Plan: | Centrum |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0381.BP2009B006001-va01 |
Beleid en normstelling
Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door de Wet milieubeheer, hoofdstuk 5, titel 5.2 luchtkwaliteitseisen (ook wel de Wet luchtkwaliteit genoemd). De Wm bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijn stof, lood, koolmonoxide en benzeen. Hierbij zijn in de ruimtelijke ordeningspraktijk langs wegen vooral de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijn stof (jaar- en daggemiddelde) van belang. De grenswaarden van de laatstgenoemde stoffen zijn in tabel 4.3 weergegeven. De grenswaarden gelden voor de buitenlucht, met uitzondering van een werkplek in de zin van de Arbeidsomstandighedenwet.
Tabel 4.3 Grenswaarden maatgevende stoffen Wm
stof | toetsing van | grenswaarde | geldig | ||
stikstofdioxide (NO2) 1) | jaargemiddelde concentratie | 60 µg/m³ | 2010 tot en met 2014 | ||
jaargemiddelde concentratie | 40 µg/m³ | vanaf 2015 | |||
fijn stof (PM10) 2) | jaargemiddelde concentratie | 40 µg/m³ | vanaf 11 juni 2011 | ||
24-uurgemiddelde concentratie | max. 35 keer p.j. meer dan 50 µg/m³ | vanaf 11 juni 2011 |
1. De toetsing van de grenswaarde voor de uurgemiddelde concentratie NO2 is niet relevant aangezien er pas meer overschrijdingsuren dan het toegestane aantal van 18 per jaar zullen optreden als de jaargemiddelde concentratie NO2 de waarde van 82 µg/m3 overschrijdt. Dit is nergens in Nederland het geval.
2. Bij de beoordeling hiervan blijven de aanwezige concentraties van zeezout buiten beschouwing (volgens de bij de Walk behorende Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007)
Bij de vaststelling van een bestemmingsplan moet rekening worden gehouden met de grenswaarden die worden gesteld aan de luchtkwaliteit. Daarnaast wordt in het kader van een goede ruimtelijke ordening, vanuit het oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens, rekening gehouden met de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied.
Besluit niet in betekenende mate
In het Besluit nibm en de bijbehorende regeling is bepaald in welke gevallen een plan of project vanwege de beperkte gevolgen voor de luchtkwaliteit niet aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst. Dit kan het geval zijn wanneer een plan of project een effect heeft van minder dan 3% van de jaargemiddelde grenswaarde NO2 en PM10.
Besluit gevoelige bestemmingen
Volgens het Besluit gevoelige bestemmingen is de vestiging van een nieuwe gevoelige bestemming niet zonder meer mogelijk op een locatie die (gedeeltelijk) binnen 300 m vanaf de rand van een rijksweg is gelegen, dan wel binnen 50 m vanaf de rand van een provinciale weg, en waar sprake is van een (dreigende) overschrijding van de grenswaarde voor fijn stof of stikstofdioxide. De vestiging van een dergelijke bestemming is alleen mogelijk indien dit niet leidt tot een toename van het aantal ter plaatse verblijvende personen.
Onderzoek
Het voorliggende is voornamelijk consoliderend van aard. Voor de ontwikkeling aan de Torenlaan-Prinsenstraat is een afzonderlijke ruimtelijke onderbouwing opgesteld (zie bijlage 14) waar onderzoek is gedaan naar de luchtkwaliteit ter plaatse.
In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt in dit bestemmingsplan inzicht gegeven in de luchtkwaliteit langs enkele maatgevende wegen in en om het plangebied. Het luchtkwaliteitsonderzoek is opgenomen in bijlage 10. Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van de verkeersgegevens die zijn opgenomen in de paragraaf verkeer. In de verkeersprognoses voor 2020 zijn de ontwikkelingen in en om het plangebied verwerkt.
Uit het luchtkwaliteitsonderzoek blijkt dat in 2010 en 2020 ruimschoots aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit wordt voldaan. Uit de Rapportages Luchtkwaliteit 2007 tot en met 2010 blijkt tevens dat zich in die jaren binnen het plangebied en in de directe omgeving daarvan geen overschrijdingen hebben voorgedaan van de grenswaarden voor stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10). Daarnaast bestaan er in Bussum geen plannen die mogelijk leiden tot een overschrijding van de grenswaarden. Vanwege de afname van de achtergrondconcentraties als gevolg van maatregelen op nationaal niveau zullen zich in de toekomst ook geen overschrijdingen voordoen.
Conclusies
Uit het luchtkwaliteitsonderzoek dat is opgenomen in bijlage 10 blijkt dat direct langs maatgevende wegen in het plangebied wordt voldaan aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit. Aangezien langs de maatgevende wegen wordt voldaan zal dit ook elders in het plangebied het geval zijn omdat concentraties van luchtverontreinigende stoffen afnemen naarmate de afstand tot de weg toeneemt. Vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit is er sprake van een goed woon- en leefklimaat, de Wet luchtkwaliteit staat de uitvoering van het plan niet in de weg.