direct naar inhoud van 5.2 Beschrijving
Plan: Osdorperweg e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.Q0906BPSTD-VG02

5.2 Beschrijving

De Osdorperweg is de belangrijkste weg in het gebied. Het is een lokale gebiedsontsluitingsweg, maar wordt veelvuldig gebruikt als (sluip)route tussen de N200 (Haarlemmerweg) en Amsterdam West. Onlang is de aansluiting op de Haarlemmerweg in Halfweg verbeterd waardoor de sluiproute nog aantrekkelijker is geworden. Bij een onderzoek naar de selectieve toegang Osdorperweg bleek dat tijdens de spitsuren soms wel bijna de helft van het verkeer, doorgaand verkeer was (Onderzoek selectieve toegang Osdorperweg, Goudappel Coffeng, 12 januari 2005.

De Osdorperweg is hoofdzakelijk een 50 kilometerweg, maar het stuk door het oude dorp is een 30 kilometerzone. Op delen van de weg wordt veel harder gereden waardoor de verkeersveiligheid van met name voetgangers en fietsers in het geding is.
De Osdorperweg behoort bovendien tot het Hoofdnet Fiets van de stad Amsterdam.
De weg is gelegen op een smalle veendijk waar de bebouwing op sommige plaatsen vlak langs de weg is gesitueerd. Daardoor is de breedte van de weg beperkt en is de weg ook niet geschikt voor zwaar vrachtverkeer. De weg wordt echter wel veelvuldig gebruikt door vrachtverkeer naar de bedrijven langs de Osdorperweg.
De herinrichting van de weg (met aangegeven fietsstrook) en de verkeersmaatregelen (30 km met plateau, drempels) zullen de verkeersveiligheid van met name fietsers ten goede komen. Dit geldt ook voor het nieuwe fietspad van de Nico Broekhuysenweg naar Halfweg langs de Bovensloot van de Osdorperweg.
De aanleg van laarzenpaden door de Osdorper Binnenpolder Zuid en de Osdorper Bovenpolder, en de aanleg van een fietspad over een deel van de Wijsentkade (van Raasdorperweg richting Halfweg), zullen niet tot een groei van autoverkeer leiden. De paden sluiten aan op wandel- en fietspaden in de omgeving en de gebruikers van deze paden komen lopend of met de fiets. Het is niet de verwachting dat ze met de auto naar het gebied komen om van daaruit te gaan fietsen of wandelen. Reden hiervoor is dat niet wordt voorzien in parkeergelegenheid ten behoeve van de recreatieve routes.

In het bestemmingsplan zijn mogelijkheden opgenomen voor de uitoefening van stadslandbouw. Dat houdt in dat de boeren in het gebied naast of in plaats van voedselproductie 'groene diensten' gaan aanbieden voor een regionale markt. Groene diensten kunnen liggen op het gebied van welzijn en zorg (bijvoorbeeld zorgboerderijen), recreatie en toerisme, huisverkoop/kwaliteitsvoedsel en natuur-, landschaps- en milieudiensten (natuurbeheer, waterberging). In de regels is het begrip stadslandbouw als volgt beschreven:'Agrarisch natuurbeheer in combinatie met groene dienstverlenende nevenactiviteiten die inspelen op natuur- en landschapsbeheer in het open veenweidegebied van de Osdorper Binnenpolder Zuid of de Osdorper Bovenpolder en/of die inspelen op de recreatieve landschapsbeleving van deze polders en/of die inspelen op voedselproductie, waarbij tenminste 10% van de inkomsten uit agrarische activiteiten moeten voortkomen.

Voorbeelden van stadslandbouw zijn:

  • natuur- en landschapsbeheer;
  • natuur- en milieueducatie;
  • dierverzorging en moestuinieren;
  • een kinderboerderij, een kaasboerderij, een zorgboerderij (zonder overnachtingsmogelijkheden) of andere boerderijvorm waarbij educatie over het agrarische bedrijf, landschap en natuur centraal staan;
  • schoolwerktuinen;
  • recreatieve activiteiten die inspelen op agrarisch natuurbeheer en/of het polderlandschap zoals bijvoorbeeld een boerenspeel-, sport- en/of doetuin, een speel-, sport- of doetuin;
  • jeugd-, kinder- en naschoolseopvang, waarbij het actief bezig zijn met dierverzorging, natuur- en landschapsbeheer en voedselproductie onderdeel is van de activiteiten;
  • horeca die mede gericht is op bewustwording van de voedselproducerende functie van de agrarische sector en/of de recreatieve functie van polderlandschap, zoals de verwerking van streekeigenproducten (vergeten groenten) en/of een theetuin.
  • In het kader van de stadslandbouw is de verkoop van agrarische producten en/of de verkoop van producten gerelateerd aan natuur- en milieueducatie toegestaan.

Onder stadslandbouw worden geen maneges en productiegerichte paardenhouderijen gerekend. Wel toelaatbaar is een ruiterpaden gerichte paardenhouderij, een pensionstal, privéstal, paardenmelkerij en stalhouderij.

Ook grootschalige functies zoals tuincentra, congrescentrum en grootschalige leisureachtige functies zoals bijvoorbeeld de voormalige Flevohof zijn niet toelaatbaar.'.

Daartoe zijn in het gebied 7 voormalige agrarische bouwkavels aangewezen voor de ontwikkeling van stadslandbouw. Het gaat om bestaande bouwpercelen. Uitbreiding van deze percelen is niet voorzien. Verder is stadslandbouw ook in de bestaande kassengebieden toegestaan.

In die zin is de introductie van stadslandbouw een verbreding van de bestaande agrarische gebruiksmogelijkheden op bestaande bouwpercelen. Voor de introductie van stadslandbouw zijn dus geen nieuwe bouwpercelen gecreëerd. In die zin zal de stadslandbouw dan ook niet leiden tot wezenlijk meer verkeer in het gebied van de Osdorperweg.

Dat neemt niet weg dat een stadslandbouw initiatief wel extra verkeer met zich mee kan brengen. Bij een zorgboerderij bijvoorbeeld zullen de cliënten dagelijks met busjes worden gebracht en gehaald. De schaal van deze voorzieningen zal echter beperkt zijn omdat ze zijn aangewezen op de bestaande bouwkavel (uitbreiding van het bouwkavel is niet mogelijk). Bovendien zullen deze voorzieningen in de plaats komen van de bestaande functies die ook verkeer aantrekken. Als een bloemenkweker zijn activiteiten deels naar stadslandbouw verplaatst, zal het verkeer dat de bloemenkwekerij genereerde teruglopen en worden vervangen door stadslandbouwverkeer. Voor zover de stadslandbouw al extra verkeer met zich meebrengt zal dat deels ook een verschuiving van verkeer zijn en leidt dat niet tot een wezenlijke toename van het verkeer.

Verder is in de planregels van het bestemmingsplan vastgelegd dat parkeren op eigen terrein moet worden opgelost. Voor de stadslandbouwfuncties wordt daarbij gebruik gemaakt van de landelijk geldende parkeernormen. Dat betekent dat een stadslandbouwfunctie alleen toelaatbaar is als er op eigen erf voldoende parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Daarmee is een grootschalige stadslandbouwfunctie met grote verkeersaantrekkende werking niet haalbaar.

De aard en de schaal van de stadslandbouw in het gebied van de Osdorperweg en omgeving (groene dienstverlening gericht op voedselproductie, milieu-educatie, en natuur- en landschapsbeheer op bestaande bouwkavels) maken geen grootschalige functies met grote verkeersaantrekkende werking mogelijk.

Gelet op de aard van de stadslandbouwfunctie, de omvang van de mogelijkheden en het wegvallen van bestaande verkeersstromen, zal de introductie van stadslandbouw niet tot een wezenlijke toename van autoverkeer leiden. De bestaande wegenstructuur heeft voldoende capaciteit om het verkeer als gevolg van nieuwe stadslandbouwinitiatieven te verwerken.

Indien van een stadslandbouw initiatief wel het nodige extra verkeer is te verwachten, zal met parkeernormen, milieunormen en eventuele verkeersmaatregelen naar een maatoplossing moeten worden gezocht.