direct naar inhoud van 5.5 Geluid
Plan: Schellingwoude
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.N0805BPSTD-OH01

5.5 Geluid

5.5.1 Normstelling en beleid

Geluidshinder kan ontstaan door verschillende activiteiten. In de Wet geluidhinder (Wgh) en de Wet milieubeheer (Wm) zijn geluidsnormen opgenomen voor wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en industrielawaai. Deze normen geven de hoogst acceptabele geluidsbelasting bij geluidsgevoelige functies zoals woningen.
Bij het bepalen van de maximaal toegestane geluidsbelasting maakt de Wet onderscheid tussen bestaande situaties en nieuwe situaties. Nieuwe situaties zijn nieuw te bouwen geluidsgevoelige functies of nieuwe geluidhinder veroorzakende functies.

Met het inwerkingtreden van de Crisis en Herstel Wet (CHW) is het door wijziging van de Wgh mogelijk om voor situaties die betrekking hebben op industrielawaai en wegverkeerslawaai ook hogere waarden vast te stellen (en te toetsen) in de procedure voor een uitwerking- of wijzigingsplan. In het geval dat er geen hogere waarde wordt vastgesteld bij het moederplan kan worden volstaan met een meer globale akoestische beschouwing waarin in ieder geval wordt onderbouwd dat de gewenste wijzigings- en/of uitwerkingsbevoegdheid akoestisch mogelijk is.

5.5.2 Toetsing en uitgangspunten bestemmingsplan

In het navolgende wordt nader ingegaan op de aspecten industrielawaai, railverkeerslawaai en wegverkeerslawaai.

5.5.2.1 Industrielawaai

Op grond van artikel 40 Wgh moet een geluidszone worden vastgesteld rond industrieterreinen waar inrichtingen zijn gevestigd die 'in belangrijke mate geluidshinder kunnen veroorzaken'. Dit zijn inrichtingen en bedrijven als aangewezen in bijlage I, onderdeel D van het Besluit omgevingsrecht (Stb. 2010, nr. 143), de zogenaamde grote lawaaimakers. Dergelijke inrichtingen worden geacht zoveel lawaai te (kunnen) veroorzaken, dat de wijde omgeving ervan zeer zwaar belast wordt.

Het westelijk deel van Schellingwoude valt binnen de geluidszone van 50 dB(A) van Albemarle (voormalig AKZO, stadsdeel Noord). De huidige geluidszone van Albemarle is op de verbeelding weergegeven. Binnen deze geluidszone vinden geen nieuwe ontwikkelingen plaats, de bestaande bebouwing blijft gehandhaafd. Om deze reden bestaat er geen aanleiding tot het uitvoeren van een akoestisch onderzoek.

In het bestemmingsplan 'Zeeburg/Schellingwoude' lag een gedeelte van het plangebied nog binnen de geluidscontour behorende bij het gezoneerde industrieterrein 'Oostelijk Havengebied-Zeeburg'. Met het onherroepelijk worden van de facetherziening zonebesluit 'Oostelijk Havengebied-Zeeburg' (3 september 2010) is deze geluidszone voor dit bestemmingsplan opgeheven.

In het kader van industrielawaai zijn geen belemmeringen te constateren voor het bestemmingplan 'Schellingwoude'.

5.5.2.2 Railverkeerslawaai

Het plangebied ligt niet binnen een geluidscontour afkomstig van een spoorweg, zodat voor dit aspect geen toetsing aan de Wgh behorende besluiten nodig is.

In het kader van railverkeerslawaai zijn geen belemmeringen te constateren voor het bestemmingsplan 'Schellingwoude'.

5.5.2.3 Wegverkeerslawaai

Op grond van artikel 74 Wgh bevinden zich van rechtswege langs alle wegen geluidszones waarbinnen de geluidsbelasting vanwege de weg aan het gestelde in de wet dient te worden getoetst. Dit geldt niet voor wegen:

  • die zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied of;
  • waarvoor een maximumsnelheid van 30 km per uur geldt.

De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken.

Tabel Breedte van geluidszones langs autowegen

Aantal rijstroken   geluidszones buitenstedelijk gebied   geluidszones stedelijk gebied  
Weg met één of twee rijstroken   250 meter   200 meter  
Weg met drie of vier rijstroken   400 meter   350 meter  
Weg met vijf of meer rijstroken   600 meter   -  

Bron: artikel 74 Wet geluidhinder

Geluidsgevoelige bouw   Voorkeursgrenswaarde dB(A)   Maximaal toelaatbare geluidsbelasting dB(A)   Maximaal toelaatbare geluidsbelasting dB(A)  
  Buitennorm   Buitennorm   Binnennorm  
Woning   48   63   33  
Scholen a   48   63   28 (theorielokalen)  
      33 (vaklokalen)  
Medische voorzieningen b   48   63   28 (onderzoeks- en behandelruimten)  
      33 (huisvesting, recreatie- en conversatieruimten)  

a basisscholen, scholen voor voortgezet onderwijs, instellingen voor hoger beroepsonderwijs inclusief gymnastieklokalen
b algemene, categorale en academische ziekenhuizen, evenals verpleeghuizen en andere gezondheidsgebouwen

Een belangrijk deel van Schellingwoude valt binnen de geluidszone van de ringweg A10 en de Zuiderzeeweg. Binnen deze geluidszones worden niet direct nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen toegestaan. De bestaande bebouwing mag gehandhaafd blijven.

Woonschepen
In dit bestemmingsplan worden, in tegenstelling tot het oude bestemmingplan, ligplaatsen voor woonschepen positief bestemd. Ligplaatsen voor woonschepen zijn mogelijk in de bestemming 'Water - 1' ter plaatse van de aanduidingen. Formeel zijn woonschepen geen geluidsgevoelige objecten als bedoeld in de Wgh. Gezien de functie die deze woonschepen echter vervullen (onder andere voor bewoning) is toch nader gekeken naar het aspect geluid voor de beide kommen waar de ligplaatsen voor woonschepen liggen om zodoende te bepalen of ter plaatse sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Hiervoor is gebruik gemaakt van de Atlas Amsterdam die indicatief de geluidswaarden weergeeft van dit moment. Op de waarden zoals voortkomend uit Atlas Amsterdam mag, gelet op het stiller worden van auto’s en de afname van verkeer, een aftrek worden toegepast van 5 dB.

Allereerst vallen woonboten niet onder de Woningwet, waardoor de eisen met betrekking tot omgevingsvergunningen en de eisen uit het Bouwbesluit niet voor woonschepen gelden. Dit heeft tot gevolg dat de eisen die gesteld ten aanzien van geluidswering van woningen niet gelden voor woonschepen. Dit betekent doorgaans dat woonschepen minder geïsoleerd zijn dan woningen, waardoor de binnenwaarden ten aanzien van geluid hoger zullen zijn dan bij woningen. Om deze reden worden dan ook niet de binnenwaarden nader beschouwd maar de grenswaarden zoals de Wgh deze hanteert.

  • De kom tussen de Oranjesluizen en de Schellingwouderbrug

Voor wat betreft deze locatie kan uit Atlas worden afgeleid dat in deze kom de ligplaatsen voor woonschepen ter hoogte van het punt waarop de Liergouw aansluit op de Schellingwouderdijk tot aan de Schellingwouderbrug in de zone liggen 55-60 dB (contour 4 meter boven maaiveld) als gevolg van de nabijheid van de Zuiderzeeweg. Dit maakt dat de daadwerkelijke waarden in de toekomst (bij wijziging of uitwerking) op respectievelijk 50-55 dB komen te liggen. Overigens is op de Zuiderzeeweg anno 2011 sprake van een snelheidregime dat hoger is dan 70 km/uur. Wel is de verwachting dat het snelheidregime teruggebracht zal worden naar 50 km/uur.

De voorkeursgrenswaarde ten aanzien van de geluidsbelasting voor woningen bedraagt 48 dB waarbij voor woningen die binnen de bebouwde kom worden gerealiseerd ontheffing tot 63 dB kan worden verleend. De ligplaatsen voor woonschepen binnen deze kom worden beschouwd als gelegen buiten de bebouwde kom, aangezien hier een directe relatie ligt met de (woon)bebouwing op de wal/bij het dorp.

In deze kom is het duidelijk dat de geluidsbelasting van de ligplaatsen voor woonschepen ter hoogte van het punt waarop de Liergouw aansluit op de Schellingwouderdijk tot aan de Schellingwouderbrug, de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt. De uiterste grenswaarde van 63 dB (waarvoor volgens de Wgh in binnenstedelijk gebied ontheffing kan worden aangevraagd) wordt echter niet overschreden. Zoals eerder opgemerkt zijn woonschepen geen geluidsgevoelige bestemming echter door de regelgeving naar analogie voor woonschepen toe te passen, blijkt dat de uiterste grenswaarde niet wordt overschreden. Dit in ogenschouw nemende als ook het feit dat er sprake is van een reeds lange bestaande feitelijke situatie, wordt het woon- en leefklimaat voor de ligplaatsen in deze kom aanvaardbaar geacht.

  • De kom tussen de Schellingwouderbrug en de Zeeburgertunnel

Voor wat betreft deze locatie kan uit Atlas worden afgeleid dat in deze kom de ligplaatsen voor woonschepen in de zone liggen 60-65 dB (contour 4 meter boven maaiveld) als gevolg van de Zuiderzeeweg en de ringweg A10. Dit maakt dat de daadwerkelijke waarden in de toekomst (bij wijziging of uitwerking) op respectievelijk 55-60 dB komen te liggen.

De voorkeursgrenswaarde ten aanzien van de geluidsbelasting voor woningen bedraagt 48 dB waarbij voor woningen die buiten de bebouwde kom worden gerealiseerd ontheffing tot 63 dB kan worden verleend. De ligplaatsen voor woonschepen binnen deze kom worden beschouwd als gelegen buiten de bebouwde kom, aangezien hier geen relatie meer ligt bij de (woon)bebouwing op de wal/bij het dorp.

In deze kom is het duidelijk dat de geluidsbelasting van de ligplaatsen voor woonschepen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt. De uiterste grenswaarde van 53 dB (waarvoor volgens de Wgh in buitenstedelijk gebied ontheffing kan worden aangevraagd) wordt net overschreden. Zoals eerder opgemerkt zijn woonschepen geen geluidsgevoelige bestemming echter door de regelgeving naar analogie voor woonschepen toe te passen, blijkt dat de uiterste grenswaarde net wordt overschreden. Dit in ogenschouw nemende als ook het feit dat er sprake is van een reeds lange bestaande feitelijke situatie, wordt het woon- en leefklimaat voor de ligplaatsen in deze kom aanvaardbaar geacht.

In het kader van wegverkeerslawaai zijn geen belemmeringen te constateren voor het bestemmingplan 'Schellingwoude'.