direct naar inhoud van 4.2 Stedenbouwkundige aspecten
Plan: Bestemmingsplan Hamerstraatgebied
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.N1002BPSTD-OH01

4.2 Stedenbouwkundige aspecten

Bouwvolume
Het toegestane programma per kavel wordt beperkt door de floorspace-index (fsi). De floorspace-index geeft per (kadastraal) perceel aan hoe groot het brutovloeroppervlak van de gebouwen mag zijn. Een maximum 1 betekent bijvoorbeeld dat het totale brutovloeroppervlak per perceel net zo groot mag zijn als het oppervlak van het perceel. Als bijvoorbeeld 1/3 van het perceel wordt bebouwd, zijn maximaal 3 bouwlagen toegestaan. De huidige fsi in het gebied is circa 0,8. De nieuwe maximale fsi tussen 2 en 3 geeft dus voldoende ruimte voor verdere intensivering. Omdat er expliciet niet gekozen is voor transformatie naar een hoogstedelijk gebied met een aanzienlijk woonbouwprogramma, zouden hogere dichtheden onlogisch zijn.

Bouwhoogte
De maximale bouwhoogte in het Hamerstraatgebied wordt, tenzij anders aangegeven, 30 meter. Een inmiddels gebruikelijke en veel voorkomende bouwhoogte aan zowel de Noordelijke als de Zuidelijke IJ-oever.

Om tot een zo optimaal mogelijke bezonning te komen, moeten de hoogten van straatwanden zich verhouden tot de breedte van de straat. Er wordt gerekend met een bezonningshoek van 45 graden. Bij straten met een smaller profiel dan 30 meter kan in de tweede linie (terugliggend) tot aan de maximale bouwhoogte gebouwd worden. Grenzend aan kwetsbare achtertuinen van bestaande woningen is deze regel ook van toepassing.

Conform het Investeringsbesluit wordt in het bestemmingsplan een aantal zoekgebieden aangegeven waar hoogbouwaccenten tot 45 dan wel 60 meter mogelijk zijn. In hoofdstuk 15 wordt ingegaan aan hoogbouwaspecten.

Openbare ruimte
De openbare ruimte kent een heldere opbouw. In het Investeringsbesluit worden maatregelen voorgesteld die bijdragen aan de transformatie naar een geïntensiveerd stedelijk gemengd bedrijventerrein.

Voor de herontwikkeling van het Hamerstraatgebied zijn geen randvoorwaardelijke investeringen in de openbare ruimte nodig. De huidige infrastructuur is geschikt en voldoende voor een groter en gevarieerder programma. Alleen de capaciteit van de rotonde Meeuwenlaan dient eventueel aangepast te worden, zie hiervoor hoofdstuk 5 Verkeer en parkeren.

Bij de overige ingrepen ligt de nadruk op het in stand houden en verbeteren van de bereikbaarheid, waardoor de levendigheid in het plangebied toeneemt. Hierbij zijn twee ambities van belang.

  • Het realiseren van een openbare langzaam verkeersroute in oost-west richting, zo dicht mogelijk langs het IJ heeft hoge prioriteit. Hierdoor wordt het gebied beter toegankelijk, wordt onderdeel van het stedelijk (recreatief) netwerk en wordt recht gedaan aan de politieke ambitie van het realiseren van een route langs het IJ.
  • Daarnaast wordt een route in de tweede lijn gerealiseerd: in het gedempt Hamerkanaal, in combinatie met zoveel als mogelijk visuele en fysieke verbindingen naar aantrekkelijke plekken aan het IJ.

Hiervoor zijn enkele ingrepen noodzakelijk.

  • Realiseren van een voet- fietsbrug over het Motorkanaal: een stalen, beweegbare en eenvoudig te openen brug die het functioneren van de jachthaven niet belemmert. Visueel en fysiek moet duidelijk zijn dat de brug op afroep te openen is voor zeiljachten. De positionering van de brug vraagt nader onderzoek, een positionering zo dicht mogelijk bij het IJ heeft de voorkeur. Wachtende schepen met bestemming jachthaven mogen het scheepvaartverkeer in het IJ niet hinderen.
  • Openbare kade langs het Motorkanaal op het Storkterrein.
  • Realiseren fietsstroken in de Aambeeldstraat en in het Gedempt Hamerkanaal; eventueel in combinatie met het omzetten van de zuidelijke haaksparkeerstrook naar een breed trottoir.
  • Creëren van een openbaar toegankelijke route over het Hoyer-terrein.
  • Op de Johan van Hasseltweg en de G.T. Ketjenweg markeren van fietsstroken als in het Gedempt Hamerkanaal.
  • Boardwalk in het IJ tussen de Boorstraat en het Hoyerterrein.

Verdere ambities van de gemeente zijn gericht op de herinrichting van waardevolle plekken aan het IJ. Zo wordt onder meer een watertrap / steiger gerealiseerd bij de Johan van Hasseltkanaal en een houten steiger tussen kop water en het plein voor de Goudfazant. Hiernaast zijn ook ingrepen voorgesteld ter verbetering van de presentatie en het entree van het gebied; zoals herinrichting van de zuidelijke strook van de Meeuwenlaan en continuering van bomenlanen in het Gedempt Hamerkanaal en de Johan van Hasseltweg. Tot slot wordt nog reservering gemaakt voor straatmeubilair: banken, fietsnietjes etc.

De maatregelen in de openbare ruimte worden qua omvang en prioritering aangepast aan de ruimte voor kostenverhaal gebaseerd op het te realiseren programma.