direct naar inhoud van 17.5 Artikelgewijze toelichting
Plan: Bestemmingsplan Kop Zuidas
Plannummer: W0903BPTGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.W0903BPTGST-OH01

17.5 Artikelgewijze toelichting

Algemeen

De plankaart is de kaart waarop door middel van letters, cijfers, lijnen en aanduidingen het toegestane gebruik van de gronden en de mogelijke bouwhoogtes/volumes staan aangegeven. De kaart heeft, in samenhang met de regels, een juridisch bindend karakter.

Als ondergrond is een recente topografische kaart gehanteerd. Daarmee kan exact worden bepaald waar het plan is gelegen en hoe begrenzingen lopen. Om de goede leesbaarheid van de analoge plankaart te waarborgen is gekozen voor een schaal van 1:1000. De kaarten zijn voorts voorzien van een legenda en een noordpijl. Het plangebied van het bestemmingsplan is aan de hand van een plangrens (bolletjeslijn) op de plankaart weergegeven.

Dit bestemmingsplan is gericht op de ontwikkeling van het gebied. Daarom is tevens een kadastrale kaart in het bestemmingsplan opgenomen.

De regels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken:

  • a. Hoofdstuk 1: inleidende regels; met daarin definities en de wijze van meten en berekenen.
  • b. Hoofdstuk 2: bestemmingsregels; die het hart van ieder bestemmingsplan vormen. Ze zijn opgebouwd uit een bestemmingsomschrijving, waarin een omschrijving wordt gegeven van de aan de grond toegekende functies. De hoofdfuncties worden als eerste genoemd. Verder kunnen in de bestemmingsomschrijving ook impliciet bij de bestemming behorende functies worden genoemd ("met de daarbij behorende"), bijvoorbeeld erf, paden, toegangswegen etc. Per bestemming worden bouwregels gegeven, waarin voor alle bouwwerk en de van toepassing zijnde bouwbepalingen worden geregeld. Waar nodig worden specifieke gebruiksregels gegeven. Daarin kunnen aanvullingen of afwijkingen van de algemene gebruiksregels worden gegeven.
  • c. Hoofdstuk 3: algemene regels; deze hebben betrekking op in beginsel alle voorafgaande regels. Hierbij gaat het onder meer om de anti-dubbeltelbepaling, algemene gebruiksregels, algemene bouwregels algemene ontheffingsbevoegdheid.
  • d. Hoofdstuk 4: overgang- en slotregels.

De regels in hoofdstuk 1 en de algemene regels in hoofdstuk 3 gelden voor het bestemmingsplan als geheel. Zij werken door in de diverse bestemmingen.

Artikel 1 Begrippen

Artikel 1 geeft, in alfabetische volgorde, een omschrijving van een aantal begrippen dat in de regels wordt gebruikt. Hiermee wordt formeel vastgelegd wat wel en niet onder het betreffende begrip moet worden verstaan. Dit artikel is dus primair bedoeld om begrippen duidelijk te begrenzen en niet om de gedachten achter de gebruikte termen uit te leggen. Daarvoor is juist deze toelichting bedoeld. In deze toelichting worden gehanteerde begrippen waar nodig uitgelegd. De gehanteerde omschrijving van de begrippen komt overeen met de wijze waarop deze in andere actuele Amsterdamse (grootstedelijke) bestemmingsplannen wordt omschreven.

Artikel 2 Wijze van meten

Met dit artikel wordt aangegeven op welke wijze moet worden beoordeeld in hoeverre een initiatief past binnen de minima en maxima die in de overige regels worden aangegeven.

Artikel 3 Cultuur en Ontspanning

Binnen de bestemming Cultuur en Ontspanning is geregeld dat er een muziektheater met een congrescentrum, horeca in de vorm van café's en restaurants, en kantoren mogen worden gerealiseerd. Het oppervlak van het (muziek)theater, het congrescentrum en de horeca gezamenlijk mag maximaal 20.000 m2 bedragen.

Hoewel er een concreet bouwplan ligt met een inmiddels onherroepelijk geworden bouwvergunning voor het muziektheater is gekozen voor een flexibele bouwregeling, zonder dat exacte bouwcontouren zijn opgenomen. Ten aanzien van parkeren is geregeld dat gebouwde parkeervoorzieningen uitsluitend onder maaiveld mogen worden gerealiseerd. Hiervoor geldt een binnenplanse ontheffingsmogelijkheid in die zin dat binnen dit bestemmingsvlak ook een bovengrondse gebouwde parkeervoorziening wordt toegestaan. Voorwaarde is wel dat deze visueel van de openbare ruimte niet als zodanig herkenbaar is.

Voor de toelaatbaarheid van functies wordt met betrekking tot milieuhinder overeenkomstig artikel 18van de regels tevens getoetst aan de Staat van Inrichtingen (zie paragraaf 17.3).

Verder dient de horeca georiënteerd te zijn op het plein, ten behoeve van de levendigheid van het plein. Binnen het totaal van bovengenoemde 20.000 m2 bvo mag de horeca maximaal 2.500 m2 bvo beslaan. Ook het totaal aan kantoren is gemaximaliseerd, tot 5.000 m2.

Artikel 4 Gemengd-1

Binnen de bestemming gemengd-1 wordt voorzien in een mengvorm van verschillende functies. Hoofdzakelijk gaat het om kantoren, wonen en maatschappelijke dienstverlening, met daarbij meer publiekgerichte voorzieningen zoals detailhandel, consumentverzorgende en zakelijke dienstverlening en horeca. Ook zijn bedrijven toegestaan. Deze publiekgerichte voorzieningen dienen georiënteerd dienen te zijn op het plein, teneinde een levendig plein te realiseren. De betreffende functies mogen in principe uitsluitend worden gerealiseerd in de eerste bouwlaag. In specifieke gevallen kan van dit laatste vereiste worden afgeweken middels een binnenplanse ontheffing.

Binnen de woonfunctie is praktijk- of vrije beroepsuitoefening aan huis toegestaan, mits deze ondergeschikt is aan de woonfunctie.

Op de plankaart zijn de maximaal toelaatbare bouwhoogtes en bebouwingspercentages opgenomen. Daaraan zijn vanuit stedenbouwkundig oogpunt specifieke voorwaarden gesteld.

Voor de kavels die grenzen aan het bestaande woonblok Oldambtstraat - Westerwoldestraat geldt dat aan dat woonblok grenzende zijde een oplopende bouwhoogte kent, te beginnen met een goothoogte van maximaal 15 meter, via een dakhelling van maximaal 45 graden oplopend naar 18 meter. Het gaat om een maximale dakhelling. Er mag ook sprake zijn van een getrapte bouwhoogte, te beginnen bij 15 meter, na drie meter oplopend naar 18 meter.

Binnen het gebied waarop een specifieke bouwaanduiding is opgenomen zijn daaraan vanuit stedenbouwkundig oogpunt specifieke voorwaarden gesteld. Tot een hoogte van 18 meter geldt daar zoals op de plankaart is aangegeven een bebouwingspercentage van 100% (basisvolume). Vanaf 18 meter mag slechts 15% van het betreffende vlak worden bebouwd tot de maximale toegestane bouwhoogte van 28 meter (topvolume). Elk afzonderlijk topvolume mag een maximale footprint hebben van 400 m2. Er mogen maximaal twee topvolumes worden gerealiseerd. Op onderstaande figuur is een en ander schematisch weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.W0903BPTGST-OH01_0014.jpg"

Figuur 15: toelichtende figuur volumeopbouw

Om te voldoen aan het gestelde in de Wet geluidhinder is met betrekking tot bebouwing voor geluidgevoelige functies een aantal regels opgenomen (zie verder paragraaf 17.4).

Ten aanzien van parkeren is geregeld dat gebouwde parkeervoorzieningen uitsluitend onder maaiveld mogen worden gerealiseerd. Ondergrondse parkeervoorzieningen zijn niet binnen alle ten behoeve van Gemengd-1 bestemde gronden toegestaan. Ondergrondse parkeervoorzieningen zijn uitsluitend toegestaan:

  • binnen het meest noordelijk gelegen bestemmingsvlak (aan de Pres. Kennedylaan), met een maximum van één bouwlaag,
  • en in het bestemmingsvlak gelegen ten oosten van het plein, grenzend aan de gronden binnen de bestemming Verkeer met de aanduiding 'parkeergarage', met een maximum van drie bouwlagen.

Voor de toelaatbaarheid van functies wordt met betrekking tot milieuhinder overeenkomstig artikel 18van de regels tevens getoetst aan de Staat van Inrichtingen (zie paragraaf 17.3).

Artikel 5 Gemengd-2

Binnen de bestemming gemengd-2 wordt hoofdzakelijk voorzien in kantoren en maatschappelijke dienstverlening, met uizondering van geluidsgevoelige functies. De mogelijkheid van maatschappelijke dienstverlening is hoofdzakelijk opgenomen om vestiging van de ZMOK-school binnen een deel van deze gronden mogelijk te maken. Aangezien het een geluidsgevoelige functie betreft is voor die locatie waar in mogelijke vestiging van de ZMOK-school wordt voorzien opgenomen dat onderwijs wel is toegestaan, onder voorwaarde dat de bebouwing voorzien dient te zijn van dove gevels. Nu nog niet duidelijk is waar deze zou moeten komen, is deze flexibilieit opgenomen. Overigens wordt deze ruimte tevens geboden binnen de bestemming gemengd-4. Gezien het kantoorvolume dat op deze locatie wordt voorzien is een verlevendiging van het maaiveld wenselijk. Om die reden zijn publiekgerichte voorzieningen toegestaan, met gezamenlijk een maximaal oppervlak van 500 m2. Deze beperking in metrage is opgenomen om het zwaartepunt van de publiekgerichte voorzieningen binnen het gehele plangebied rond het plein te leggen. De betreffende functies mogen in principe uitsluitend worden gerealiseerd in de eerste bouwlaag. In specifieke gevallen kan van dit laatste vereiste worden afgeweken middels een binnenplanse ontheffing.

Op de plankaart zijn de maximaal toelaatbare bouwhoogtes en bebouwingspercentages opgenomen. Daaraan zijn vanuit stedenbouwkundig oogpunt specifieke voorwaarden gesteld.

Voor het gehele bestemmingsvlak geldt tot een hoogte van 18 meter het op de plankaart aangegeven bebouwingspercentage van 100% (basisvolume).

Vanaf 18 meter mag 50% van het bestemmingsvlak worden bebouwd (topvolume). Elk afzonderlijk topvolume mag een maximale footprint hebben van 1300 m2. Binnen het gehele bestemmingsvlak mogen maximaal drie topvolumes worden gerealiseerd tot de op de plankaart aangegeven bouwhoogte. Voor het vlak met de specifieke bouwaanduiding -1 is dat maximaal 68 meter. Voor het deel met de specifieke bouwaanduiding -2 is dat 90 meter.

In dat laatste vlak met de specifieke bouwaanduiding-2 geldt echter vanaf een bouwhoogte van 68 meter nog een aantal beperkende regels. Er mag dan nog slechts met footprint van 900m2 worden doorgebouwd tot de maximale bouwhoogte van 90 meter. Dit mag maximaal gebeuren in de vorm van één topvolume.

Ten aanzien van parkeren is geregeld dat gebouwde parkeervoorzieningen binnen het hele bestemmingsvlak, maar uitsluitend onder maaiveld mogen worden gerealiseerd.

Om te voldoen aan het gestelde in de Wet geluidhinder is met betrekking tot bebouwing voor geluidgevoelige functies een aantal regels opgenomen (zie verder paragraaf 17.4).

Voor de toelaatbaarheid van functies wordt met betrekking tot milieuhinder overeenkomstig artikel 18van de regels tevens getoetst aan de Staat van Inrichtingen (zie paragraaf 17.3).

Artikel 6 Gemengd-3

Binnen de bestemming gemengd-3 wordt hoofdzakelijk voorzien in kantoren. Daarnaast worden ook hier meer publiekgerichte voorzieningen zoals detailhandel, consumentverzorgende en zakelijke dienstverlening en horeca, met daarbij tevens bedrijven. Deze publiekgerichte voorzieningen dienen georiënteerd te zijn op hetzij de Europaboulevard, hetzij het plein. De betreffende functies mogen in principe uitsluitend worden gerealiseerd in de eerste bouwlaag. In specifieke gevallen kan van dit laatste vereiste worden afgeweken middels een binnenplanse ontheffing.

Op de plankaart zijn de maximaal toelaatbare bouwhoogtes en bebouwingspercentages opgenomen. Daaraan zijn vanuit stedenbouwkundig oogpunt specifieke voorwaarden gesteld. Zo is een regeling opgenomen ten aanzien van de breedte en/ of hoogte van onderdoorgangen.

Ten aanzien van parkeren is geregeld dat gebouwde parkeervoorzieningen binnen het gehele bestemmingsvlak maar uitsluitend onder maaiveld mogen worden gerealiseerd.

Om te voldoen aan het gestelde in de Wet geluidhinder is met betrekking tot bebouwing voor geluidgevoelige functies een aantal regels opgenomen (zie verder paragraaf 17.4).

Voor de toelaatbaarheid van functies wordt met betrekking tot milieuhinder overeenkomstig artikel 18van de regels tevens getoetst aan de Staat van Inrichtingen (zie paragraaf 17.3).

Artikel 7 Gemengd-4

Binnen de bestemming gemengd-4 wordt voorzien in wonen en maatschappelijke dienstverlening. De mogelijkheid van maatschappelijke dienstverlening is hoofdzakelijk opgenomen om vestiging van de ZMOK-school binnen deze gronden mogelijk te maken. Nu nog niet duidelijk is waar deze zou moeten komen, is deze functionele flexibiliteit opgenomen. Overigens wordt ruimte voor vestiging van de ZMOK-school tevens geboden binnen de bestemming gemengd-2.

Binnen de woonfunctie is praktijk- of vrije beroepsuitoefening aan huis toegestaan, mits deze ondergeschikt is aan de woonfunctie.

Op de plankaart zijn de maximaal toelaatbare bouwhoogtes en bebouwingspercentages opgenomen. Daaraan zijn vanuit stedenbouwkundig oogpunt specifieke voorwaarden gesteld. Binnen de plandelen waarvoor op de plankaart specifieke bouwaanduiding zijn opgenomen zijn vanuit stedenbouwkundig oogpunt specifieke voorwaarden gesteld.

Voor het gebied met een specifieke bouwaanduiding-1 geldt tot een hoogte van 18 meter zoals op de plankaart is aangegeven een bebouwingspercentage van 100% (basisvolume).

Voor de kavel die grenst aan de Zuidelijke Wandelweg geldt dat de noordzijde van de bebouwing een oplopende bouwhoogte kent, te beginnen met een goothoogte van maximaal 15 meter, via een dakhelling van maximaal 45 graden oplopend naar 18 meter. Het gaat om een maximale dakhelling. Er mag ook sprake zijn van een getrapte bouwhoogte, te beginnen bij 15 meter, na drie meter oplopend naar 18 meter. Deze strook mag eveneens voor 100 % worden bebouwd.

Vanaf 18 meter mag slechts 15% van het betreffende vlak worden bebouwd tot de maximale toegestane bouwhoogte van 28 meter (topvolume). Elk afzonderlijk topvolume mag een maximale footprint hebben van 400 m2. Er mogen maximaal twee topvolumes worden gerealiseerd.

Voor het gebied met een specifieke bouwaanduiding-2 geldt tot een hoogte van 28 meter zoals op de plankaart is aangegeven een bebouwingspercentage van 100% (basisvolume). Vanaf 18 meter mag slechts 15% van het betreffende vlak worden bebouwd tot de maximale toegestane bouwhoogte van 40 meter (topvolume). Elk afzonderlijk topvolume mag een maximale footprint hebben van 400 m2. Er mogen maximaal drie topvolumes worden gerealiseerd.

Ten aanzien van parkeren is geregeld dat gebouwde parkeervoorzieningen deze binnen het gehele bestemmingsvlak maar uitsluitend onder maaiveld mogen worden gerealiseerd. De maximale diepte bedraagt één bouwlaag.

Om te voldoen aan het gestelde in de Wet geluidhinder is met betrekking tot bebouwing voor geluidgevoelige functies een aantal regels opgenomen (zie verder paragraaf 17.4).

Voor de toelaatbaarheid van functies wordt met betrekking tot milieuhinder overeenkomstig artikel 18van de regels tevens getoetst aan de Staat van Inrichtingen (zie paragraaf 17.3).

Artikel 8 Maatschappelijk-1

Binnen de bestemming Maatschappelijk-1 is hoofdzakelijk maatschappelijke dienstverlening voorzien. Het gaat om de vestiging van het ROC. Daarbij zijn, in principe ondersteunend aan de onderwijsfunctie, commerciële voorzieningen toegestaan tot een gezamenlijk maximum van 10.300 m2. Dit houdt verband met de activiteiten die het ROC wenst uit te voeren. Als onderdeel van het opleidingenaanbod is het de bedoeling praktijkonderricht te geven voor o.a. de horeca. Ook wordt uitgegaan van aan de onderwijsfunctie gerelateerde detailhandel en dienstverlening (zie ook paragraaf 4.1.4). Het maximaal toelaatbaar metrage detailhandel is, om te voorkomen dat er een grote zelfstandige detailhandelscluster zal ontstaan, daarbij verder ingeperkt tot 5.000 m2. De betreffende functies mogen in principe uitsluitend worden gerealiseerd in de eerste en tweede bouwlaag. In specifieke gevallen kan van dit laatste vereiste worden afgeweken middels een binnenplanse ontheffing.

Het stadsdeel Zuideramstel heeft verzocht binnen de bestemming Maatschappelijk-1 tevens 'kantoren' toe te staan. Dit in verband met de aanstaande samenvoeging van een aantal stadsdelen, en de daarmee samenhangende ruimtevraag. De functie stadsdeelkantoor zal deels passen binnen de functie maatschappelijke 'dienstverlening'. Voor zover dit niet het geval is, kan vestiging worden mogelijk gemaakt middels het toestaan van de functie 'kantoren'. Omdat hiermee uitsluitend vestiging van (delen van) het stadsdeelkantoor is beoogd, is ervoor gekozen dit te regelen middels een binnenplanse ontheffing, onder voorwaarde dat de ontheffing wordt verleend ten behoeve van het stadsdeelkantoor. De toepasbaarheid is gemaximaliseerd op 5.000 m2 brutovloeroppervlak. De ontheffing leidt er niet toe dat het totaal te realiseren volume toeneemt.

Voorzien wordt in het (ondergronds) herplaatsen van een binnen het plangebied aanwezige nutsvoorziening van ca. 400 m2.

Op de plankaart zijn de maximaal toelaatbare bouwhoogtes en bebouwingspercentages opgenomen. Het totale programma binnen deze gronden mag maximaal 40.000 m2 bruto vloeroppervlak bedragen.

Ten aanzien van parkeren is geregeld dat gebouwde parkeervoorzieningen uitsluitend zijn toegestaan binnen het bestemmingsvlak dat is gelegen aan de Europaboulevard. Verder dienen ze onder maaiveld te worden gerealiseerd. De maximale diepte bedraagt twee bouwlagen.

Voor de toelaatbaarheid van functies wordt met betrekking tot milieuhinder overeenkomstig artikel 18van de regels tevens getoetst aan de Staat van Inrichtingen (zie paragraaf 17.3).

Artikel 9 Maatschappelijk-2

De bestemming Maatschappelijk-2 heeft uitsluitend betrekking op de synagoge en het omliggend terrein.

Voor de toelaatbaarheid van functies wordt met betrekking tot milieuhinder overeenkomstig artikel 18van de regels tevens getoetst aan de Staat van Inrichtingen (zie paragraaf 17.3).

Artikel 10 Verkeer-1

In de bestemming Verkeer-1 wordt de regeling opgenomen ten aanzien van de gronden die bedoelt zijn voor gebruik als wegen, fiets- en voetpaden, maar ook als openbare ruimte. De breedte is gemaximaliseerd op twee rijstroken. Overigens zullen de wegen in het plangebied grotendeels een 30 km/u regime kennen.

Verder is binnen deze gronden een aanduiding 'plein' opgenomen op het plein. Deze gronden dienen ook als zodanig te worden ingericht.

Omdat het binnen deze gronden is toegestaan parkeerplaatsen te realiseren, is een verwijzing opgenomen naar artikel 18. Het aantal parkeerplaatsen in het bestemmingsplangebied is gelimiteerd, om de verkeersaantrekkende werking van een groter aantal parkeerplaatsen te voorkomen. Ten aanzien van parkeren is verder geregeld dat gebouwde parkeervoorzieningen uitsluitend zijn toegstaan binnen de gronden die daartoe zijn aangeduid, en uitsluitend onder maaiveld mogen worden gerealiseerd tot een maximale diepte van twee bouwlagen.

Artikel 11 Verkeer-2

In de bestemming Verkeer-2 wordt het gebruik ten behoeve van voet- en fietspaden, verblijfsgebied en openbare ruimte geregeld. Het meest belangrijke onderscheid ten aanzien van de bestemming Verkeer-1 is dat binnen deze gronden straten en wegen niet worden mogelijk gemaakt. Verder zijn binnen deze gronden geen ondergrondse parkeervoorzieningen en kiosken toegestaan.

Artikel 12 Water

De Kleine Wetering wordt verbreed met een natte, natuurlijke zone. Daarbinnen wordt nieuw water en groen aangelegd. Omdat dit in een grillige vorm zal plaatsvinden is de natuurlijke zone bestemd als Water, met als mogelijkheid dat een deel daarvan (60%) als groen wordt ingericht. Daarbinnen zijn tevens voetpaden en vlonders toegestaan.

Artikel 13 Leiding-Gas

Voor een deel van het plangebied geldt een dubbelbestemming ter bescherming van de daar gelegen aardgasleiding. Deze dubbelbestemming is primair ten opzichte van de overigens geldende bestemmingen.

Artikel 14 Waarde-Archeologie

Daar waar mogelijk sprake is van archeologische waarden is een dubbelbestemming met daarin een regeling ter bescherming van mogelijke archeologische waarden voor enerzijds het bouwen en anderzijds het roeren van grond zonder dat sprake is van bouwen. Dit laatste in de vorm van een aanlegvergunningstelsel. Een dubbelbestemming legt beperkingen op aan de onderliggende (hoofd)bestemmingen. Zij gaat vóór de onderliggende bestemming, wat betekent dat de bepalingen van de bestemming uitsluitend van toepassing zijn, voor zover zij niet strijdig zijn met de bepalingen van de dubbelbestemming. Dit artikel vloeit voort uit de verplichting die de in 2007 in werking getreden Wet op de Archeologische Monumentenzorg oplegt ten aanzien van de bescherming van archeologische waarden. Dit stelsel beoogt te voorkomen dat de te beschermen archeologische waarden teloor gaan. Conserveren in de bodem staat hierbij voorop, maar ook het doen van opgravingen is een mogelijkheid om archeologische waarden zeker te stellen. Burgemeester en wethouders verlenen de vereiste aanlegvergunning indien dit zich verdraagt met de mogelijk aanwezige te beschermen waarden. In de praktijk komt het er veelal op neer dat de aanlegvergunning kan worden verleend indien het noodzakelijke archeologisch onderzoek voorafgaand aan de werkzaamheden is afgerond.

Artikel 15 Waterstaat-Waterkering

Zoals in paragraaf 12.1.3 beschreven loopt er een waterkering door het gebied. Op de plankaart is deze met een dubbelbestemming weergegeven. ten aanzien van het bouwen wordt een aantal restricties gegeven. Hoofdzaak is dat het waterkerend vermogen van de gronden niet mag worden aangetast.

Artikel 16 Antidubbeltelbepaling

Deze bepaling vormt evenals de overgangsbepaling een van de "standaardregels" die het Bro als verplicht op te nemen bepaling in een bestemmingsplan voorschrijft en komt dus geheel overeen met de tekst uit het Bro. Het moet verhinderen dat bouwpercelen, die slechts voor een bepaald deel mogen worden bebouwd, later alsnog kunnen worden volgebouwd. Nadat een eerste bouwwerk is gerealiseerd, moet deze bepaling voorkomen dat het overgebleven open terrein opnieuw als het totale bouwperceel kan worden beschouwd.

Artikel 17 Algemene bouwregels

Dit artikel maakt bepaalde, kleine overschrijdingen van bestemmingsvlakgrenzen en bebouwingsregels mogelijk zonder een ontheffingsprocedure. In het verleden waren voor zulke geringe overschrijdingen wel ontheffingsprocedures nodig. Maar in de praktijk bleken de in dit artikel opgesomde overschrijdingen altijd een ontheffing te krijgen. Daarom zijn ze in dit bestemmingsplan mogelijk gemaakt "bij wijze van recht". Dat komt de helderheid vooraf ten goede en kan de proceduredruk verminderen.

Artikel 18 Algemene gebruiksregels

In artikel 18 is een aantal algemeen geldende regels opgenomen.

In dit artikel is in aanvulling op het algemene gebruiksverbod in de Wet ruimtelijke ordening een aantal specifieke activiteiten uitgezonderd.

In dit artikel is ook de regeling inzake de Staat van Inrichtingen opgenomen (zie ook paragraaf 17.3). Deze 'Staat van Inrichtingen' maakt als bijlage deel uit van de regels van dit bestemmingsplan. Er is een ontheffingsbepaling opgenomen voor bedrijfssoorten die niet in de Staat van Inrichtingen voorkomen. Voorwaarde voor zo'n ontheffing is dat het bedrijf ten hoogste een vergelijkbare milieubelasting heeft als andere bedrijven die in dat bestemmingsvlak zijn toegestaan en wél bekend zijn in de Staat van Inrichtingen. Ook in het kader van de vergunning cq melding op grond van de Wet Milieubeheer kunnen eisen worden worden gesteld met betrekking tot aanvullende voorzieningen in de bedrijfsvoering.

Verder is in dit artikel een aantal regels gesteld ten aanzien van de toelaatbare programma's per functie. De beperkingen zijn in dit algemeen van toepassing zijnde artikel opgenomen omdat ze betrekking hebben op meerdere bestemmingen.

Allereerst is gesteld dat het maximaal programma van alle functies bij elkaar opgeteld 230.450 m2bedraagt.

Binnen het totale plangebied mag maximaal 60.000 m2 worden ingevuld met woonfuncties. Uitgaande van een gemiddelde woningomvang van 125 m2 is het aantal woningen tevens gemaximaliseerd op 480. Dit correspondeert met het aantal woningen waarvoor hogere grens waarde Wet geluidhinder is verleend.

Ook de hoeveelheid kantoorfuncties is beperkt. In de planvorming werd uitgegaan van 78.000 m2kantoren. Dit was echter exclusief de bij het (muziek)theater voorziene kantoorontwikkeling. Er is geen planologische noodzaak (of nut) daartussen onderscheid te maken. Om die reden is de kantoorontwikkeling die binnen de bestemming Cultuur en Ontspanning was voorzien opgenomen binnen het maximaal toelaatbaar kantoormetrage. Dat is daarmee gesteld op 83.000 m2brutovloeroppervlak. Om uit te sluiten dat het maximaal toelaatbaar kantoormetrage uitsluitend binnen de bestemmingen Gemengd-1 en Gemengd-3 wordt gerealiseerd is het daar toegestane programma gemaximaliseerd op 38.000 m2 gezamenlijik. Hiermee wordt gewaarboorgd dat ook binnen de gronden met de bestemming Gemengd-4 kantoorontwikkeling mogelijk is.

Binnen de bestemmingen Gemengd-1, Gemengd-2, Gemengd-3 en Gemengd-4 wordt in beperkte mate voorzien in publiektrekkende functies. Het gaat daarbij om bedrijven, detailhandel, consumentverzorgende en zakelijke dienstverlening en horeca (cafés, restaurants, en binnen de bestemmingen Gemengd-1 en Gemengd-3 ook hotelfuncties). Deze functies zijn binnen deze vier bestemmingen gemaximaliseerd tot 29.000 m2. Daarbij geldt dat de hotelfunctie in totaal maximaal 15.000 m2 mag beslaan, en detailhandel 1.000 m2. Detailhandel kent binnen deze vier bestemmingen bovendien een maximaal oppervlak per vestiging van 250 m2.

Tot slot wordt in artikel 18 een aantal regels gesteld met betrekking tot parkeren.

Artikel 19 Algemene ontheffingsregels

Met dit voorschrift kunnen Burgemeester en wethouders ontheffing verlenen van onderdelen van bestemmingsbepalingen, mocht dat in die bepalingen zelf niet geregeld zijn. Bedoeld worden onder meer bepalingen over specifieke doeleinden zoals antennes, liftopbouwen en overschrijding van bouw- of bestemmingsgrenzen. De overschrijdingen gaan in dit geval verder dan de in artikel 17 opgenomen mogelijkheden en maken een afwegingsmoment noodzakelijk. Een ontheffing kan echter nooit zover gaan dat de bestemming wordt veranderd.

Voor de gronden met de bestemming Gemend-2 is ten aanzien van een aantal binnenplanse ontheffingsmogelijkheden binnen het maatvoeringsvlak met een bouwhoogte van maximaal 90 meter een uitzondering gemaakt. Dit vanwege de maximaal toelaatbare bouwhoogten welke hier gelden vanwege het Luchthavenindelingsbesluit.

Daarnaast is een algemene ontheffingsregel opgenomen die het mogelijk moet maken de nu reeds in het plangebied aanwezige tafeltennisvereniging te herplaatsen.

Artikel 20 Algemene wijzigingsregels

Hierbinnen is een wijzigingsbevoegheid opgenomen ten behoeve van vestiging van een hotel binnen de bestemming Gemengd-2, onder voorwaarde dat de mogelijkheid tot vestiging van een hotel binnen de bestemmingen gemengd-1 en gemengd-3 komt te vervallen.

Artikel 21 Algemene procedureregels

Bij de toepassing van (binnenplanse) ontheffingen en het stellen van nadere eisen, zoals bedoeld in artikel 3.6 Wet ruimtelijke ordening, dient aan belanghebbenden de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen te worden geboden. Hiertoe wordt in artikel 21 een procedure voorgeschreven.

Bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheid, zoals bedoeld in artikel 3.6 Wet ruimtelijke ordening, wordt de zogeheten uniforme openbare voorbereidingsprocedure, zoals geregeld in Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht direct bij wet voorgeschreven.

Artikel 22 Overige regels

In de regels wordt een enkele keer verwezen naar andere wettelijke regelingen. Landelijke wettelijke regelgeving kan gedurende de looptijd van het bestemmingsplan veranderen. Om die reden wordt in dit artikel aangegeven dat daar waar wordt verwezen naar landelijke wettelijke regelingen, die regelingen zijn bedoeld zoals deze luidden op het moment waarop het ontwerp bestemmingsplan ter visie is gelegd.

Artikel 23 Overgangsrecht

In dit artikel zijn overgangsregels opgenomen, die evenals de anti-dubbeltelregel behoren tot de standaardregels uit het Bro.

Artikel 24 Slotregel

De slotregel ten slotte geeft de officiële benaming van dit bestemmingsplan weer alsmede de datum van vaststelling door de gemeenteraad.

Bijlage 1 Staat van inrichtingen

In de regels is als bijlage een Staat van inrichtingen opgenomen. In artikel 18 wordt naar deze Staat verwezen.