Plan: | De Entree |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP9080003-0002 |
Inleiding
Het plangebied maakt deel uit van de ontwikkeling van het plan De Entree. Deze ontwikkeling betreft de realisatie van een gemengde woonwijk, met naast woningen ook een aantal andere functies, waaronder kantoren, horeca, detailhandel en onderwijs.
De Entree bestaat uit twee rechthoekige deelgebieden die worden doorsneden door de Amerikaweg. Deze deelgebieden hebben een structuur van gesloten bouwblokken met in het midden van de deelgebieden een langgerekt rechthoekig waterbassin. De waterbassins scheiden de bouwblokken die grenzen aan de Schipholweg en de bouwblokken die grenzen aan de Boerhaavelaan. Ook zorgen zij voor samenhang tussen het westelijke en het oostelijke deel van De Entree.
Door de gesloten bouwblokken met hofjes in het bouwblok is aansluiting gezocht bij de Haarlemse binnenstedelijke bouwstructuren en de typische Haarlemse hofjesstructuur. Gesloten bouwblokken zorgen voor een heldere scheiding tussen de openbare straat en het besloten privéterrein. Doordat de bouwblokken ruim zijn opgezet, ontstaat er een krappere openbare ruimte. Deze past binnen de sfeer en stedenbouwkundige structuur van de Haarlemse binnenstad. Tussen de gesloten bouwblokken wordt het Haarlemse binnenstedelijke karakter verder versterkt door de toepassing van intieme kleinschalige straten.
Optimalisatie
In 2010 is gezocht naar een stedenbouwkundige optimalisatie van het plan, waarbij is gezocht naar het versterken en verbeteren van de woonkwaliteit, zonder het karakteristieke stedelijke karakter van het gebied te verliezen. Hierbij is gekeken naar voorbeelden van grondgebonden binnenstedelijke woonmilieus. Hieruit blijkt dat de introductie van kleine voortuintjes, geveltuintjes en zogenoemde 'margestroken' kunnen zorgen voor een groen-stedelijk karakter.
Verder is geconstateerd dat de woonkwaliteit van de Boerhaavelaan onder druk staat door het daar aanwezige brede wegprofiel. Weliswaar bestaat de wens het profiel op termijn aan te passen en een beter verblijfsklimaat te creëren, maar nu dient te worden uitgegaan van de huidige situatie. De verkeersweg vraagt hier om een extra bufferzone.
Uitwerking
In de optimalisatie van het stedenbouwkundig plan is voor de woningen aan de Boerhavelaan ingezet op voortuinen met een diepte van 2,5 m. Deze stedelijke voortuin biedt ruimte aan erkers of veranda's en creëert afstand tot de weg, waardoor een betere woonkwaliteit gerealiseerd kan worden.
In de zijstraten zijn door de beperkte ruimte, weinig mogelijkheden voor de introductie van meer groenvoorzieningen. Een mogelijkheid voor extra groen is het aanbrengen van gevelbeklimmende planten, waardoor ondanks de beperkte ruimte wel een groenstedelijk karakter kan worden gerealiseerd.
In het binnengebied, rond het bassin, bleek er ondanks de aanwezige kwaliteit van de waterpartij, behoefte aan stedelijk groen om de hardheid en de stenigheid hier te verzachten. Daarom is hier een margestrook van 1 m voor de gevels geïntroduceerd, die met een afwijkende bestrating uitgevoerd zal worden. Door een individuele invulling van deze strook met bankjes, planten of erkers van maximaal 40 cm diep, krijgt het gebied een kleinstedelijk karakter.
Ontwikkeling
Om de bovenstaande optimalisatie mogelijk te maken, dienen de bouwblokken W7 en W8 2,5 m naar het noorden verschoven te worden. In de vrijgekomen strook worden tuinen aangelegd. Hierdoor wordt de openbare ruimte tussen de bouwblokken en het bassin smaller. Omdat bovendien een margestrook geïntroduceerd wordt, die de bouwblokken een groen aanzicht geeft, wordt het gebied tussen de margestrook en de groenstrook bij het bassin te smal voor de aanleg van een weg. Daarom wordt de beoogde groenstrook tegen het bassin bij de openbare ruimte betrokken en bestemd als Verkeer - Verblijfsgebied. Om alsnog een groene overgang naar het bassin te garanderen, wordt de inrichting van de bassinkade nader bestudeerd. Hierop wordt nader ingegaan in paragraaf 5.11.