropoolregio Amsterdam voor het UPR-project Randstad 2040.

De profilering van de Metropoolregio Amsterdam kent twee specifieke aspecten, te weten diversiteit en duurzaamheid. Het daartoe vasthouden aan de ruimtelijke principes van bundeling, intensivering en diversiteit is uitgangspunt voor verdere metropoolvorming.

Er worden vier cruciale inspanningen geleverd om de netwerkstad Noordvleugel door te kunnen ontwikkelen tot de Metropoolregio Amsterdam:

  • het verder intensiveren en transformeren van verstedelijkte en te verstedelijken gebieden opdat voor een metropool kenmerkende kwaliteiten worden gerealiseerd, met aandacht voor (1) een evenwichtige ontwikkeling van de diverse ontwikkelingsassen, (2) behoud van binnenstedelijke werkgelegenheid, en (3) voldoende aanbod van bedrijfslocaties bij de transformatie van werklocaties naar en met andere stedelijke functies;
  • het verbeteren van de interne en externe bereikbaarheid van de regio, door zowel de mogelijkheden van het verkeerssysteem ten volle te benutten als te investeren in adequaat metropolitaan openbaar vervoer op de schaal van de metropoolregio;
  • het zo ontwikkelen van het metropolitane landschap dat de benodigde groenblauwe kwaliteiten voor de metropool worden gerealiseerd;
  • het duurzaam en klimaatbestendig ontwikkelen van de metropoolregio Amsterdam.

De realisatie van een hoogwaardig bedrijvenpark met respect voor de aanwezige kwaliteiten op de planlocatie past in dit ontwikkelingsbeeld.

Economische Agenda 2008-2011 Noord-Holland

Uit de Economische Agenda 2008-2011 blijkt dat de provincie Noord-Holland zich sterk wil maken voor een economisch beleid gericht op een sterke economie en werkgelegenheid. Het belangrijkste knelpunt voor de economische ontwikkeling is de bereikbaarheid. Het overgrote deel van de Noord-Hollandse werkgelegenheid bevindt zich in Noord-Holland Zuid, dat deel uitmaakt van de Noordvleugel van de Randstad. Haarlemmermeer is onderdeel van de Noordvleugel.

Om de internationale concurrentiepositie te verbeteren wordt op Noordvleugelniveau ingezet op:

  • 1. het vergroten van de aantrekkingskracht op economische activiteiten met hogere toegevoegde waarde;
  • 2. het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming zowel via weg, water, spoor als door de lucht;
  • 3. het versterken van het innovatievermogen van het bedrijfsleven, zowel door meer kennis binnen te halen als de aanwezige kennis van de aanwezige kennisinstituten beter te benutten.

Uitvoeringsstrategie Platform Bedrijven en Kantoren (Plabeka, 2006)

Door de leden van het platform1, waaronder de gemeente Haarlemmermeer, is de Uitvoeringsstrategie Plabeka vastgesteld op 16 februari 2006. Het accent in de Uitvoeringsstrategie ligt bij het maken van afspraken over reductie van de planvoorraad kantoren enerzijds, en het tijdig realiseren van voldoende bedrijventerreinen in de Noordvleugel anderzijds. Daarnaast zijn door het platform afspraken gemaakt over de uitvoeringsaspecten en flankerende maatregelen. Het platform acht het noodzakelijk dat de Noordvleugelpartijen de coördinatie op het gebied van bedrijfslocaties in Plabeka-verband voor een langere periode continueren.

Plabeka II (2011)

In het voorjaar van 2011 hebben de leden van het Plabeka de afspraken uit Plabeka herijkt. Op 10 mei 2011 heeft het college van B&W van de gemeente Haarlemmermeer de gemeentelijke bijdrage aan de uitvoeringsstrategie Plabeka II vastgesteld. De programmering van het planaanbod en de bijdrage van de gemeente Haarlemmermeer binnen de regio is op 16 juni 2011 besproken in de gemeenteraad. Op 23 juni 2011 is deze vastgesteld door het Bestuurlijk Overleg PRES (Platform Regionale Economische Structuur).

 

De gemeente Haarlemmermeer zet in het kader van Plabeka II in op het creëren van een gezonde verhouding tussen vraag en aanbod van werklocaties en wil daarmee de eigen kwaliteiten als vestigingsplek versterken: lokaal 'snoeien om te bloeien'. De gemeente zet daartoe in op het faseren van 740.000 m² aan planaanbod voor kantoren ná 2040, het verplaatsen van het ontwikkelmoment van 258 ha aan planaanbod voor bedrijventerreinen naar ná 2040, de aanpak van 125.000 m² aan leegstand van kantoren tot 2020 en de herstructurering van 435 ha aan bedrijventerreinen tot 2040. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan de opgave om ook regionaal tot een beter evenwicht van werklocaties te komen.

De bijdrage van de gemeente Haarlemmermeer in Plabeka II gaat vooral in op de kwantitatieve opgave uit de uitvoeringsstrategie: de programmering van planaanbod en de bijdrage van Haarlemmermeer binnen de regio. De kwalitatieve opgave, de aanpak van de leegstand van kantoren en de herstructurering van bedrijventerreinen, wordt verder uitgewerkt in de kantoren- en bedrijvenstrategie van Haarlemmermeer (verwacht eind 2011).

De gemeentelijke inzet voor Plabeka II gaat uit van 35.000 m² kantoren in De Hoek Noord (Undercoverpark) en 19.000 m² kantoren in De Hoek West (Business Garden). Deze inzet is verwerkt in dit bestemmingsplan. Hierop wordt nader ingegaan in paragraaf 4.3.