direct naar inhoud van 6.5 Luchtvaartlawaai en andere aspecten Schiphol
Plan: Haarlem 023
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.641386200-0002

6.5 Luchtvaartlawaai en andere aspecten Schiphol

Beleid/normstelling

Luchthavenindelingbesluit

Het rijksbeleid ten aanzien van de toekomstige ontwikkeling van Schiphol is geformuleerd in de Wet Luchtvaart (gewijzigd op 20 februari 2003). De gewijzigde Wet Luchtvaart vormt de grondslag voor twee uitvoeringsbesluiten: het Luchthavenverkeerbesluit en het Luchthavenindelingbesluit (Lib). Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen dienen in overeenstemming te zijn met het Luchthavenindelingbesluit.

De ruimtelijke consequenties van de gewijzigde Wet Luchtvaart worden weergegeven in het Luchthavenindelingbesluit. In dit Besluit worden ten aanzien van Schiphol beperkingengebieden weergegeven met betrekking tot de aspecten externe veiligheid, geluidsbelasting, hoogte en de vogelaantrekkende werking. Daarnaast is voor de omgeving van Schiphol, in verband met isolatieverplichtingen voor woningen, de 26 LAeq-nachtcontour van belang (zoals opgenomen op de tekening 19-572 'Geluidscontouren aanwijzing S5P (vijfbanenstelsel), 26 LAeq, d.d. 01-10-1996').

Nota Ruimte

In de Nota Ruimte wordt aangegeven dat Schiphol voor de toekomst ruimte nodig heeft om uit te breiden. Derhalve is op een PKB-kaart de zogenoemde 20 Ke-contour opgenomen. Ke staat voor Kosteneenheden, een manier om de geluidsbelasting van de luchtvaart te meten. Binnen de 20 Ke-contour mogen geen nieuwe uitleglocaties12 ten behoeve van woningbouw worden ontwikkeld. Herstructurering en intensivering in bestaand gebouwd gebied (het zogenoemde 'bestaand stedelijk gebied 2000') zijn binnen de 20 Ke-contour wel mogelijk. Revitalisering, herstructurering en transformatie van bestaande woon- en werkgebieden is volgens de Nota cruciaal om de gestelde ruimtelijke doelen te kunnen bereiken.

Onderzoek

Luchthavenindelingbesluit

Uit de overzichtskaarten bij het Lib blijkt dat binnen het plangebied een hoogtebeperking geldt. De maximale bouwhoogte verloopt van 45 m in het oosten van het plangebied tot circa 70 m in het westen van het plangebied. In het plan wordt ter plaatse van het bouwblok W6 een toren gerealiseerd van maximaal 15 bouwlagen. De maximale bouwhoogte is vastgelegd op 50 m. Hiermee wordt voldaan aan het Lib. De overige bebouwing voldoet ruimschoots aan deze norm. De maximale bouwhoogte voor alle bebouwing is vastgelegd in de planregels.

Tevens is het plangebied gelegen binnen het beperkinggebied voor vogelaantrekkende functies. Aangezien binnen het plangebied geen vogelaantrekkend grondgebruik voorkomt (zoals bedoelt in artikel 2.2.3 van het Lib), levert dit aspect geen beperkingen op voor de vaststelling van het bestemmingsplan. Verder gelden op grond van het Lib geen beperkingen binnen het gebied.

Nota Ruimte

Het plangebied ligt niet binnen de 20 Ke-contour uit de Nota Ruimte. Derhalve gelden er wel hoogtebeperkingen voor de inrichting van het plangebied.

Conclusie

Op grond van het Lib geldt er binnen het plangebied een hoogtebeperking. De maximale hoogte van gebouwen wordt vastgelegd in de planregels.