direct naar inhoud van 4.3 Ontwikkellocaties
Plan: Schellingwoude
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.N0805BPSTD-OH01

4.3 Ontwikkellocaties

In het bestemmingsplan worden ontwikkelingen ofwel ontwikkellocaties direct bestemd. Vier mogelijke ontwikkelingen (zie paragrafen 4.3.2 en 4.3.3) worden door middel van een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Voor één ontwikkellocatie, namelijk ter plaatse van het voormalige tuincentrum Bert Pols, is een ontwikkeling reeds vergund (zie bijlage 7) en de vergunde situatie is opgenomen in dit bestemmingsplan.

4.3.1 Voormalig tuincentrum

Ter plaatse van het voormalige tuincentrum Bert Pols is een vergunning verleend die het volgende mogelijk heeft gemaakt:

  • een fietswinkel met daarbij verhuur en reparatie van fietsen;
  • een overdekte agrarische markt gericht op de verkoop van verse streekproducten, waarbij de producten door de producent direct verkocht worden aan de consument;
  • ondergeschikte horeca.

Het concept van een overdekte agrarische markt met de bijbehorende horeca past niet in het Detailhandelstructuurnota Amsterdam-Noord 2005. Echter dit initiatief past absoluut binnen de 'Proeftuin Amsterdam'. Dit is de koepel waaronder beleid, lopende initiatieven en activiteiten die samenhangen met voeding en gezondheid in de Stadsregio Amsterdam worden gebundeld.

De missie van de 'Proeftuin Amsterdam' heeft immers de volgende missie:

  • gezond en duurzaam voedsel breed beschikbaar maken voor alle Amsterdammers en gezonde eet- en leefgewoonten bevorderen, vooral bij jongeren;
  • de relatie van de stedelijke consumenten met de producten van het omringende platteland versterken;
  • de internationale reputatie van de stad op het gebied van voedsel vergroten;
  • het delen en uitwisselen van kennis op het gebied van duurzame regionale voedselketens (Amsterdam als 'Proeftuin').

* De bedoeling is het creëren van een laagdrempelige overdekte marktplaats voor dagelijkse boodschappen waar eten kopen, eten proeven en leren over eten direct in elkaar over lopen. Natuurlijke dagverse producten uit eigen regio staan centraal. Het concept biedt boeren en tuinders een margerijk direct afzetkanaal waarbij de tussenhandel wordt geschrapt. De producten zijn zoveel mogelijk duurzaam geproduceerd. De locaties ademen de energieke sfeer van een boerenmarkt. Zoveel mogelijk producten worden op de winkelvloer, voor de ogen van de consument, vers bereid. Een ruime open keuken heeft een centrale plaats. Hier wordt gekookt voor consumenten die ter plekke een hapje willen eten of een vers bereide maaltijd mee naar huis willen nemen.

De Commissie Winkelplanning Amsterdam (CWA) heeft positief geadviseerd ten aanzien van deze ontwikkeling, ook ten aanzien van de uitbreiding aan oppervlakte. Alle adviezen van de CWA zijn ondergebracht in bijlage 4 van deze toelichting.

De uitgangspunten bij de herontwikkeling van het terrein van het voormalig tuincentrum Bert Pols zijn beschreven in paragraaf 4.2.5.1.1 en 4.2.5.2.1. Een functie als een supermarkt of een daarmee vergelijkbare vorm van detailhandel niet zijnde detailhandel in agrarische producten of fietsen wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

Ingevolge het (oude) structuurplan ligt het noordoostelijk deel van het gebied van het voormalig tuincentrum Bert Pols, in de Hoofdgroenstructuur. Voor deze ontwikkeling is advies gevraagd aan de Technische Adviescommissie Hoofdgroenstructuur (TAC). Het advies en de achterliggende stukken zijn in bijlage 6 van deze toelichting opgenomen. Overigens past deze ontwikkeling in de onlangs vastgestelde Structuurvisie Amsterdam 2040. Het betreffende gebied wordt hierin niet langer aangemerkt als Hoofdgroenstructuur.

Ten aanzien van de verkeersaantrekkende werking, verkeersafwikkeling en parkeren voor deze ontwikkeling zijn diverse onderzoeken uitgevoerd. Deze zijn als bijlage 8 van deze toelichting gevoegd. Uit deze onderzoeken blijkt dat ten behoeve van de functie op het terrein voldoende parkeerplaatsen en parkeercapaciteit aanwezig is. Daarnaast is de capaciteit van het wegennet toereikend voor de toename aan verkeer als gevolg van deze functie. Tot slot zijn door het stadsdeel verkeersmaatregelen genomen die de afwikkeling van het verkeer reguleren.

In het bestemmingsplan krijgt het perceel de bestemming 'Gemengd' waarbij gebouwen en bouwwerken alleen binnen het bouwvlak zijn toegestaan. De volgende bepalingen/maxima zijn tevens in de regels opgenomen:

  • de overdekte markt in agrarische producten geldt een maximale oppervlakte in brutovloeroppervlak (bvo) van 1.040 m² waarbij een maximum geldt van 720 m² aan verkoopvloeroppervlakte;
  • de overdekte markt in agrarische producten is detailhandel in niet agrarische producten is toegestaan tot een maximum van 30%;
  • voor de functie van fietsenwinkel, - verhuur en -reparatie geldt een maximale oppervlakte van 227 m² brutovloeroppervlakte;
  • voor de ondergeschikte horeca (horeca III en horeca IV) geldt een maximale oppervlakte van 300 m² brutovloeroppervlakte en is alleen toegestaan ter plaatse van de aanduiding;
  • voor een terras - onbebouwd ten behoeve van ondergeschikte horeca (horeca III en horeca IV) geldt een maximale oppervlakte van 200 m² en is alleen toegestaan ter plaatse van de aanduiding;
  • voor een kantoor die ondergeschikt aan zowel de overdekte markt als de fietsenwinkel/-verhuurde en -reparatie geldt een maximale oppervlakte van 80 m² brutovloeroppervlakte;
  • voor opslag ten behoeve van zowel de overdekte markt als de fietsenwinkel/-verhuurde en -reparatie geldt een maximale oppervlakte van 180 m² brutovloeroppervlakte.
4.3.2 Woningbouw Paterslaan

Voor deze locatie is het uitgangspunt om maximaal 12 nieuwe woningen waarbij de voorgevel wordt georiënteerd op de Paterslaan mogelijk te maken door een wijzigingsbevoegdheid op te nemen in het bestemmingsplan. Het bouwvlak dat op de verbeelding is opgenomen mag worden gewijzigd. De beoogde woningen hebben een bouwhoogte van maximaal 8,5 meter. De beoogde woningbouw moet aansluiten op de bestaande woningbouw en bebouwingsbeeld nabij deze ontwikkeling. De woningen hebben voortuinen waardoor de woningen van de rand van de Paterslaan af liggen. De groenstrook die aan weerszijden van het perceel aan de Paterslaan ligt moet op dit perceel worden doorgezet waarbij op dit groen geparkeerd mag worden. Tevens kan door de diepe voortuinen al dan niet volledig op eigen terrein geparkeerd worden, waarbij de parkeernorm van 2 parkeerplaatsen per woning. De ontsluiting van de woningen vindt plaats op de Paterslaan.

Deze woningbouwmogelijkheid is als wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan opgenomen (Wro-zone - wijzigingsgebied 1 (Paterslaan). Voor deze wijzigingsbevoegdheid wordt volstaan met een globale onderbouwing in het kader van de uitvoerbaarheid.
Ten aanzien van geluid wordt nog het volgende opgemerkt. Met de inwerkingtreding van de Crisis- en herstelwet (hierna: Chw) is de Wet geluidhinder gewijzigd, en is het mogelijk om voor situaties die betrekking hebben op industrielawaai en wegverkeerslawaai, hogere waarden vast te stellen (en te toetsen) in de procedure voor een uitwerking- of wijzigingsplan en niet meer reeds bij de vaststelling van het moederplan (waarin de uitwerkings- of wijzigingsbevoegdheid wordt opgenomen) moeten zijn verleend.

Ten aanzien van de globale onderbouwing zijn de volgende onderzoeken verricht c.q. uitgevoerd, zoals het opstellen van een ruimtelijke onderbouwing, bodemonderzoek en natuurtoets. Uit voornoemde onderzoeken blijkt dat vanuit oogpunt van een goede ruimtelijke ordening er geen belemmeringen te constateren zijn voor de opname van deze wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingplan 'Schellingwoude'. Voor de gehele onderzoeken en conclusies wordt verwezen naar bijlage 9 en 10 van deze toelichting. Overigens zijn veel onderzoeken in samenhang en tegelijkertijd uitgevoerd ten aanzien van de andere woningbouwlocaties aan de Schellingwouderdijk en/of in het kader van het bestemmingsplan. Voor de goede orde zij erop gewezen dat enkele onderzoeken zien op beide locaties, zoals de ruimtelijke onderbouwing.

4.3.3 Woningbouw Schellingwouderdijk

Het uitgangspunt voor deze locatie is om maximaal 12 nieuwe woningen ten noorden van het bestaande gebouw van het voormalig tuincentrum dat is getransformeerd in een zogenaamde ‘Landmarkt’ mogelijk te maken door een wijzigingsbevoegdheid op te nemen in het bestemmingsplan. De kavels variëren van ongeveer 250 m² tot ongeveer 400 m² en grenzen met de achtertuin aan de bestaande waterloop. De beoogde woningen hebben een bouwhoogte van maximaal 8,5 meter. De beoogde woningbouw moet aansluiten op de bestaande woningbouw en bebouwingsbeeld nabij deze ontwikkeling. De ontsluiting vindt plaats door een nieuw aan te leggen weg, waarlangs ook geparkeerd kan worden. De parkeernorm bedraagt 2 parkeerplaatsen per woning.

Deze woningbouwmogelijkheid is als wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan opgenomen (Wro-zone - wijzigingsgebied 2 (woningbouw Schellingwouderdijk). Voor deze wijzigingsbevoegdheid wordt volstaan met een globale onderbouwing in het kader van de uitvoerbaarheid.
Ten aanzien van geluid wordt nog het volgende opgemerkt. Met de inwerkingtreding van de Chw is de Wet geluidhinder gewijzigd, en is het mogelijk om voor situaties die betrekking hebben op industrielawaai en wegverkeerslawaai, hogere waarden vast te stellen (en te toetsen) in de procedure voor een uitwerking- of wijzigingsplan en niet meer reeds bij de vaststelling van het moederplan (waarin de uitwerkings- of wijzigingsbevoegdheid wordt opgenomen) moeten zijn verleend.

Ten aanzien van de globale onderbouwing zijn de volgende onderzoeken verricht c.q. uitgevoerd, zoals het opstellen van een ruimtelijke onderbouwing, bodemonderzoek en natuurtoets. Uit voornoemde onderzoeken blijkt dat vanuit oogpunt van een goede ruimtelijke ordening er geen belemmeringen te constateren zijn voor de opname van deze wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingplan 'Schellingwoude'. Voor de gehele onderzoeken en conclusies wordt verwezen naar bijlage 9 en 10 van deze toelichting. Overigens zijn veel onderzoeken in samenhang en tegelijkertijd uitgevoerd ten aanzien van de andere woningbouwlocaties aan de Schellingwouderdijk en/of in het kader van het bestemmingsplan. Voor de goede orde zij erop gewezen dat enkele onderzoeken zien op beide locaties, zoals de ruimtelijke onderbouwing.

4.3.4 Bedrijfslocatie Schellingwouderdijk

Het uitgangspunt voor deze locatie is om een bedrijfsgebouw ten noordwesten van het bestaande gebouw van het voormalig tuincentrum dat is getransformeerd in een zogenaamde ‘Landmarkt’ mogelijk te maken door een wijzigingsbevoegdheid op te nemen in het bestemmingsplan. Het bedrijfsgebouw mag maximaal 180 m² oppervlakte bedragen. Binnen het bedrijfsgebouw zijn uitsluitend functies toegestaan voor zover zij in de van deze regels deel uitmakende 'Staat van Bedrijfsactiviteiten - functiemenging' vallen onder milieuhindercategorie A of B. Deze activiteiten verdragen zich in een omgeving waar ook gewoond wordt en waar geen inbreuken op mogen plaatsvinden. Het bedrijfsgebouw mag een goot- danwel bouwhoogte van respectievelijk 4,5 en 7,5 meter hebben. Het bedrijfsgebouw moet op minimaal 5 meter afstand gemeten vanaf de kadastrale grens ten opzichte van het perceel aan de Schellingwouderdijk nr. 337 worden gerealiseerd. De ontsluiting vindt plaats op de bestaande wegen. Het parkeren dient op eigen erf plaats te vinden en de parkeernorm bedraagt 0,9 parkeerplaats per 50 m² bvo. Tot slot mag binnen een afstand van minimaal 5 meter gemeten vanaf de kadastrale perceelsgrens ten opzichte van het perceel aan de Schellingwouderdijk nr. 337 geen parkeerplaatsen worden gerealiseerd danwel de gronden als zodanig gebruiken, laten gebruiken of in gebruik geven.

Ten aanzien van de globale onderbouwing kan worden gemeld dat het bedrijfsgebouw geen inbreuk mag maken op de functie wonen. Vanuit oogpunt van een goede ruimtelijke ordening zijn er geen belemmeringen te constateren voor de opname van deze wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingplan 'Schellingwoude'.

4.3.5 Woningbouw Noorder IJdijk

In het oude (nog vigerende) bestemmingsplan 'Zeeburg/Schellingwoude' is deze grond bestemd voor woningbouw. Op 1 november 2001 heeft het Dagelijks Bestuur ingestemd met het uitgeven van 6 kavels aan de Noorder IJdijk als ook om hier via particulier opdrachtgeverschap woningbouw te realiseren. Ook is in de startnotitie (vastgesteld op 11 mei 2004), die het uitgangspunt is voor het bestemmingsplan, de locatie Noorder IJdijk aangewezen voor woningbouw. Op 6 februari 2007 heeft het stadsdeelbestuur ingestemd met het opstellen van een strategiebesluit voor de ontwikkeling van verschillende locaties, waaronder de Noorder IJdijk, voor woningbouw. Oorspronkelijk was er ruimte voor de realisatie 6 woningen maar na uitbreiding van de huisartsenpost is er nog ruimte voor 4 woningen. Het beleid van het stadsdeel is nog steeds gericht op het ontwikkelen van deze locatie voor woningbouw.

Gezien het bovenstaande is het uitgangspunt voor deze locatie om maximaal 4 nieuwe woningen aan de Noorder IJdijk mogelijk te maken door een wijzigingsbevoegdheid op te nemen in het bestemmingsplan. Ten aanzien van de aangeduide wijzigingszone mag maximaal 35% worden bebouwd. De beoogde woningbouw moet aansluiten op de bestaande woningbouw en bebouwingsbeeld nabij deze ontwikkeling. De beoogde woningen hebben een bouwhoogte van maximaal 8 meter. De parkeernorm bedraagt 2 parkeerplaatsen per woning.

Deze woningbouwmogelijkheid is als wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan opgenomen als 'Wro-zone - wijzigingsgebied 4 (Noorder IJdijk)'. Voor deze wijzigingsbevoegdheid wordt volstaan met een globale onderbouwing in het kader van de uitvoerbaarheid. Deze inbreidingslocatie is niet gelegen in een zone voor industrielawaai en/of wegverkeerslawaai. Tevens zijn er geen belemmeringen te constateren vanuit externe veiligheid. Ten aanzien van de bodemkwaliteit is een onderzoek uitgevoerd die als bijlage 11 van deze toelichting is gevoegd. Hieruit blijkt dat vooralsnog geen aanwijzingen zijn dat deze inbreidingslocatie niet geschikt is voor de boogde bestemming. Daarnaast draagt het programma voor deze inbreidingslocatie slechts in beperkte mate bij aan de toename van het aantal verkeersbewegingen en daarmee in niet in betekende mate aan de verslechtering van de luchtkwaliteit ter plaatse. Uit het voorgaande blijkt dat vanuit oogpunt van een goede ruimtelijke ordening er geen belemmeringen te constateren zijn voor de opname van deze wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan.