Plan: | Gershwin |
---|---|
Plannummer: | W0902BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.W0902BPGST-OH01 |
Fietsparkeren
In de openbare ruimte van het plangebied is zeer beperkt ruimte voor fietsrekken. Het realiseren van voldoende inpandige fietsenstallingen voor bewoners, werknemers, studenten en bezoekers is daarom essentieel. Waar mogelijk en noodzakelijk worden voor bezoekers fietsrekken in de openbare ruimte geplaatst. Met name in de buurt van de openbaarvervoer-voorzieningen wordt in de openbare ruimte rekening gehouden met het plaatsen van fietsrekken.
De stallingen moeten voldoen aan het PvE stedelijke fietsenstallingen, belangrijke elementen hieruit zijn:
Autoparkeren
Om alle voorziening in de Zuidas goed bereikbaar te houden is het noodzakelijk om, naast goede voorzieningen voor openbaar vervoer en langzaam verkeer, het aantal autoverplaatsingen zo beperkt mogelijk te houden. Een strikt parkeerbeleid draagt bij aan het beperken van het aantal autoverplaatsingen.
De uitgangspunten van de Zuidas voor parkeren gelden ook voor het plangebied Gershwin. Voor kantoren geldt een norm van 1 parkeerplaats per 250 m² bvo. Voor woningen geldt een norm van 1,25 parkeerplaats per woning (inclusief bezoekersparkeren). Dit komt overeen met 1 parkeerplaats per 100 m² bvo. Voor het aantal parkeerplaatsen voor voorzieningen wordt in Gershwin maatwerk gehanteerd.
Een voorbeeld van maatwerk is de parkeeroplossing die is gehanteerd voor de blokken Wonen-4, Gemengd-2 en Gemengd-4 die samen Amsterdam Symphony vormen. Amsterdam Symphony is een complex aan gebouwen dat vele functies combineert. Voor de voorzieningen in dit blok is een norm van 1 parkeerplaats per 100m2 bvo.gehanteerd. Het hotel is een bijzondere functie waarbij gekeken is naar de aard van het hotel en de goede ligging ten opzichte van het openbaarvervoersknooppunt Amsterdam Zuid. Voor het hotel is een norm van 1 parkeerplaats per kamer gehanteerd.Voor de in Amsterdam Symphony aanwezige woningen is niet afgeweken van de gewone norm.
De gemeenteraad van Amsterdam heeft bij het vaststellen van de Visie Zuidas 2009 de ambitie vastgesteld om het parkeerareaal in de Zuidas met 20% gefaseerd te reduceren. Nader onderzoek moet uitwijzen op welke wijze dit mogelijk te maken is. Dit zal niet per deelproject maar Zuidasbreed bekeken worden.
In 2011 is de parkeernota Zuid opgesteld door de stadsdeelraad van stadsdeel Zuid. De nota zal eind 2011 door het gemeentebestuur worden behandeld. Deze nota is ook van toepassing op de Zuidas. In deze nota is onder meer het beleid ten aanzien van parkeervergunningen gereguleerd.