direct naar inhoud van 2.3 Ruimtelijke structuur
Plan: Hoofddorp De Hoek en omgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001

2.3 Ruimtelijke structuur

2.3.1 Omgeving plangebied

Het plangebied ligt ten oosten van de kern Hoofddorp. Rondom Hoofddorp ligt een groene gordel met weinig bebouwing. Het plangebied maakt deel uit van een bebouwingsstrook die deze groene gordel doorsnijdt en de bebouwing van Hoofddorp en Aalsmeer verbindt.

Het plangebied maakt deel uit van de Haarlemmermeerpolder. Deze polder is in 1852 drooggelegd en vervolgens ontgonnen. De ontginningsverkaveling, die zich kenmerkt door de zeer sterke orthogonale structuur van de lange slagen langs ontginningsassen, is nog duidelijk zichtbaar in het landschap. Een opvallend landschapselement zuidwestelijk van het plangebied is de Hollandse Waterlinie.

De structuur van de omgeving van het plangebied wordt naast de polderverkaveling sterk bepaald door de aanwezigheid van de luchthaven Schiphol, ten oosten van het plangebied. Hierdoor zijn in de loop der tijd een aantal infrastructuren aangelegd, die contrasteren met de orthogonale polderstructuur en in grote mate de omgeving van het plangebied bepalen. Deze infrastructuren maken deels onderdeel uit van dit bestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001_0002.jpg"

Figuur 2.2 Ligging groter geheel

2.3.2 Plangebied

Algemeen

De hierboven beschreven orthogonale polderverkaveling is ook terug te vinden in het plangebied. Daarbij zijn met name drie landschappelijke lijnelementen te benoemen die de structuur van het plangebied bepalen. Dit betreft twee oude lijnen die terug te vinden zijn in de infrastructuur, namelijk de Kruisweg en de Rijnlanderweg. Het andere lijnelement, een voormalig spoortracé, is nog zichtbaar in de centrale ruimte op bedrijventerrein De Hoek.

afbeelding "i_NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001_0003.png"

Figuur 2.3 Historische structuur

Daarnaast hebben ook nieuwe infrastructurele lijnen hun stempel gedrukt op het karakter van het plangebied. Dit betreft de Schipholspoorlijn, de rijksweg A4 en A5 en de HOV-baan Zuidtangent.

Het plangebied bestaat uit drie hoofdelementen: bedrijventerreinen, infrastructuur en onbebouwd gebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001_0004.jpg"

Figuur 2.4 Hoofdelementen plangebied

Bedrijventerrein De Hoek

De zuidwestzijde van het plangebied bestaat uit het bedrijventerrein De Hoek. Dit terrein ligt in een strook evenwijdig aan de provincialeweg N201 en loopt ten noorden van de spoorlijn Leiden-Schiphol over in het bedrijventerrein Kalorama.

Het bedrijventerrein De Hoek is een bedrijventerrein uit de jaren '80. De hoofdopzet bestaat uit twee stroken bedrijventerrein, met daartussen een brede strook met een ontsluitingsweg, parkeerplaatsen, een fietspad, water en groen. Onder deze strook ligt een leidingtracé. Bedrijventerrein De Hoek wordt doorsneden door de busbaan van de Zuidtangent. De busbaan, die haaks op de N201 staat, staat op betonnen kolommen en ligt zo'n 5 m hoog. Ten oosten van het bedrijventerrein De Hoek zakt de baan en gaat een tunnel in.

Het bedrijventerrein De Hoek is op te delen in 4 zones die zich onderscheiden in bebouwingsvorm en oriëntatie:

  • 1. de Kruisweg en Rijnlanderweg;
  • 2. de Rijksweg;
  • 3. het middengebied;
  • 4. bedrijventerrein ten westen van de Rijnlanderweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001_0005.jpg"

Figuur 2.5 Bestaand bedrijventerrein De Hoek

  • 1. De Kruisweg en de Rijnlanderweg

De bebouwing aan de Kruisweg, een parallelweg met de N201, is georiënteerd op deze weg. De bebouwing bestaat voornamelijk uit kleine gebouwen met een bouwhoogte van circa 10 tot 12 m. De bebouwing aan de Rijnlanderweg bestond tot voor kort uit lintbebouwing van de voormalige woonkern De Hoek die ook op de weg gericht was. Deze verkaveling is in het noorden van het plangebied en ten noorden van het spoor nog aanwezig. Momenteel liggen de gronden langs de Rijnlanderweg braak. Op de hoek van de Kruisweg en de Rijnlanderweg wordt een hotel gerealiseerd worden met een bouwhoogte van circa 45 m. Aan de Rijnlanderweg zal verder een parkeerplaats en een gebouwde parkeervoorziening worden gerealiseerd.

  • 2. De Rijksweg

Deze bebouwing oriënteert zich voornamelijk op de rijksweg en bestaat uit solitaire gebouwen met een grotere bouwhoogte op een ruime kavel met een plaatselijk groen karakter. Door de individuele bebouwing, met enkele hoge reclamemasten en reclame-uitingen op de gevels, profileert het bedrijventerrein zich hier aan de passerende automobilist.

  • 3. Het middengebied

De bebouwing in het middengebied bestaat voornamelijk uit grote bedrijfshallen afgedekt met een plat dak. De bouwhoogte bedraagt ongeveer 10 m. Er is sprake van een hoog bebouwingspercentage. Het middengebied wordt doorsneden door de brede centrale ontsluitingszone. Deze zone, die op de plek ligt van een oorspronkelijke dijk, heeft een groen karakter.

  • 4. Ten westen van de Rijnlanderweg

Het terrein ingesloten tussen de Rijnlanderweg en de spoorlijn ligt momenteel voor een groot gedeelte braak. Aan de Rijnlanderweg staat een voormalige woning met daarachter een bedrijfsgebouw. Daarnaast ligt aan de Rijnlanderweg nog het bedrijf AAR met twee bedrijfshallen. Aan de spoorlijn zijn de eerste gebouwen van de ontwikkeling Business Garden gerealiseerd. Deze gebouwen zijn zo'n 25 m hoog en vormen daarmee een hoogteaccent. Bovendien wordt een visuele relatie gelegd met Kalorama.

afbeelding "i_NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001_0006.jpg"

Figuur 2.6 Foto's bestaande situatie

Bedrijventerrein Kalorama

Kalorama is aangesloten op bedrijventerrein De Hoek via de Kruisweg, die parallel aan de N201 onder het spoor doorgaat en aantakt op de Weg om de Noord. Een aftakking ontsluit de bedrijfspercelen. Het terrein kenmerkt zich door de bebouwing, die geclusterd is op de achterterreinen. Het terrein ervoor is groen ingericht waardoor dit terrein een groen karakter heeft.

Poldergebied

Het noordoostelijke deel van het plangebied bestaat uit agrarisch gebied. Dit gebied wordt doorsneden door de snelwegen A4 en A5 die hier samenkomen bij het knooppunt De Hoek. De oostzijde van dit onbebouwd gebied bestaat uit een driehoek tussen bedrijventerrein De Hoek, het spoor en de rijksweg. Dit gebied wordt doorsneden door het tracé van de Zuidtangent, die hier vanuit het zuiden naar het maaiveld zakt en in het noorden in een tunnel verdwijnt. In dit deel is de oorspronkelijke polderverkaveling nog zichtbaar in de waterlopen.

Rijkswegen A4/A5 en Schipholspoorlijn

De infrastructurele elementen van de rijksweg A4/A5 en de Schipholspoorlijn drukken zowel ruimtelijk als functioneel hun stempel op het plangebied. Het plangebied is goed en snel ontsloten door de aanwezigheid van deze infrastructuur, maar heeft ook te maken met de barrièrewerking die uitgaat van dergelijke brede infrastructuren.