direct naar inhoud van 5.3 Verkeersmodel Westelijke Tuinsteden 2006
Plan: Osdorperweg e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.Q0906BPSTD-VG02

5.3 Verkeersmodel Westelijke Tuinsteden 2006

Het Verkeersmodel Westelijke Tuinsteden is een locatiemodel waarin het verkeersbeeld van de vier tuinsteden, te weten stadsdeel Osdorp, stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer, stadsdeel Bos en Lommer en stadsdeel Slotervaart voor de huidige en toekomstige situatie is beschreven. Om te beginnen is de huidige situatie voor de Westelijke Tuinsteden beschreven. Deze situatie is met behulp van tellingen en socio-economische gegevens op het niveau van 2005 gebracht. Vanuit de huidige situatie zijn de prognosejaren 2010, 2015 en 2020 opgesteld. Voor elk prognosejaar is een zogenaamde autonome en een plansituatie berekend.

In de autonome situaties zijn de wijzigingen in de infrastructuur en het beleid volgens plan doorgevoerd. In de omgeving van de Westelijke Tuinsteden zijn de ontwikkelingen in de socio-economische gegevens opgenomen. Voor het studiegebied, de vier stadsdelen, zijn socio-economische gegevens gelijk gehouden met de huidige situatie. In de plansituaties zijn veranderingen in de socio-economische gegevens meegenomen zoals deze bij de verschillende projecten zijn verondersteld. De autonome situatie zal in praktijk nooit voorkomen, deze wordt echter wel gebruikt om het effect van de te realiseren projecten aan te tonen. Voor de huidige situatie en de zes prognosesituaties zijn de verkeersbeelden bepaald en in deze rapportage opgenomen. Aan de hand van de verkeersintensiteiten en de omgevingskenmerken zijn de externe effecten op luchtkwaliteit berekend. Voor fijnstof en stikstofdioxide is een effectenoverzicht gegeven en zijn de kaarten in deze rapportage opgenomen.

Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan kan gebruik worden gemaakt van het Verkeersmodel Westelijke Tuinsteden om de verkeerseffecten van bijvoorbeeld nieuwbouwontwikkelingen te beoordelen, rekening houdend met toekomstige bevolkingsgroei, woon- werkverkeer, infrastructuurontwikkelingen e.d.. Hiervoor is al beschreven dat het bestemmingsplan Osdorperweg geen nieuwbouwontwikkelingen bevat en ook geen mogelijkheden die leiden tot een wezenlijke toename van het verkeer. Ook ontwikkelingen elders (bijvoorbeeld de aanleg Westrandweg) zijn niet van dien aard dat voor de Osdorperweg en omgeving wezenlijke veranderingen zijn voorzien die nopen tot nader onderzoek.