direct naar inhoud van 4.5 Horeca
Plan: Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0381.BP2009B006001-va01

4.5 Horeca

Beleid en regelgeving

Bij de aanwezigheid van horecavoorzieningen is het van belang dat ter plaatse van woningen een goed woon- en leefklimaat kan worden gerealiseerd en dat horecavoorzieningen op een gewenste locatie hun bedrijf kunnen uitoefenen. Vergelijkbaar met de zonering van bedrijfsactiviteiten wordt daarbij gebruikgemaakt van een (Bussumse) Staat van Horeca-activiteiten (SvH). De SvH bestaat uit een lijst van horeca-activiteiten die is gerangschikt naar mate van hinderlijkheid waarbij vooral is gekeken naar het aspect geluidshinder en de verkeersaantrekkende werking van de onderscheiden categorieën. Per gebied wordt vastgesteld welke categorie van horecavoorzieningen toelaatbaar wordt geacht. De Staat is opgenomen in bijlage 2 van de regels. Voor een nadere toelichting op de regeling van Horecavoorzieningen met de Staat van Horeca-activiteiten wordt verwezen naar bijlage 1 van de toelichting.

Onderzoek

In het centrum van Bussum bevinden zich verscheidene horecavoorzieningen en wordt de concentratie van horeca ook wenselijk geacht. In dit bestemmingsplan zijn horeca-activiteiten uit categorie 1 en 2 zijn toegestaan. Dat is in overeenstemming met de recent vastgestelde nota 'horecabeleid Bussum 2009-2013' waarin binnen de winkelgebieden en de gebieden die van regionale betekenis zijn, horeca tot en met categorie 1 en 2 van de Bussumse Staat van Horeca-activiteiten algemeen toelaatbaar wordt geacht. Het gaat hierbij om horecabedrijven zoals een broodjeszaak, lunchroom, cafetaria, ijssalon of een koffiebar, maar ook om restaurants.

Het voorgaande is in dit bestemmingsplan vertaald door horeca uit categorie 1 en 2 ter plaatse van het kernwinkelgebied en de aanloopstraten algemeen toe te staan. Bestaande horecavestigingen uit een hogere categorie dan de algemene toelaatbaarheid worden mogelijk gemaakt via een specifieke horecabestemming. Dit houdt in dat ter plaatse het bestaande bedrijf is toegestaan, maar dat bij vertrek van dit bedrijf uitsluitend eenzelfde soort bedrijf dan wel een bedrijf uit ten hoogste categorie 2 is toegestaan. Ook worden er in het horecabeleid in de winkelgebieden en de gebieden van regionale betekenis mogelijkheden geboden voor enkele 'zwaardere' horecavestigingen. Omdat een nadere afweging hierbij noodzakelijk is (ligging, aantal, enzovoorts) en om overconcentratie te voorkomen, worden deze mogelijkheden niet rechtstreeks geboden, maar middels een uitzondering (afwijkingsbevoegdheid) mogelijk gemaakt.

Conclusie

De bestaande Horeca-inrichtingen in het plangebied zijn geïnventariseerd en ingeschaald volgens de Staat van Horeca-activiteiten (zie bijlage 5). Voor de horecabedrijven die niet in de algemeen toelaatbare categorie ( 1 en 2) vallen is een specifieke aanduiding opgenomen. Geconcludeerd wordt dat er ter plaatse van woningen sprake zal zijn van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat dat past bij het gebied. Het aspect horeca en milieuhinder staat de uitvoering van het plan niet in de weg.